Dialek Hakata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dialek Hakata
Loghat Hakata
Asli kepadaJepun
KawasanFukuoka
Kod bahasa
ISO 639-3
Glottologhaka1241
IETFja-u-sd-jp40
Kain rentang di pusat beli-belah yang menggunakan dialek Hakata

Dialek Hakata (Jepun: 博多弁, Hepburn: Hakata-ben) merupakan salah satu dialek bahasa Jepun yang diucapkan di bandar Fukuoka.[1] Dialek Hakata sendiri bermula dari Hakata-ku, Fukuoka atau Pekan Dagang Fukuoka. Sedangkan Dialek Fukuoka (Jepun: 福岡弁, Hepburn: Fukuoka-ben) adalah dialek yang dipertuturkan di Chuo-ku, pusat bandar.[2] Dialek Hakata cukup populer kerana banyak dituturkan bersamaan dengan Dialek Fukuoka di pelbagai kawasan bandar dan subbandar. Banyak dari warga Jepun yang menganggap bahawa dialek Hakata adalah ucapan khas dari Wilayah Fukuoka, jadi terkadang dialek ini dipanggil sebagai Fukuoka-ben.

Dialek Hakata lazim dipertuturkan pula dalam wawancara televisyen tempatan di Fukuoka, bersamaan dengan penggunaan bahasa Jepun rasmi.

Tatabahasa[sunting | sunting sumber]

Tatabahasa asas dialek Hakata adalah serupa dengan Dialek-dialek Hichiku yang lain seperti di antaranya dialek Saga, dialek Nagasaki, dan dialek Kumamoto. Sebagai contoh, dialek Hakata menggunakan kepada atau tto sebagai soalan, contohnya "Apakah yang awak perbuat?", diwujudkan dalam bahasa Jepun rasmi sebagai nani o shiteiru no?atau nan ba shiyo tto? dan boleh juga diucap nan shitō ke? dalam dialek Hakata dan dialek-dialek Hichiku yang lain.

  1. ^ Smith, Jennifer L. (1998). Silva, David (penyunting). Japanese/Korean linguistics. 8. Stanford, Calif.: Stanford Linguistics Association. m/s. 611–627. ISBN 0-937073-56-3. OCLC 213536899.
  2. ^ Levander, Gabriel (2020). A study of bai and tai : A sociolinguistic variation study of the sentence-final particles bai and tai used in the Fukuoka dialect.