Alex Rider

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rencana adalah untuk membincangkan tentang novel Alex Rider. Untuk ke rencana watak Alex Rider, sila ke Alex Rider (watak).

Alex Rider merupakan siri novel fiksyen pengintip yang dikarang oleh seorang penulis Inggeris, Anthony Horowitz tentang seorang pengintip remaja yang bernama Alex Rider. Enam novel sudah diterbit dan buku ketujuh, Snakehead akan diterbit dan dijangka akan dijual di pasaran pada 31 Oktober 2007. Novel pertama Stormbreaker diterbitkan di United Kingdom pada 2000 dan wdiadaptasikan kepada filem pada tahun 2006. Kesemua novel diterbitkan oleh Walker Books di United Kingdom dan diterbitkan oleh Puffin di Amerika Syarikat. Oleh kerana genre siri novel tersebut merupakan fiksyen pengintip, siri tersebut dibandingkan dengan James Bond dan Rider selalu dianggap sebagai versi James Bond remaja..

Cerita[sunting | sunting sumber]

Rumusan Plot[sunting | sunting sumber]

Cerita bermula dengan seorang anak yatim yang berumur 14 tahun, Alex Rider mendapati penjaga dan juga pak ciknya, Ian Rider, telah meninggal dunia dalam sesuatu kemalangan jalan raya. Oleh kerana syaki terhadap peristiwa kematian pak ciknya, Alex mengambil keputusan untuk menyaisat dan mendapati Ian seorang pengintip yang bekerja untuk Suspicious about the circumstances of his uncle's death, Alex decides to investigate himself and discovers that Ian is a spy, working for Secret Intelligence Service(MI6). Alex juga diberitahu bahawa pak ciknya pernah menyaisat Herod Sayle, seorang peniaga Mesir dan dan pakar komputer dan akan menderma sistem komputer Stormbreaker kepada semua sekolah menengah di United Kingdom. MI6 memaksa Alex untuk menjadi pengintip dan menempatkannya dalam kem latihan Special Air Service (SAS) sebelum memasuki kawasan Sayle untuk memulakan siasatan.

Apabila Alex tidak mempunyai misi, beliau dijaga oleh penjaga rumah dari Amerika Syarikat, Jack Starbright. Selepas kematian pak ciknya, Jack menjadi penjaga sah bagi Alex dan terus tinggal di England untuk menjaganya. Mereka tinggal di Chelsea, London, tempat Alex menghadiri Sekolah Brookland. Hidupnya di sekolah aelalu diganggu oleh misi MI6.

Watak[sunting | sunting sumber]

Rujuk kepada Senarai Watak Siri Alex Rider

Siri[sunting | sunting sumber]

  1. Stormbreaker (2000)
  2. Point Blanc (2001)
  3. Skeleton Key (2002)
  4. Eagle Strike (2003)
  5. Scorpia (2004)
  6. Ark Angel (2005)
  7. Snakehead (2007)
  8. Crocodile Tears (2009)
  9. Scorpia Rising(2011)

Adaptasi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Kanter, Jake (13 Mei 2020). "'Alex Rider': Amazon Snags UK Rights To Anthony Horowitz Spy Franchise". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Mei 2020. Dicapai pada 18 Mei 2020.
  2. ^ Clarke, Stewart (2018-07-24). "Alex Rider Series Heads to TV With Sony, Eleventh Hour". Variety (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 Oktober 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]