Bangunan Diet Kebangsaan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bangunan Diet Kebangsaan

Bangunan Diet Kebangsaan (Bahasa Jepun: 国会議事堂, Kokkai-gijidō) adalah bangunan di mana kedua-dua dewan Diet Jepun ditempatkan. Ia terletak di Nagatachō 1-chome 7-1, Chiyoda, Tokyo.

Sesi Dewan Perwakilan berlaku di sayap kiri dan sesi Dewan Kaunselor di sayap kanan.

Bangunan Diet telah siap pada tahun 1936 dan dibina daripada bahan-bahan Jepun, kecuali kaca berwarna, kunci pintu, dan sistem tiub pneumatik.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pembinaan bangunan Diet Imperial bermula pada tahun 1920; Pelan rancangan untuk tarikh pembangunan sudah lama dirancang sejak 1880-an.

Bangunan pertama dan kedua[sunting | sunting sumber]

Dengan tarikh akhir dalaman yang mendekati, kerajaan menyenaraikan rakan Ende dan Böckmann, Adolph Stegmueller serta arkitek tempatan Yoshii Shigenori untuk merangka struktur sementara. Bangunan itu dua tingkat sambil menggunakan struktur kayu bergaya Eropah, dibuka pada bulan November 1890 di sebuah tapak di Hibiya.

Kebakaran elektrik membakar bangunan pertama pada Januari 1891 hanya dalam tempoh setahun selepas dibuka. Seorang lagi kenalan Ende dan Böckmann, Oscar Tietze, menyertai Yoshii untuk merekabentuk penggantiannya. Bangunan kedua lebih besar dari yang pertama namun mengikut reka bentuk yang sama: ia menempatkan Diet hingga tahun 1925 apabila terjadi kebakaran lain yang meranapkan bangunan itu.[1]

Bangunan sekarang[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1910, Kementerian Kewangan menubuhkan satu suruhanjaya dalam usaha untuk mengawal reka bentuk Bangunan Diet baru dari Kementerian Dalam Negeri. Perdana Menteri Katsura Tarō mempengerusikan suruhanjaya itu, dimana beliau mencadangkan bangunan baru itu mencontohi gaya seni bina Renaissance Itali. Cadangan ini dikritik oleh ramai yang berpendapat pilihan itu terlalu dibuat dengan sewenang-wenang

Kementerian menaja pertandingan reka bentuk dikalangan orang awam pada tahun 1918, dan 118 pelan reka bentuk telah diserahkan untuk bangunan baru. Pemenang utama, Watanabe Fukuzo, menghasilkan reka bentuk yang hampir serupa dengan Ende dan Böckmann.

Bangunan Diet akhirnya dibina antara tahun 1920 dan 1936[2] dengan pelan lantai berdasarkan kemasukan Fukuzo. Bumbung dan menara bangunan itu mungkin telah diilhami oleh peserta lain, pemenang ketiga yaitu Takeuchi Shinshichi, dan dipercayai telah dipilih kerana ia mencerminkan seni bina hibrida yang lebih moden daripada reka bentuk ciri Eropah dan Asia Timur yang dicadangkan oleh arkitek lain. Walaupun sumber sebenarnya bagi bumbung "Piramid" masih tidak jelas, sejarawan Jepun, Jonathan Reynolds mencadangkan ia "mungkin dipinjam" dari Shinshichi walaupun imej kemasukan tidak diberikan tetapi sebaliknya dia mengucapkan terima kasih kepada sejarawan kajian Afrika di Columbia Zoe Strother, kerana menyebut bahawa reka bentuk Shinshichi menyerupai Makam di Halicarnassus.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Watanabe, Hiroshi. The Architecture of Tokyo: An Architectural History in 571 Individual Presentations, p. 111 (2001).
  2. ^ National Diet Building – International Database for Civil and Structural Engineering
  3. ^ Reynolds, Jonathan M (Autumn 1996). "Japan's Imperial Diet Building: debate over construction of a national identity". Art Journal. 55 (3): 45. JSTOR 777764.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Bangunan Diet Kebangsaan di laman web Dewan Kaunselor

Koordinat: 35°40′33″N 139°44′41″E / 35.67571°N 139.74481°E / 35.67571; 139.74481