Batas Waktu 60 Detik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Batas Waktu 60 Detik
FormatKuis
Dibangunkan oleh
Friday TV
PengacaraNico Siahaan
Negara asalIndonesia Indonesia
Bilangan musim1
Penerbitan
Penerbit eksekutifCraig Plestis
Tim Puntillo
Mattias Olsson
Jock Millgårdh
PenerbitDevi Anggrainy
Virgita Ruchiman
Dina Septiana
Moch Ariandi
LokasiJakarta
Tempoh siaran60-180 minit
Syarikat penerbitan
NBCUniversal Television
Shine Limited
Syarikat pengedaran
FremantleMedia Enterprises
(PT Dunia Visitama Produksi)
Penyiaran
Saluran asalShine TV-2
JKT48
Format gambar(1080) HDTV
Siaran asal15 April 2013 – sekarang

Batas Waktu 60 Detik adalah acara kuiz Indonesia yang disesuaikan daripada acara Minute to Win It negeri Amerika Syarikat dibuat oleh NBC-Universal Television dan di Indonesia sendiri dibuat oleh FremantleMedia untuk Shine TV-2 dan JKT48. Disiarkan bermula 15 April 2013, Setiap hari Pkl: 20.00 WIB. Indonesia adalah negara ke-4 di Asia Tenggara mengguna pakai Minute to Win It selepas acara ini ada di Malaysia, Filipina, dan Vietnam. Shine TV, Dentsu Inter Admark Media Group Indonesia, dan FremantleMedia Indonesia pada masa itu membeli lesen untuk acara ini dari NBCUniversal Television Distribution. Tayangan ini disiarkan semula oleh Kompas TV. Jargon sekiranya ini adalah: "Anda akan menang jika anda kurang dari batas waktu 60 detik!!"

Format[sunting | sunting sumber]

Di acara ini, satu peserta akan melaksanakan 10 games atau 10 babak, setiap permainan dalam masa 60 saat. Hadiah utama di acara ini ialah Rp. 500.000.000, -. Peserta masing-masing mempunyai 3 lives (3 peluang permainan). Jika gagal dalam setiap perlawanan atau masa 60 saat sudah habis, 1 lives akan hilang, dan apabila ketiganya hilang maka permainan akan tamat dan mengisytiharkan Game Over dan membawa pulang hadiah.

JKT48 maklumat diundang dalam acara ini. Di bawah member-member yang dimuat dari pertama kali dipaparkan:

  • Team J (15 April-Tayang perdana): Ayana Shahab, Beby Chaesara Anadila, Cindy Gulla, Delima Rizky, Devi Kinal Putri, Gabriela Margareth Warouw, Haruka Nakagawa, Jessica Vania, Jessica Veranda, Melody Nurramdhani Laksani, Nabilah Ratna Ayu Azalia, Rena Nozawa, Rezky Wiranti Dhike, Rica Leyona, Sendy Ariani, Shania Junianatha, Stella Cornelia.
  • Team KIII (28 Jun): Alicia Chanzia, Cindy Yuvia, Della Delila, Dwi Putri Bonita, Intar Putri Kariina, Jennifer Hanna, Lidya Maulida Djuhandar, Nadila Cindi Wantari, Natalia, Noella Sisterina, Octi Sevpin C. A., Ratu Vienny Fitrilya, Riskha Fairunissa, Rona Ariesta anggreani, Shinta Naomi, Sinka Juliani, Thalia, Viviyona Apriani.