Ampex

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ampex Data Systems Corporation
Jenis/bentuk sahSubsidiary of Delta Information Systems
IndustriTeknologi data dan instrumentasi untuk pemerolehan, penyimpanan, dan pemprosesan maklumat visual
Ditubuhkan1944; 80 tahun yang lalu (1944)
PengasasAlexander M. Poniatoff
Ibu pejabatHayward, California, Amerika Syarikat
KeluaranminiR® 700 Mini-Recorder, TuffServ 540 & 640 smart NAS, TuffCORD smart NAS, AMux700 DAU, BLUE IQ deep-learning data management, BLUE Sentry on-board cyber security
PembahagianAmpex Records Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.ampex.com
Discogs: 1054383
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Bekas ibu pejabat Ampex di Broadway

Ampex yalah sebuah syarikat elektronik Amerika yang ditubuhkan pada tahun 1944 oleh Alexander M. Poniatoff sebagai pemisahan dari Dalmo-Victor.[1] Nama AMPEX adalah portmanteau, yang dicipta oleh pengasasnya, yang bermaksud Alexander M. Poniatoff Excellence.[2] Pada satu masa umum, syarikat itu kini beroperasi sebagai Ampex Data Systems, anak syarikat Delta Information Systems. Ampex dijual kepada Delta pada Oktober 2014.

Kejayaan besar pertama Ampex adalah barisan rekod pita gelendong yang dibangunkan dari sistem Magnetophon perang Jerman pada perintah Bing Crosby. Ampex dengan cepat menjadi pemimpin dalam teknologi pita audio, membangunkan banyak format rakaman analog untuk kedua-dua muzik dan filem yang masih digunakan pada tahun 1990-an. Bermula pada tahun 1950-an, syarikat itu mula membangunkan perakam pita video, dan kemudian memperkenalkan konsep imbasan heliks yang menjadikan pemain video rumah mungkin. Mereka juga memperkenalkan rakaman pelbagai landasan, gerakan perlahan dan televisyen main balik segera, dan pelbagai kemajuan lain. Perniagaan pita Ampex telah menjadi usang pada tahun 1990-an, dan syarikat itu beralih kepada produk storan digital.

Ampex berpindah ke penyimpanan digital untuk DoD Flight Test Instrumentation (FTI) dengan pengenalan peretas ujian penerbangan digital pertama dan benar. Ampex menyokong banyak program DoD utama dengan Tentera Udara AS, Tentera AS, Marin AS, Tentera Laut Amerika Syarikat dan entiti kerajaan lain (NASA, DHS dan makmal kebangsaan). Ampex juga bekerjasama dengan semua major DoD utama dan integrator termasuk Boeing, General Atomics, Lockheed, Northrop, Raytheon dan banyak lagi.

Pada masa ini, Ampex baru menawarkan kotak NAS dan menawarkan pembelajaran mesin bersepadu untuk pengurusan data dan pengurusan downlink dan keselamatan siber di papan ke tahap sensor.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]