DEMOKRASI BERPRESIDEN DI MALDIVES

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

PENGENALAN:

 Maldives merupakan sebuah kepulauan tropika di Lautan Hindi telah mengalami perubahan politik yang ketara dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Daripada era pemerintahan autokratik yang berpanjangan kepada peralihan ke arah tadbir urus demokrasi, Wikipedia ini meneroka sistem politik di Maldives, menonjolkan ciri utama, cabaran dan proses penyatuan demokrasi yang berterusan.


I. LATAR BELAKANG SEJARAH:

 Selama beberapa dekad, Maldives diperintah oleh Presiden Maumoon Abdul Gayoom yang memegang kuasa dari 1978 hingga 2008. Tempoh ini dicirikan oleh kebebasan politik yang terhad, autoritarianisme dan kekurangan institusi demokrasi yang teguh.


II. PERALIHAN KEPADA DEMOKRASI:

 Maldives menyaksikan titik perubahan pada 2008 apabila pilihan raya presiden berbilang parti diadakan yang membawa kepada penggulingan Presiden Gayoom. Mohamed Nasheed, pemimpin Parti Demokratik Maldivia (MDP) menjadi presiden pertama negara yang dipilih secara demokrasi. Ini menandakan permulaan peralihan ke arah tadbir urus demokrasi.


III. INSTITUSI POLITIK UTAMA:

Sistem politik di Maldives adalah berasaskan demokrasi berpresiden. Presiden yang dipilih oleh rakyat berfungsi sebagai ketua negara dan kerajaan. Kuasa eksekutif terletak pada Presiden yang melantik kabinet dan mengawasi fungsi kerajaan. Cabang perundangan terdiri daripada Majlis Rakyat dan parlimen unikameral yang bertanggungjawab menggubal undang-undang dan mewakili kepentingan rakyat.


IV. CABARAN KEPADA PENGGABUNGAN DEMOKRAT:

 Peralihan kepada demokrasi di Maldives telah menghadapi pelbagai cabaran. Institusi demokrasi yang lemah, polarisasi politik dan pengaruh wang dalam politik telah menimbulkan halangan kepada penyatuan demokrasi. Terdapat contoh ketidakstabilan politik termasuk perubahan dalam kerajaan dan dakwaan rasuah yang telah menghalang kemajuan negara ke arah tadbir urus demokrasi yang stabil.


V. HAK ASASI MANUSIA DAN KEBEBASAN BERSUARA:

 Perlindungan hak asasi manusia dan kebebasan bersuara tetap menjadi kebimbangan di Maldives. Wartawan, aktivis dan pengkritik telah menghadapi sekatan dan intimidasi mengehadkan ruang untuk dialog terbuka dan perbezaan pendapat. Memastikan penghormatan terhadap hak asasi manusia dan memupuk masyarakat sivil yang cergas adalah penting untuk berfungsi dengan mantap sistem demokrasi.


VI. PERANAN PENGLIBATAN ANTARABANGSA:

 Masyarakat antarabangsa telah memainkan peranan penting dalam menyokong peralihan demokrasi di Maldives. Pertubuhan antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan badan serantau seperti Komanwel telah memberikan bantuan teknikal dan memantau kemajuan reformasi demokrasi. Sokongan untuk pembinaan kapasiti, pemantauan pilihan raya dan pengukuhan institusi demokrasi adalah penting dalam memajukan agenda demokrasi.


VII. PROSPEK PENYATUAN DEMOKRAT:

 Walaupun menghadapi cabaran, Maldives telah mengorak langkah ke arah penyatuan demokrasi. Peralihan kuasa secara aman telah berlaku dan penyertaan awam dalam proses politik telah meningkat. Usaha untuk mengukuhkan institusi demokrasi, menggalakkan ketelusan dan meningkatkan kedaulatan undang-undang sedang dijalankan. Penglibatan masyarakat sivil, parti politik dan rakyat dalam membentuk landskap politik adalah penting untuk kemajuan berterusan ke arah sistem demokrasi yang matang dan inklusif.


KESIMPULAN:

 Sistem politik di Maldives telah menyaksikan peralihan daripada pemerintahan autokratik kepada demokrasi berpresiden. Walaupun cabaran berterusan dari segi menyatukan institusi demokrasi, melindungi hak asasi manusia dan memastikan kebebasan bersuara, Maldives telah menunjukkan komitmen terhadap tadbir urus demokrasi. Sokongan masyarakat antarabangsa ditambah dengan usaha domestik untuk memupuk kestabilan politik, penyertaan inklusif dan akauntabiliti adalah penting dalam memupuk sistem demokrasi yang teguh dan mampan di Maldives.