D'Masiv (album)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
D'MASIV
Album studio oleh
Dilancarkan pada13 Oktober 2016
Dirakamkan pada2016
TempatIndonesia Edit the value on Wikidata
GenrePop, Rock
BahasaBahasa Indonesia Edit the value on Wikidata
SyarikatMusica Studio's
Sinergi Karya Optima
Indofood Nutrition
Kronologi d'Masiv
D'MASIV with RAEF
(2016)
D'MASIV
(2016)
LOVE
(2019)
Single daripada D'MASIV
  1. "Di Bawah Langit Yang Sama"
    Dikeluarkan: 5 Februari 2016
  2. "Dengarlah Sayang"
    Dikeluarkan: 9 Ogos 2016
  3. "Melodi"
    Dikeluarkan: 14 Mac 2017
  4. "Tak Punya Nyali"
    Dikeluarkan: 27 September 2017
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


D'MASIV merupakan album kelima oleh kumpulan muzik Indonesia, d'Masiv. Album ini diterbitkan pada 2016. Album ini menampilkan 1 lagu yang telah dikeluarkan dan menggunakan lagu ini sebagai runut bunyi untuk filem BoBoiBoy: The Movie iaitu "Di Bawah Langit Yang Sama".

‘Boboiboy’ ialah siri televisyen animasi nombor satu untuk kanak-kanak di Malaysia. Di Tanah Air, 'Boboiboy' turut menarik perhatian kanak-kanak menerusi siarannya di stesen televisyen swasta. Tidak hairanlah, Animonsta Studios, penerbit dari Malaysia, tidak teragak-agak untuk menjadikannya persembahan skrin besar. ‘Boboiboy The Movie’ memang tidak hanya diputar di Malaysia, tetapi di Indonesia.

‘Di Bawah Langit Yang Sama’ digubah oleh komposer Iksan Skuter. Bagi Rian dan rakan-rakannya, tidak menjadi masalah untuk mempersembahkan lagu ciptaan orang lain. “Ini kali pertama kami mempersembahkan lagu seseorang. “Sebelum ini kami mempersembahkan konsep tribute seperti lagu-lagu Allahyarham Mas Chrisye atau Bang Rinto Harahap,” tambah Rian. Lagu yang bertempo Up Beat ini terasa ceria dan menyentuh hati penonton kanak-kanak yang sudah menggemari Boboiboy sebagai rancangan televisyen dan kini bakal muncul di skrin lebar. Lirik lagu yang penuh dengan mesej positif tentang persahabatan, alam sekitar, kedamaian dan kebersamaan, terasa sesuai untuk dinyanyikan oleh Rian.

Diikuti dengan single kedua iaitu "Dengarlah Sayang", single terbaru D'MASIV ini telah pun mendapat pujian negara jiran. Tidak hairanlah, kerana Dengarlah Sayang memang bunyinya agak Melayu. “Kami menemuinya dengan cara yang agak unik, kerana sering mendengar lagu-lagu Melayu yang sangat popular di radio dan televisyen, tiba-tiba Rama menjadi gembira dan membuat nota yang bersuasana sangat Melayu. Tetapi sebaliknya saya fikir lagu ini memang keren, tetapi kami hanya mahu mengisinya dengan lirik yang ringkas,” kata Rian tentang bagaimana lagu ini dicipta pada asalnya.

“Dengarlah sayang, I love you mungkin kedengaran cheesy, tetapi jika anda membaca keseluruhan liriknya, ia akan penuh bermakna. Itu yang kami bertiga, ketika itu ada saya, Rama dan seorang rakan, Fahmi, rasa ketika menulis lagu ini,” kata Rian.

Dan ternyata gaya penulisan lirik mereka juga sangat berbeza dalam bercakap. “Biasanya apa yang diceritakan dalam lagu ialah kami (lelaki) sakit hati bercinta. Dalam lagu ni sebenarnya kisah kami (budak-budak) yang sedang sakit hati. Namun, tetap lembut, bro. Kita minta maaf dulu," bersemangat Rian menceritakan kisah Dengarlah Sayang, dan turut menyatukan semula bekas pemain keyboard Peterpan, Andhika "The Titans" dengan Musica Studio. Andhika menyumbangkan permainan pianonya yang tersendiri, seperti yang sering kita dengar di album awal Peterpan.

Dalam memasarkan album ini, D'Masiv bekerjasama dengan Alfamidi dan labelnya untuk mengedarkan album ini dan album ini hanya dijual di Alfamidi dan Lawson di seluruh Indonesia dan kedai online serta dijual secara bundle dengan produk Indomilk Kids UHT dan permainan papan Indomilk Jagoan Boboiboy.

Senarai runut[sunting | sunting sumber]

No.TajukMasa
1."Dibawah Langit Yang Sama (Ost. BoBoiBoy: The Movie)"3:54
2."Mengetuk Pintu"4:25
3."Dengarlah Sayang"3:54
4."Jeda"4:10
5."Melodi"3:57
6."Perhatian Perhatian!"3:44
7."Tak Punya Nyali"3:54
8."Teman Makan Teman"3:37
9."Single"4:15
10."Bersama Dalam Cinta"4:34