Dennou Keisatsu Cyborg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dennou Keisatsu Cybercop (電 脳 警察 サ イ バ ー コ ッ プ, Dennō Keisatsu Saibākoppu, Computer Police Cybercop) adalah siri TV tokusatsu Jepun. Pertama kali dibuat pada tahun 1988 oleh Toho, pertunjukan itu adalah usaha untuk membuat siri Tokusatsu menggunakan motif Super Sentai, tetapi idea itu dijatuhkan setelah juruterbang tidak berpasangan. Siri itu sendiri masih sedikit menyerupai pertunjukan sentai, dengan kebanyakan protagonis memakai baju besi yang diselaraskan warna. Rancangan ini disiarkan di NTV dan disiarkan dari 2 Oktober 1988 hingga 5 Julai 1989. Ia juga disiarkan di Brazil melalui stesen Rede Manchete pada tahun 1990.

Dennou Keisatsu Cyborg
FormatSains Fiksyen
Fantasi
Aksi
Pengembaraan
PenciptaToho
Dibintangi oleh
Tomonori Yoshida
Mika Chiba
Shogo Shiotani
Ryuji Mizumoto
Ryoma Sasaki
Takashi Koura
Lagu pembukaan"A Roar to Tomorrow Cyber Heart" nyanyian Hiroshi Nishikawa
Lagu penutup"Shooting Star" nyanyian Mika Chiba
PenggubahDaisuke Inoue
Yuji Toriyama
Negara asalJepun Jepun
BahasaBahasa Jepun
Bilangan episod37
Penerbitan
Pemasangan kamera
Tetapan kamera-utama
Tempoh siaran20 minit (per episod)
Syarikat penerbitan
Toho Company Ltd
Penyiaran
Saluran asalNTV
Format gambar480i (SDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal18 September 1988 – 5 Julai 1989

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1999, jenayah telah melanda kota Tokyo, Jepun. Tanpa harapan, tidak terkalahkan, Pasukan Polis Metropolitan Tokyo memutuskan untuk menubuhkan pasukan petugas khas untuk memerangi situasi yang mengerikan itu. Dikenali dengan nama "ZAC" (Zero-Section Armed Constable), jabatan polis ini dirancang untuk misi khas dan dikenali sebagai "Cybercops". Untuk tujuan ini, saintis polis mengembangkan "Bit Suits", tiga perisai berkuasa tinggi yang dilengkapi dengan teknologi terkini: Mars, Saturnus dan Mercury. Dalam episod pertama, seorang pemuda misteri, Shinya Takeda, muncul entah dari mana dan menyelamatkan hari selepas menggunakan baju besi sendiri, Jupiter Bit Suit. Setelah kemenangannya, dia bergabung dengan ZAC dalam memerangi organisasi jahat Death Trap, yang diperintah oleh Baron Kageyama yang kejam, yang tujuannya adalah menggunakan kehendak komputer untuk mendapatkan penguasaan dunia dan tampaknya terkait secara misterius dengan masa lalu Takeda. Death Trap menggunakan robot yang kuat untuk mencapai tujuannya, tetapi Cybercops selalu mengalahkannya. Semasa pertempuran melawan musuh,

Jupiter bertambah sedikit demi sedikit kekuatan misterinya dan mengungkapkan rahsia: dia didapati tidak sedarkan diri oleh Interpol yang memakai perisai sendiri. Shinya Takeda mengalami amnesia dan tidak ingat siapa dia dan apa yang dia lakukan. Walaupun begitu, dia mendapat sokongan dan persahabatan dari anggota ZAC yang lain (kecuali Akira, yang cemburu dan selalu mengkritik Takeda). Persahabatan dan persatuan antara anggota ZAC semakin bertambah dan mereka mengalahkan musuh yang kuat sehingga muncul Lucifer, seseorang yang memakai baju besi juga tetapi membenci Musytari. Lucifer adalah sekutu Death Trap dan mempunyai senjata yang lebih hebat daripada yang dimiliki oleh ZAC. Dia adalah musuh pertama yang dapat mengalahkan Jupiter dan Cybercops yang lain. Sebenarnya, dia hampir membunuh Juoiter. Semasa pertempuran melawan ZAC, Lucifer menyatakan mengapa dia membenci Jupiter: menurutnya, keduanya berasal dari masa depan dan merupakan sekutu dalam perang antara manusia dan komputer, tetapi Jupiter pasti telah mengkhianati manusia. Kerana amnesia, Jupiter tidak tahu sama ada apa yang dikatakan oleh Lucifer benar atau tidak dan memutuskan untuk melawannya hingga mati. Namun di tengah pertempuran, Jupiter masih ingat yang sebenarnya: adakah tiga orang yang datang dari masa depan; yang lain adalah Baron Kageyama dan dia adalah pengkhianat. Mulai sekarang, Lucifer menjadi sekutu ZAC.

Dia tidak bergabung dengan ZAC tetapi dari semasa ke semasa membantu Cybercops. Sebenarnya, dia mencegah kekalahan ZAC berkali-kali, selalu membantu mereka kalah dalam pertempuran. Setelah pertempuran, ancaman dan bahaya yang tidak terhitung jumlahnya, ZAC dan Lucifer akhirnya mengalahkan Baron Kageyama, yang mati kerana letupan besar disebabkan oleh kekuatan laser dari kedua-dua belah pihak. Kageyama akhirnya menyatakan tujuannya: membuat dunia diperintah oleh komputer untuk mengelakkan keruntuhan persekitaran. Letupan yang membunuhnya membuatnya menjadi jalan menuju masa depan. Oleh itu, Jupiter dan Lucifer kembali ke masa mereka dan Tomoko (yang mencintai Jupiter) memutuskan untuk pergi bersama mereka. Dunia diselamatkan oleh ZAC.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Watak sokongan[sunting | sunting sumber]

Watak suara[sunting | sunting sumber]

Watak undangan[sunting | sunting sumber]

Watak[sunting | sunting sumber]

  • Shinya Takeda / Jupiter ': si amnesia yang dijumpai oleh pasukan penyelamat Interpol, Takeda ditugaskan ke ZAC kerana dia memakai Jupiter Bit Suit (versi lanjutan dari Bit Suits yang baru dirancang ) dan dengan harapan dapat merungkai masa lalunya. Meskipun dia memiliki kecenderungan yang sangat cerah dan seringkali sangat menyenangkan, dia memiliki sifat marah yang dapat meningkat menjadi "kemarahan pertempuran" ketika melawan lawan. Apabila ini berlaku, Musytari dapat memanggil Lengan Sibernya sendiri, Cyber ​​Thunder Arm ', dan' Cyber ​​Shield 'melalui proses yang disebut' Cyber ​​Boming ', yang akhirnya memusnahkan musuh-musuhnya. Kemudian, terungkap bahawa Takeda adalah pengembara waktu dari abad ke-23 (masa depan di mana mesin-mesin yang berperang melawan manusia) dan dibawa ke tahun 1999 oleh celah portal ruang-waktu yang dibuka setelah Babylon Tower (sebuah mesin strategik HQ) diletupkan. Bersama dengannya, Lucifer dan Kageyama juga diangkut. Nama kod asalnya adalah "Z226" (Z-Double Two Six) "Shinya Takeda" adalah nama yang diciptakan oleh Interpol. Jupiter Bit Suitnya, dan juga Cyber ​​Thunder Arm datang bersamanya ke masa lalu. Pada akhir siri ini, dia kembali ke abad ke-23 dengan Lucifer dan Tomoko, yang meminta untuk pergi bersama mereka untuk berjuang untuk masa yang lebih baik. Sebenarnya, Takeda jatuh cinta dengan Tomoko: mereka hampir mencium dua kali, tetapi diganggu oleh rakan mereka dan merasa malu.


  • Tomoko Uesugi ': Pegawai ZAC sandaran untuk Cybercop. Kerana masalah kewangan, perisainya, Venus Bit, tidak pernah dibina. Memantau dan membantu penyelenggaraan sistem Cybernation dan Black Chamber. Jatuh cinta dengan Takeda dan menemaninya kembali ke abad ke-23 pada akhir siri ini. Membawa senjata api ZAC standard, S.D. Pistol. Dia muda, cantik dan penyayang dan mempunyai pengaruh yang besar terhadap anggota Zac yang lain. Dia adalah satu-satunya yang dapat memimpin anda dalam kerja berpasukan. Selalunya Cybercops hanya boleh menang kerana kepemimpinan Tomoko.


  • Akira Houjyo / Mars ': Ketua pasukan, ayah Akira bunuh diri ketika berusia 8 tahun, membuatnya menjadi pemberontak dan menggunakan kecerdasannya untuk menggodam sistem perusahaan tempat ayahnya bekerja , akhirnya muflis. Selepas itu, dia dibesarkan oleh Kapten Oda, yang ingin menggunakan kapasiti tinggi anak itu untuk sesuatu yang bermanfaat. Tenang di bawah tekanan dan mempunyai rasa tanggungjawab dan kehormatan yang kuat. Menjadi puncak kelasnya di Police Academy dan pernah menjadi pegawai elit di Jabatan Polis Tokyo. Perisai miliknya dirancang khusus untuk memberi sokongan artileri dan senjata api. Oleh kerana ukuran sutnya, adalah salah satu unit yang lebih perlahan dan sedikit menghalang pergerakan Hojyo. Perisainya dilengkapi dengan "Stabilize Gear", yang menggunakan perisai ketika dia menggunakan senjata beratnya.


  • Ryoichi Mouri / Saturnus ': Beruntung dan suka berjenaka, Mori adalah "pembuat mood" penduduk pasukan. Dia tidak suka bertengkar, akhirnya melakukannya kerana tugasnya. Dia mempunyai seorang adik lelaki dan tiga adik perempuan. Armornya dilengkapi dengan banyak peralatan deria dan komunikasi yang membantu pasukan untuk mengesan musuh dan mengumpulkan data. Antena helmet dan unit sonar parabola bahunya dapat melakukan berbagai tugas pengawasan, pengintaian dan pengesanan, menjadikannya Bit Suit yang paling rentan.


  • 'Osamu Saiyonji / Mercury' : Sayionji's adalah pakar pertempuran tangan-ke-tangan penduduk. Abangnya juga seorang polis, kerana Osamu selalu ingin mengikuti langkahnya. Namun, abangnya terbunuh dalam tindakan ketika menyiasat kes. Sejak saat itu, ibu Osamu berusaha menyelamatkannya dari bahaya dan risiko menjadi polis. Walaupun mengalami konflik, Osamu sangat berani dan mempunyai semangat juang yang hebat. Perisai miliknya adalah perisai paling ringan dan memberikannya fleksibiliti pergerakan dan kelajuan yang tinggi walaupun dengan pertahanan dan perlindungan. Unitnya adalah perisai "Cyber ​​Bit" yang terpantas dan dia dapat bergerak dengan kecepatan yang luar biasa (unitnya dilengkapi dengan brek udara yang membantunya berhenti). Mercury juga mempunyai akses ke skate "Linear Speeder" yang membolehkannya melintasi dengan kelajuan hingga 128 Skate dapat dikendalikan melalui kawalan gelombang otak di helmet Bit Suit.


  • 'Lucifer' : Mantan rakan kongsi Takeda di masa depan, juga diangkut dengan dia dan Kageyama ke abad ke-20 melalui portal ruang-waktu yang sama. Pada mulanya, satu-satunya hasratnya adalah untuk membalas dendam rakan-rakannya yang mati, menyasarkan Musytari sebagai musuhnya dan mencabarnya untuk menghadapi kematian. Dia bersekutu dengan Baron Kageyama percaya Takeda adalah pengkhianat yang membunuh rakannya. Akhirnya, terungkap bahawa Kageyama adalah tahi lalat. Sejak itu, Lucifer memutuskan untuk membantu Cybercops tanpa menyertai kumpulan itu, menolong mereka dalam pertempuran lebih kerap daripada tidak. Bit Lucifer, bersama dengan Musytari, adalah Bit Suits yang paling kuat, kerana lebih dilengkapi dan ditingkatkan daripada yang lain. Bersenjata dengan dua pistol berkuasa tinggi yang disebut Impulse Magnum ', dua senapang mesin yang datang dari punggungnya ke bahu,' 'Pulsar Cannon' ',' 'Gigamax' 'dan' ' 'Cyber ​​Graviton' , pembebas penyerap tenaga di dadanya.


Ahli ZAC Lain[sunting | sunting sumber]

  • Kapten Hisayoshi Oda ': Kadang-kadang ketat melilit pemuda yang baik hati dan memberi arahan dengan lembut. Kerana keperibadian mereka kepercayaan ahli juga tebal. Kadang-kadang anda mengatakan hukuman dingin.
  • Shimazu Mizue : Perintah Kedua. Setiausaha dan wakil cap ZAC. Dia menyokong Oda dan kadang-kadang mengambil arahan ketika Oda tidak hadir. Dulu ada masa lalu di mana dia jatuh cinta dengan penyelidik yang sedikit sesuai, tetapi dia adalah mangsa peluru berpandu yang menghantam makmal. Dia mengenai pekerjaan ZAC yang menggunakan sedikit pakaian untuk dikatakan juga sebagai anaknya melalui bujang.
  • Daisuke Yazawa : Pengendali komputer ZAC. Dia mengumpulkan maklumat dan menganalisis, dan strategi bantu. Pengetahuan komputer dan sains yang melimpah.
  • 'Miho Asakura' : Pegawai komunikasi ZAC. Kabur semula jadi. Cara bercakap mempunyai kesan yang agak lama. Seorang gadis biasa yang akan selalu lari dari tugas ZAC untuk membuang hidupnya.


Perangkap Kematian[sunting | sunting sumber]

Matlamat organisasi Perangkap Kematian adalah untuk menghilangkan semua umat manusia di Bumi dan menggantikan dunia dengan bentuk kehidupan komputer dan silikon.

Dipimpin oleh program komputer maniak dan gila "Führer" Soutou (Despot Führer), "Death Trap" melancarkan sejumlah serangan pengganas terhadap Tokyo, menggunakan pasukan "Death Droids" dan pertempuran mecha.

Kemudian terungkap bahawa "Despot Führer" pada hakikatnya merupakan entiti komputer dari abad ke-23 yang dikirim kembali ke masa untuk merebut kendali dunia. Komputer itu dibina oleh dalang jenayah manusia - masa depan, Baron Kageyama, yang merancang untuk memerintah dunia dengan mengambil alih masa lalu. Baron Kageyama, yang juga telah menciptakan Madame Durwin, Einstein, Ploid dan Luna, kemudian menggabungkan dirinya dengan Despot Führer untuk menjadi entiti super manusia.

"Perangkap Kematian" terdiri daripada tiga organisasi jenayah yang disenaraikan di bawah. Semua pemimpin mereka berubah menjadi android yang dibuat oleh Baron Kageyama.

Geng Ominous

Diketuai oleh penjahat jahat Profesor Einstein , gengnya terdiri daripada Ominous Death Droids berperisai hitam yang direka khas yang dapat disesuaikan dengan sejumlah alat senjata mematikan. Otak Prof Einstein dipindahkan dengan otak pakar Hi-Tech / Cybernetics terkemuka. Dengan menggunakan pengetahuan baru ini, dia dapat membuka misteri "Super Fizik" (Cho Rion Butsuri) untuk mengubahsuai droidnya yang Ominous.

Gang Harkos

Diketuai oleh Madam Durwin seperti kucing yang memerintahkan Harcross Death Droids putih hantu. Ini juga dapat dilengkapi dengan sejumlah alat senjata mematikan yang memberi mereka banyak fleksibilitas dan penyesuaian. Durwin adalah pakar dalam biologi dan genetik. Oleh itu namanya, yang merupakan sandiwara Charles Darwin, seorang naturalis terkenal.

Durwin diperintahkan untuk menghancurkan trek kereta api yang turut dilalui oleh Cybercops dengan Luna, setelah mengetahui Luna adalah seorang android. Sebagaimana Durwin memperingatkan Luna, Luna tetap dibunuh oleh baron Kageyama, yang menunjukkan kebingungan mengapa ciptaannya yang paling indah akan mengkhianatinya. Luna berkata: "Anda tidak akan pernah dapat memahami perasaan boneka! Anda menjadi boneka tanpa perasaan manusia!" Setelah Luna meletup, Baron mengaku mencintainya, kerana mustahil menjadi anak patung yang sempurna dengan tidak mempunyai perasaan dan dengan itu menjadi berbahaya. Geng Garoga Dipimpin oleh Doktor Arthur Ploid hulking, pasukannya Garogoid (Hie Ningen Gata Mecha & lt; Non-Humanoid Mecha & gt;) terdiri daripada ciptaan dan robot mecha yang mengerikan. Otaknya digantikan dengan pakar psikologi terkemuka Arthur C. Ploid, seorang saintis yang meninggal pada tahun 1937. Ploid adalah pakar dalam serangan skala besar dan perang psikologi. Dia membawa cambuk elektrik.

Lain-lain

Kemudian geng lain dimasukkan ke dalam "Death Trap":

Beast Master Luna dan The Four Kings

Luna adalah saudara perempuan Profesor Enstein. Dia berjaya membalas kematian abangnya di tangan Cybercops. Luna telah mengumpulkan empat tentera super yang akan membantunya mengalahkan CyberCops:

  • 'Tiger' - dipersenjatai dengan bumerang tajam yang dapat dia gunakan untuk memenggal kepala musuhnya.
  • 'Salamander' - yang bersenjatakan cambuk elektrik.
  • 'Penyu' - yang memiliki kekuatan super dan kemampuan untuk memancarkan ledakan api.
  • 'Hawk' - seniman silat yang tangan dan kakinya bersenjatakan pisau cukur.

Dia kemudian jatuh cinta dengan Akira, yang merupakan saingan kakaknya, hanya untuk mengetahui setelah bergabung dengannya bahawa dia adalah android dan semua ingatannya palsu. Luna mati melindungi Akira dari letupan tenaga oleh Baron Kageyama.

Episod[sunting | sunting sumber]

Episod 14 akhirnya ditayangkan pada 15 Januari 1989 kerana Maharaja Shōwa meninggal pada 7 Januari; dan pada 5 April, hari Episode 25 ditayangkan, rancangan itu mula ditayangkan pada hari Rabu dan bukannya pada hari Ahad.

  1. Pratonton Khas: Akan Datang! Super SFX !! Dennou Keisatsu Cybercop (Jepun: 直 前 ス ペ シ ャ ル 『来 る ぞ! 超 SFX !!電 脳 警察 サ イ バ ー コ ッ プ 』, Hepburn: Chokuzen Supesharu: Kuru zo! Chou SFX !! Dennou Keisatsu Cybercop ) (Original Airdate: 18 September 1988)
  2. Detektif Terkuat! Musytari Muncul (Jepun: 最強 の 刑事! ジ ュ ピ タ ー 登場, Hepburn: Saikyō no Keiji! Jupitā Tōjō ) (Airdate Asal: 2 Oktober 1988)
  3. Bandar Tenggelam! Simpan Metropolis Tepi Laut (Jepun: 街 が し ず ​​む! 海上 都市 を 救 え, Hepburn: Machi ga Shizumu! Kaijō Toshi o Sukue ) (Original Airdate: 9 Oktober 1988)
  4. Pertembungan! Tangki Cyborg (Jepun: 激 突! サ イ ボ ー グ タ ン ク!, Hepburn: Gekitotsu! Saibōgu Tanku! ) (Airdate Asal: 16 Oktober 1988)
  5. Panik Lalu Lintas! Perangkap Komputer (Jepun: 交通 パ ニ ッ ク! コ ン ピ ュ ー タ ー の 罠, Hepburn: Kōtsu Panikku! Konpyūtā no Wana ) (Airdate Asal: 23 Oktober 1988)
  6. Seorang Putera yang Bermasalah! Melarikan diri dari Zon Gelap (Jepun: 危 う し 王子! ダ ー ク ゾ ー ン か ら の 脱出, Hepburn: Ayaushi Ōji! Dāku Zōn kara no Dasshutsu ) (Airdate Asal: 30 Oktober 1988)
  7. Oda Disasarkan! ZAC Dalam Masalah Besar (Jepun: 狙 わ れ た 織田! ZAC 大 ピ ン チ, Hepburn: Nerawareta Oda! ZAC Dai Pinchi ) (Airdate Asal: 6 November 1988)
  8. Jet Pembunuh !! Perang Bandar di Tokyo (Jepun: 殺人 ジ ェ ッ ト !! 東京 市街 戦, Hepburn: Satsujin Jetto !! Tōkyō Jigaisen ) (Airdate Asal: 13 November 1988)
  9. Empangan Eletrik Dalam Bahaya! Operasi Tokyo Darkness (Jepun: 危 う し 電子 ダ ム! 東京 暗 黒 作 戦, Hepburn: Ayaushi Denko Damu! Tōkyō Ankoku Sakusen ) (Airdate Asal: 20 November 1988)
  10. Mesin Lumba !! Blade Liner Muncul (Jepun: 激 走 マ シ ン !! ブ レ ー ド ラ イ ナ ー 登場, Hepburn: Gekisō Mashin !! Burēdo Rainā Tōjō ) (Airdate Asal: 27 November 1988)
  11. Hotel Hantu !? Begitu Banyak Zombi (Jepun: 幽 霊 ホ テ ル!? ゾ ン ビ が い っ ぱ い, Hepburn: Yūrei Hoteru? Zonbi ga Ippai ) (Airdate Asal: 4 Disember 1988)
  12. Tangki Terbang !! Hidup Atau Mati Di Lebuhraya (Jepun: 空 と ぶ 戦 車 !! ハ イ ウ ェ ー の 死 闘, Hepburn: Sora Tobu Sensha !! Haiuē no Shitō ) (Original Airdate: 11 Disember 1988)
  13. Tarian Naga! Krismas Aneh (Jepun: ド ラ ゴ ン が 舞 う! ふ し ぎ な X マ ス, Hepburn: Doragon ga Mau! Fushigi na X Masu ) (Airdate Asal: 18 Disember 1988)
  14. Satelit Jatuh !! Musytari Meninggal Di Tempat Kerja!? (Jepun: 衛星 が 落 ち る! ジ ュ ピ タ ー 殉職!?, Hepburn: Eisei ga Ochiru! Jupitā Junshoku !? ) (Airdate Asal: 25 Disember 1988)
  15. Rahsia Takeda !! Dia Dilihat Masa Depan yang Ilusi (Jepun: 武田 の 秘密 !! ま ぼ ろ し の 未来 を 見 た, Hepburn: Takeda no Himitsu !! Maboroshi Mirai o Mita ) (Airdate Asal: 15 Januari 1989)
  16. Ubah Masa Depan !! The Soldier Of Hope, Musytari (Jepun: 未来 を 変 え ろ !! 希望 の 戦 士 ジ ュ ピ タ ー, Hepburn: Mirai o Kaero !! Kibō no Senshi Jupitā ) (Airdate Asal: 22 Januari 1989)
  17. Neraka Neraka ?! Lucifer Muncul !! (Jepun: 地獄 の 使者!? ル シ フ ァ ー 登場, Hepburn: Jigoku no Shisha !? Rushifā Tōjō ) (Airdate Asal: 29 Januari 1989)
  18. Serangan Balas Lucifer !! Cabaran Iblis (Jepun: ル シ フ ァ ー の 逆襲 !! 悪 魔 の 挑 戦 状, Hepburn: Rushifā no Gyakūshū !! Akuma no Chōsenjō ) (Airdate Asal: 5 Februari 1989)
  19. Boming Tidak Mungkin !! UFO Raksasa Muncul (Jepun: ボ ミ ン グ 不能 !! 巨大 UFO 現 わ る, Hepburn: Bomingu Funō !! Kyodai UFO Arawaru ) (Original Airdate: 12 Februari 1989)
  20. Ucapan Uesugi !! Detektif Wanita Berbahaya (Jepun: 上杉 の 反 乱 !! 危 な い 女 刑事, Hepburn: Uesugi no Hanran !! Abunai Onna Keiji ) (Airdate Asal: 19 Februari 1989)
  21. Senjata Pembunuh yang Memukau !! Kekuatan Gigamax (Jepun: う な る 必殺 武器 !! ギ ガ マ ッ ク ス の 威力, Hepburn: Unaru Hissatsu Buki !! Gigamakkusu no Iryoku ) (Original Airdate: 26 Februari 1989)
  22. Cop ke-5 !? The Cyber ​​Ultimate, Lucifer (Jepun: 5 人 目 の コ ッ プ!? 究 極 の サ イ バ ー ・ ル シ フ ァ ー, Hepburn: Goninme no Koppu !? Kyūkyoku no Saibā Rushifā ) (Airdate Asal: 5 Mac 1989)
  23. Siber palsu !! Krisis Utama ZAC (Jepun: に せ サ イ バ ー !! ZAC 絶 体 絶命, Hepburn: Nise Saibā !! ZAC Zettaizetsumei ) (Airdate Asal: 12 Mac 1989)
  24. Serangan Pembunuh Akhir !! Gelombang Siber (Jepun: 最後 の 必殺技 !! サ イ バ ニ ッ ク ・ ウ ェ ー ブ, Hepburn: Saigo no Hissatsu Waza !! Saibānikku Uēbu ) (Airdate Asal: 19 Mac 1989)
  25. Api Peluru berpandu !! Clash At Deathtrap's Base (Jepun: ミ サ イ ル 発 進 !! 激 突 デ ス ト ラ ッ プ 基地, Hepburn: Misairu Hasshin !! Gekitotsu Desutorappu Kichi ) (Airdate Asal: 26 Mac 1989)
  26. Askar Wanita Yang Menakutkan! Luna Tiba (Jepun: 恐怖 の 女 戦 士! ル ナ 登場, Hepburn: Kyōfu no Josenshi! Runa Tōjō ) (Airdate Asal: 5 April 1989)
  27. Hancurkan Benteng Yang Tidak Terlihat !! (Jepun: 見 え な い 要塞 を た た け !!, Hepburn: Mienai Yōsai o Tatake !! ) (Original Airdate: 12 April 1989)
  28. Bit Siber Rosak !! (Jepun: こ わ れ た サ イ バ ー ビ ッ ト !!, Hepburn: "" Kowareta Saibā Bitto !! ) (Airdate Asal: 19 April 1989)
  29. Serangan Udara Bandar! Bom Blimp (Jepun: シ テ ィ 空 爆! 飛行 戦 爆 弾, Hepburn: Shiti Kūbaku! Kikōsen Bakudan ) (Airdate Asal: 26 April 1989)
  30. Bunuh Uesugi! Cepat Polis (Jepun: 上杉 暗殺! い そ げ コ ッ プ, Hepburn: Uesugi Ansatsu! Isoge Koppu ) (Airdate Asal: 10 Mei 1989)
  31. Dash Through the Devil's Mountain !! (Jepun: 悪 魔 の 山 を 走 り ぬ け !!, Hepburn: Akuma no Yama o Hashirinuke !! ) (Airdate Asal: 17 Mei 1989)
  32. The Stolen Thunder Arm (Jepun: 奪 わ れ た サ ン ダ ー ア ー ム, Hepburn: Ubawareta Sandā Āmu )} (Airdate Asal: 24 Mei 1989)
  33. Loteng Diserang !! (Jepun: お そ わ れ た ロ フ ト !!, Hepburn: Osowareta Rofuto !! ) (Airdate Asal: 31 Mei 1989)
  34. Pertahankan Kereta Linear! (Jepun: リ ニ ア カ ー を ま も れ!, Hepburn: Rineakā o Mamore! ) (Original Airdate: 7 Jun 1989)
  35. The End of Deathtrap !! (Jepun: デ ス ト ラ ッ プ の さ い ご !!, Hepburn: Desutorappu no Saigo !! ) (Original Airdate: 14 Jun 1989)
  36. Minta 10 Bahagian Khas Teratas 1 (Jepun: リ ク エ ス ト ・ ト ッ プ 10 特集 Bahagian1, Hepburn: ​​"Rikuesuto Toppu Ten Tokushū Pātto Wan")} (Original Airdate: 28 Jun 1989)
  37. Minta 10 Bahagian Khas Teratas 2 (Jepun: リ ク エ ス ト ・ ト ッ プ 10 特集 Bahagian2, Hepburn: "Rikuesuto Toppu Ten Tokushū Pātto Tsu" ") (Original Airdate: 5 Julai 1989)

Trivia[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1994, semua perisai asli, serta senjata siber, kostum polis ZAC dan android Harkos dan Ominös diimport oleh Syarikat Sato di Brazil dan digunakan untuk keletihan dalam pertunjukan sarkas, menyalin kejayaan yang sudah ada di sirkus Jaspion. Pada tahun 2003, Nelson Sato meletakkan baju besi asli untuk dijual di lelong di internet. Setelah menerima tawaran palsu dan mengganggu lelongan, dia berhenti menjualnya, bagaimanapun, baju besi Mars diperoleh oleh peminat yang hanya dikenali sebagai "Burai."

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Lagu pembukaan
Lagu penutupan

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]