Commentarii de Bello Gallico

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Commentarii de Bello Gallico
Halaman pertama manuskrip tahun 1469
Umum
PengarangJulius Caesar, Aulus Hirtius (bab VIII)
Bahasabahasa Latin Klasik
SubjekSejarah, etnografi, sejarah ketenteraan
Penerbitan
PenerbitJulius Caesar
Tarikh penerbitan
58–49 SM
Kronologi
Commentarii de Bello Civili

Commentarii de Bello Gallico (Melayu: Komentar/Ulasan Perang Gallia; bahasa Inggeris: Commentaries on the Gallic War) atau Bellum Gallicum ("Perang Gallia") adalah penulisan Julius Caesar menceritakan pengalaman langsung beliau selama terlibat dalam suatu peperangan melawan suku bangsa Jermanik dan Celt di Gallia selama sembilan tahun. Buku ini ditulis dalam bentuk penceritaan orang ketiga.

Karya ini merupakan karya yang penting dalam sastra bahasa Latin kerana prosanya yang sederhana dan gamblang. Karya ini dimulai dengan kalimat "Gallia est omnis divisa in partes tres", yang berarti "Galia adalah suatu keseluruhan yang terbagi menjadi tiga". Secara keseluruhan buku ini terbahagi menjadi lapan bab, dengan jumlah kata setiap bab antara 5.000 hingga 15.000 patah kata. Bab 8 ditulis oleh Aulus Hirtius setelah kemangkatan Caesar.[1]

Catatan kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Peck, Harry Thurston, penyunting (1963) [1898]. "Caesar, Gaius Iulius". Harper's Dictionary of Classical Literature and Antiquities. New York: Cooper Square Publishers, Inc. m/s. 248.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]