Diego Luna

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Diego Luna

Lahir: (1979-12-29) 29 Disember 1979 (umur 44)
Bandar Mexico, Mexico
Pekerjaan: Pelakon

Diego Luna (lahir 29 Disember 1979) ialah seorang pelakon Mexico.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Luna dilahirkan dengan nama Diego Luna Alexander di Bandar Mexico, anak kepada Fiona Alexander, seorang pereka kostum kelahiran British, dan Alejandro Luna, seorang pereka set yang merupakan salah seorang pereka set teater, pawagam dan opera yang paling disanjung di Mexico. Ibunya meninggal dunia dalam satu kemalangan kereta apabila dia berusia hanya dua tahun. Ibunya bekerja dalam industri perfileman dan telah memastikan bahawa ini adalah kehidupan yang Luna akan tumpukan. Bapanya juga menekankan kepentingan teater dan seni dalam hidupnya. Ketika Luna masih kecil, bapanya membawanya ke set teater dan mendidiknya mengenai semua aspek seninya yang berbeza, melanjutkan keinginannya untuk menjadi seorang pelakon dan mendukung tradisi keluarga.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Sejak dari usia kecil lagi Luna mula berlakon dalam televisyen, filem dan teater. Peranannya yang pertama dalam televisyen adalah dalam wayang tahun 1991 El Último Fin de Año. Peranannya yang berikutnya dalam telenovela El Abuelo y Yo (1992) bersama-sama dengan rakan baiknya semasa kecil, Gael García Bernal. Berikutan ini, Luna mula menerima kerja lakonan. Lonjakan besarnya tiba pada tahun 2001 apabila dia membintangi Y Tu Mamá También, sekali lagi bersama-sama dengan García Bernal, sebagai watak Tenoch Iturbide.

Kini dia sedang membina nama di pasaran Amerika, seperti dengan membintangi bersama-sama dengan Bon Jovi dalam Vampires: Los Muertos (2002) dan Frida (2002) yang memenangi Anugerah Akademi.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Telenovela[sunting | sunting sumber]