Alergi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Alergi
Pengelasan dan sumber luaran
ICD-10T78.4
ICD-9995.3
P. Data Penyakit33481
MedlinePlus000812
eMedicinemed/1101
MeSHD006967
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Alergi ialah reaksi badan terhadap pendedahan kepada benda asing yang tertentu. Reaksi alergi ini hanya berlaku setelah sistem imuniti badan mengalami pensensitifan akibat pendedahan pertama benda asing itu. Pensensitifan sistem imuniti badan ini dikenali sebagai kehipersensitifan.

Jenis-jenis kehipersensitifan[sunting | sunting sumber]

Kehipersensitifan terbahagi kepada 4 jenis berdasarkan pembentukannya, dan kesannya kepada badan:

Kehipersensitifan jenis I atau jenis anafilaktik[sunting | sunting sumber]

Kehipersensitifan jenis I bertindak hanya pada saluran darah dan, sel otot lembut pada badan manusia. Pembentukannya berlaku dalam tempoh yang cepat berbanding kehipersensitifan lain, iaitu lazimnya kurang daripada sejam selepas terdedah kepada agen alergi tersebut. Tindakan berlaku apabila, mediator primari dibebaskan oleh sel mast dan basofil yang telah disensitifkan oleh immunoglobulin E. Mediator primari ini yang bersifat vasoaktif dan spasmogenik, akan mengakibatkan saluran darah dalam badan mengalami pengembangan, dan sel otot lembut bronkus mengecut lalu mengakibatkan bronkospasma. Jikalau serangan alergi ini tidak terkawal, ia akan menyebabkan kejutan anafilaktik dimana seseorang itu mengalami risiko untuk mati akibat hipoksia. Contoh reaksi alergi ini ialah, sengatan lebah.

Kehipersensitifan jenis II atau jenis sitotoksik[sunting | sunting sumber]

Kehipersensitifan jenis II bertindak apabila sel atau tisu seseorang itu diserang oleh antibodinya melalui lisis atau fagositosis. Ia berlaku apabila, sesuatu agen alergi bercantum pada sel badan, lalu dikenalpasti oleh antibodi immunoglobulin M atau G. Antibodi tersebut lalu bercantum pada kompleks sel badan dan agen alergi itu, dan mengakibatkan kompleks itu terdedah kepada fagositosis. Contoh reaksi alergi ini ialah, transfusi darah asing.

Kehipersensitifan jenis III atau jenis kompleks imuniti[sunting | sunting sumber]

Kehipersensitifan jenis III bertindak apabila kompleks imuniti terbentuk daripada percantuman agen alergi dan antibodi. Hasil daripada percantuman ini, kompleks imuniti yang banyak terbentuk lazimnya dalam keadaan suntikan bahan asing ke dalam badan, akan mengakibatkan kompleks tersebut banyak terendap dalam saluran darah lalu merosakkannya. Conth reaksi alergi ini ialah suntikan serum asing.

Kehipersensitifan jenis IV atau jenis kawalan sel[sunting | sunting sumber]

Kehipersensitifan jenis IV bertindak apabila sel limfosit T CD4 mengenal pasti kehadiran agen alergi, lalu mengakibatkan serangan pada agen itu dengan pembentukan komplemen. Contoh reaksi alergi ini ialah, suntikan Tuberkulin untuk menguji jangkitan tuberkulosis dalam badan.