Abu Syuja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abu Syuja adalah seorang alim, Ahli fiqh, Imam dan Syeikh dari Mazhab Syafi'i. Beliau juga adalah pengarang kitab hadis fiqh yang terkenal di dalam mazhab Syafi'i yang bertajuk Al-Ghayah wa At-Taqrib (Hadis Abu Syuja). Namanya adalah Ahmad bin al-Husain bin Ahmad Al-Ashfahani yang dikenali dengan nama Al-Qadhi Abu Syuja' (Bapa keberanian). Sebutan dan Kunyah Abu Syuja’ disandangkan kepadanya, disebabkan beliau adalah seorang ulama yang berani dalam menegakkan kebenaran dan tidak takut dengan cacian orang lain didalam menegakkan keadilan. Ayahnya berasal dari Asfahan, Parsi (kini Iran) namun dia dilahirkan di Basrah, Iraq pada tahun 433 H. Beliau belajar dan mengajar fiqh Imam asy-Syafi’i di Basrah selama 40 tahun kemudian berhijrah ke kota Madinah dan meninggal dunia di sana pada tahun 593 H ketika berusia 156 tahun.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Senarai pustaka

  • Fathul Qarib al-Munjib fi Syarhil at-Taqrib atau Qaulul Mukhtar fi Syarhi Ghayah al-Ikhtishar karya Syaikh Muhammad bin Qasim asy-Syafi'i. Cet Dar Ibnu Hazm. Beirut Lebanon.
  • Kifayah al-Akhyar fi hal Ghayah al-Ikhtisar, karya Imam Taqiyuddin bin Muhammad al-Husaini al-Hishni ad-Dimasyqi asy-Syafi'i. Tahqiq dan Takhrij Syaikh Abdul Qadir al-Arnauth. Cet Darul Batsair.