Anunnaki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Empat angka asas aloi tembaga yang bertarikh s. 2130 SM, yang menggambarkan empat tamadun Mesopotamia purba,[1] mengenakan mahkota bertanduk ciri[2][3]

Anunnaki (juga disalin sebagai Anunaki, Anunna, Ananaki, dan variasi lain) ialah sekumpulan dewa yang muncul dalam tradisi mitologi kuno Sumeria, Akkadia, Assyria dan Babylon.[4] Penerangan tentang berapa banyak Anunnaki ada dan peranan apa yang mereka dipenuhi adalah tidak konsisten dan sering bercanggah. Dalam tulisan-tulisan Sumeria yang terawal mengenai mereka, yang berasal dari zaman Pasca Akkadian, Anunnaki adalah dewa-dewa yang paling berkuasa di pantheon, keturunan An, dewa langit, dan fungsi utama mereka adalah untuk mengetepikan nasib manusia.

Dalam Inanna's Descent into the Netherworld, Anunnaki digambarkan sebagai tujuh hakim yang duduk di hadapan takhta Ereshkigal di Alam Barzakh. Kemudian teks Akkadian, seperti Epik Gilgamesh, ikut gambaran ini. Semasa zaman kuno Babilonia, Anunnaki dipercayai sebagai dewa-dewa purba dari Bawah Dunia, sedangkan dewa-dewa langit dikenal sebagai Igigi. Orang Hittite kuno mengenali Anunnaki sebagai generasi tuhan yang tertua, yang telah digulingkan dan dibuang ke Bawah Tanah oleh dewa-dewa yang lebih muda. Anunnaki telah menonjol dengan jelas dalam karya-karya moden pseudoejarah, seperti buku-buku Zecharia Sitchin, dan dalam teori konspirasi, seperti David Icke.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Archi, Alfonso (1990), "The Names of the Primeval Gods", Orientalia, NOVA, Rome, Italy: Gregorian Biblical Press, 59 (2): 114–129, JSTOR 43075881CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Brisch, Nicole (2016), "Anunna (Anunnaku, Anunnaki) (a group of gods)", Ancient Mesopotamian Gods and Goddesses, University of Pennsylvania MuseumCS1 maint: ref=harv (link)
  3. ^ Coleman, J. A.; Davidson, George (2015), The Dictionary of Mythology: An A-Z of Themes, Legends, and Heroes, London, England: Arcturus Publishing Limited, m/s. 108, ISBN 978-1-78404-478-7CS1 maint: ref=harv (link)
  4. ^ Amin, Osama Shukir Muhammed (31 March 2014), "Copper alloy foundation figurines with pegs representing Gods", Ancient History EncyclopediaCS1 maint: ref=harv (link)
  5. ^ Collins, Billie Jean (2002), "Necromancy, Fertility and the Dark Earth: The Use of Ritual Pits in Hittite Cult", dalam Mirecki, Paul; Meyer, Marvin (penyunting), Magic and Ritual in the Ancient World, Leiden, The Netherlands: Brill, m/s. 224–233, ISBN 90-04-10406-2CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]