AutoAlliance Thailand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
AutoAlliance Thailand
Jenis/bentuk sahUsahasama
IndustriAutomotif
Ditubuhkan1998 Sunting ini di Wikidata
PengasasMazda Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatBangkok, Thailand
Kawasan perkhidmatanAsia Tenggara
Eropah
Amerika Syarikat
KeluaranKereta Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.autoalliance.co.th/en/index.php Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

AutoAlliance Thailand (AAT) ialah nama syarikat pemasangan kereta usahasama yang dimiliki oleh Ford Motor Company dan Mazda Motor Corporation di wilayah Rayong, Thailand. Dirangka selepas usaha sama Ford-Mazda AutoAlliance International di Amerika Syarikat, AAT membina trak pikap padat dan SUV terutamanya untuk pasaran Asia Tenggara, dengan eksport ke pasaran membangun lain, dan Eropah juga.

Kilang di Thailand direka bentuk untuk menjadi serupa dengan kilang Hofu Mazda, dan disusun sebagai empat petak.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Jualan Ford di Thailand bermula pada tahun 1913[1] dengan Model T, tetapi hanya pada tahun 1961 Ford memulakan pembinaan di sana. Anglo-Thai Motors Company, Pengedar Ford (yang menjual Ford Eropah dan Ford Australia), mengumumkan pada tahun 1960 bahawa ia akan membina sebuah kilang di negara ini, dengan Thai Motor Company hasilnya. Ini ialah kali pertama kereta dibina di Thailand - Ford Cortinas dipasang secara tempatan menggunakan komponen yang dihantar dari UK. Mazda mula mengeksport kenderaan utiliti ke Thailand pada tahun 1950. Pada tahun 1974, Sukosol & Mazda Motor Industry telah diasaskan, membuka kilang pemasangan knock down pertama Mazda pada tahun 1975.[2]

Ford membawa Thai Motor di bawah payung korporat pada tahun 1973, tetapi menutup kilang itu hanya tiga tahun kemudian. Kehadiran syarikat itu kembali pada tahun 1985 dengan pembentukan Syarikat New Era untuk menolak kereta dan trak di negara ini.

Pembinaan kilang AutoAlliance baru bermula pada 28 November 1995, dan kilang itu memulakan pengeluaran besar-besaran pada 29 Mei 1998. Upacara perasmian besar pada 1 Julai 1998, termasuk Chuan Leekpai, Perdana Menteri Thailand ketika itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Highlights of Ford Thailand". Ford Motor Company Newsroom. Media.ford.com. 1998-07-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-20. Dicapai pada 2012-05-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Minagawa, Yasuhisa, penyunting (April 1975), Mazda News No. 33, Hiroshima, Japan: Toyo Kogyo Co., m/s. 5

Pautan luar[sunting | sunting sumber]