Adam Lamberg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Adam Lamberg
Adam Lamberg as Gordo on Lizzie McGuire
Kelahiran
Adam Matthew Lamberg

September 14, 1984
Ketinggian5'3¾"

Adam Lamberg (lahir 14 September, 1984) adalah seorang pelakon Amerika Syarikat. Dia dikenali dengan wataknya David Zephyr "Gordo" Gordon dalam siri Saluran Disney Lizzie McGuire dari 2001 hingga ke 2004.

Adam adalah anak kepada Suzanne dan Marc Lamberg; dia seorang Yahudi. Dalam New York, dia telah wujud dalam watak-watak seperti Nine Armenians, Asylum, The Gathering and Adam Baum and the Jew Movie. Dia adalah anak Kirstie Alley di wayang ABC TV Radiant City, nada di Phred on your Head, dan telah ada watak dalam filem feature I'm Not Rappaport dan Max Keeble's Big Move. Watak lain termasuk Lord Willy di mini-siri ABC TV Dead Man's Walk, dan Tad Lincoln di TNT's The Day Lincoln Was Shot. Dia juga bermain dalam Macbeth (Young MacDuff) di Teater Am New York dengan Angela Bassett dan Alec Baldwin. Wayang terbarunya adalah When Do We Eat? (April 2006).

Lamberg sekarang dengan berfilem dalam Beautiful Loser yang mana dia memimpin. Seperti di 2006, dia masih menghadiri University of California, Berkeley.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.