Convento de San Domingos de Bonaval

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Convento de San Domingos de Bonaval merupakan sebuah biara di Santiago de Compostela, Galicia, Sepanyol. Museo do Pobo Galego dan taman bandar terletak dalam kemudahannya, dan bersebelahan CGAC (Centro Galego de Arte Contemporanea, Pusat Seni Kontemporari Galicia).

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Terletak di bandar Santiago de Compostela, di luar di lereng Bukit Mastic, berhampiran tempat yang dikenali sebagai Puerta del Camino, salah satu daripada pintu-pintu bersejarah bandar Santiago.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Biara ini ditubuhkan oleh St Dominic de Guzman (yang pergi lawatan suci ke Santiago di 1.219) pada abad ketiga belas awal. Dokumen tertua yang menyebut biara, dengan nama asal Santa Maria, bermula sejak 1228. Dari abad kelima belas, ia muncul dengan tajuk Santo Domingo, dan di bawah naungan rumah Altamira.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Gereja[sunting | sunting sumber]

Gereja, yang dibina pada gaya Gothic dan Renaissance, kini tidak dibuka untuk ibadah dan menempatkan Pantheon daripada Galician terkenal. Ia dibina mengikut peraturan-peraturan Gothic Naves Dominican dengan cahaya dan lapang, menggerakan mercu tanda litúrgido dari apse ke mimbar di pelayaran. Di candi ini dikebumikan keluarga mulia Moscoso dan Castro, melalui kebenaran Pope Innocent IV, yang memberikan Perintah Dominican kebenaran sekular untuk mengebumikan biara mereka. Kuil ini ditutup dengan peti besi sepenuhnya.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Bahagian altar ini dibina dari 1687 oleh Domingo de Andrade dalam gereja tempatan Santiago de Carril, dan selepas dipasang dalam kedudukan akhirnya tidak mengekalkan struktur asal. Bahagian dasarnya berupa jelas Renaissance, dengan badan-badan yang bertindih. Arca itu telah ditugaskan ke arah 1689 oleh pemahat Stephen daripada Cendon, yang berkaitan dengan gaya Matthew de Prado. Mewakili San Francisco, San Augustine, San Benito, San Ignacio, San Pedro de Nolasco dan Santo Domingo. Ukiran biara hari ini tersebar pelbagai tempat terbiar.

Panteon Galician terkenal[sunting | sunting sumber]

Gereja biara dalam rumah gereja sebelah Pantheon daripada Galician terkenal, di Galicia Panteón de Galegos Ilustres, dimana mayat beberapa personaliti budaya dan politik utama Galicia seperti penulis: Rosalia de Castro, Alfredo Branas, Ramón Cabanillas, intelek dan pembuat peta Domingo Fontan, pemahat Francisco Asorey itu, Orang terakhir dikebumikan di makam ini adalah ahli politik, penulis dan artis Alfonso Daniel Rodríguez Castelao, dan dianggap sebagai bapa identiti Galicia moden, dikebumikan di sana sejak 1984.

Biara[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1695 bermula pembinaan semula biara, nampaknya disebabkan oleh keadaan tidak menentu bangunan. Di bawah naungan Uskup Agung Antonio de Monroy adalah Domingo de Andrade yang bertanggungjawab dalam kerja-kerja. Oleh itu, imej semasa biara adalah sebahagian besarnya hasil daripada pembaharuan yang diperintahkan oleh ketua biskop Compostela, yang memegang jawatan di antara 1685 dan 1715.

Muka bangunan utama[sunting | sunting sumber]

Ia dipengerusikan oleh kot daripada Counts daripada Altamira dengan mahkota diraja, penaung biara, dan di dalamnya ialah sebutan mengenai kerja-kerja Seni dan Senibina penggunaan Fray Lorenzo de San Nicolás. Ia adalah bahagian yang kecil, dibahagikan kepada tiga bahagian, mendatar dan menegak. Perlindungan ini terdiri daripada dua rasuk pilasters Tuscan dihiasi dengan buah-buahan yang biasa kerja Andrade ini, menyokong pediment melengkung membentuk parti ambang pintu, yang dipengerusikan oleh imej Santo Domingo. Pada kedua-dua belah bukaan segiempat pintu terbuka. Mengenai diletak di atasnya, dalam kurungan, anda masih boleh membaca dengan jelas perkara berikut: "Itulah penutup i quarto yang mengikut arahan membuat ylustrissimo sr Don Antonio de Monroi frai tuan ketua biskop bandar ini i i menjana agama suci ini dengan himagines i tahun kegemilangan 1699".[terjemah 1]

Tangga heliks tiga lapis[sunting | sunting sumber]

Di dalam biara itu diletakkan tangga heliks tiga lapis yang luar biasa dari abad ketujuh belas dan kelapan belas, kerja ini juga hasil dari arkitek Domingo de Andrade. Ia terdiri daripada tiga gegelung berasingan. Profesor Rios Miramontes mengaitkan kepada yang terdapat di dalam Istana Chambord, di Perancis. Dalam ruang yang sama melanjutkan tiga tanjakan berasingan yang membawa kepada bilik yang berbeza, hanya salah satu daripada 3 digunakan untuk pemandangan. Anak tangga diperbuat daripada sekeping setiap satunya, dimuatkan dalam rerusuk luar tanpa dilekap pada dinding atau satu sama lain. Ia telah dipulihkan oleh Xosé Cervino Garcia, Master Cervino.

Menara[sunting | sunting sumber]

Juga oleh Domingo de Andrade, di bawah naungan Monroy, distrukturkan asasnya berikutan kerja-kerja arkitek yang sama di Menara Jam di Katedral Santiago de Compostela, dilaksanakan pada awal abad kelapan belas.

Lokasi terkini[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 42°52′57″N 8°32′20″W / 42.88250°N 8.53889°W / 42.88250; -8.53889

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "That cover i quarto that follows the command make ylustrissimo sr Don Antonio de Monroi frai lord archbishop of this city i i generated this sacred religion with himagines i golden year of 1699"