Badminton di Sukan Paralimpik Musim Panas 2024

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Badminton
di Sukan Paralimpik XVII
TempatArena Porte de la Chapelle, Paris
Tarikh29 Ogos – 2 September 2024
Pesaing120 dalam 16 acara
2020

Badminton di Sukan Paralimpik Musim Panas 2024 di Paris, Perancis akan dimainkan di Arena Porte de la Chapelle dari 29 Ogos hingga 2 September. Terdapat enam belas acara yang akan berlangsung, dua lagi acara daripada Sukan sebelumnya: tujuh acara untuk lelaki dan wanita (enam perseorangan, satu beregu) dan dua acara beregu campuran.[1][2]

Klasifikasi[sunting | sunting sumber]

Terdapat enam kelas yang berbeza dalam pertandingan.

  • WH1: Atlet yang mengalami kecacatan pada kedua-dua anggota bawah dan batang badan dan/atau mempunyai kecederaan saraf tunjang yang tinggi. Mereka juga mungkin mengalami gangguan fungsi tangan yang boleh menjejaskan keupayaan untuk bergerak di kerusi roda mereka. Gaya permainan mereka ialah dengan memegang kerusi roda dengan sebelah tangan manakala sebelah tangan lagi menggerakkan raket; mereka akan menolak atau menarik diri ke kedudukan duduk kerusi roda neutral selepas strok.
  • WH2: Sama seperti atlet WH1, atlet WH2 mempunyai satu atau lebih kecacatan pada anggota bawah mereka, satu atau lebih kehilangan kaki (di atas lutut) dan akan mengalami kerosakan batang yang minimum atau tiada dan/atau lebih rendah. Mereka akan menggerakkan kerusi roda mereka lebih cepat daripada atlet WH1 dan mereka akan memegang roda mereka lebih sedikit untuk mengekalkan keseimbangan mereka.
  • SL3: Atlet akan mengalami kecacatan pada satu atau kedua-dua anggota bawah dan mempunyai imbangan berjalan/lari yang lemah: untuk mengurangkan kecacatan mereka, mereka sering bertanding di separuh gelanggang (panjang). Atlet ini akan mengalami Palsi serebrum, dua hala polio atau kehilangan kedua-dua kaki di bawah lutut.
  • SL4: Atlet akan berlari lebih laju dan mempunyai keseimbangan yang lebih baik daripada atlet yang berada dalam kelas SL3, mereka akan mengalami kecacatan pada satu atau kedua-dua anggota bawah, polio unilateral atau cerebral palsy ringan. Atlet ini akan bermain di gelanggang penuh.
  • SU5: Tidak seperti kelas sukan SL3 dan SL4, SU5 mengalami kecacatan pada anggota atas mereka seperti ibu jari yang hilang yang menyekat cengkaman dan kuasa strok atau kehilangan lengan akibat amputasi atau kerosakan saraf. Juga, atlet mungkin mengalami kecacatan teruk pada lengan mereka yang tidak bermain yang boleh menjejaskan pergerakan imbangan, putaran batang dan keupayaan untuk melakukan servis.
  • SH6: Atlet yang mempunyai achondroplasia dan bertubuh pendek.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "2024 Summer Paralympics Qualification Guide" (PDF). Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa. 3 Januari 2023.
  2. ^ "Para badminton - Paris 2024". Paris 2024. 21 Mei 2023.