Berahi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Berahi adalah istilah dalam seksualiti yang menunjukkan keadaan kesediaan fizikal dan mental suatu individu untuk melakukan hubungan seksual / persanggamaan. Keadaan ini ditunjukkan oleh banyak haiwan, termasuk manusia. Berahi boleh didorong oleh kitaran fizikal (muncul secara alami) dan dimanipulasi untuk muncul.

Terdapat keadaan berahi yang sedikit berbeza antara manusia dan haiwan lain. Pada manusia, berahi diketahui lebih banyak dikendalikan oleh keadaan kejiwaan, yang menyebabkan berlakunya perubahan fizikal pada beberapa organ. Dengan kata lain, seseorang yang sihat boleh secara relatif menetapkan sendiri kesediaannya untuk mencapai keadaan berahi. Percumbuan adalah perilaku yang paling umum dilakukan untuk mencapai taraf itu. Pada haiwan, khususnya berkelamin betina, berahi dikendalikan oleh suatu kitaran hormon ( 'kitaran estrus', yang berbeza dengan kitaran haid pada manusia). Haiwan betina tidak boleh dirangsang atau merangsang diri untuk bersedia melakukan hubungan apabila tubuhnya tidak berada pada keadaan yang membolehkan. Sebaliknya, pada manusia orang boleh pada bila-bila saja melakukan hubungan persanggamaan, namun biasanya pada saat haid, perempuan kehilangan keinginan untuk melakukannya. [perlu rujukan]

Secara fizikal, berahi ditunjukkan oleh peningkatan aliran peredaran darah dan peningkatan suhu beberapa bahagian badan, terutama bahagian pembiakan. Pada haiwan jantan yang mempunyai zakar, berlaku peningkatan aliran darah ke bahagian ini dan zakar akan menegang dan mengeras (disebut sebagai erektil). Rangsangan terhadap pejantan ini bersifat kemofisik. Khusus pada manusia juga bersifat psikologi. Pada betina, berahi ditunjukkan oleh peningkatan suhu di bahagian sekitar faraj. Pada manusia, selain perubahan pada faraj, juga terjadi pengerasan di bahagian puting susu (juga terjadi pada laki-laki).

Dalam ladang lembu dikenal istilah "3A" yang merupakan singkatan tiga petanda dalam bahasa Jawa untuk menunjukkan keadaan berahi: abang, abuh, anget (merah, membengkak, hangat).