El ministerio del tiempo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
El ministerio del tiempo
GenreFiksyen sains
PenciptaPablo Olivares
Javier Olivares
Ditulis olehJosé Ramón Fernández
Paco López Barrio
Javier Olivares
Pablo Olivares
Anaïs Schaaff
PengarahMarc Vigil
Jorge Dorado
Abigail Schaaff
Pengarah kreatif
Javier Olivares
Dibintangi oleh
Aura Garrido
Rodolfo Sancho
Nacho Fresneda
Cayetana Guillén Cuervo
Jaime Blanch
Juan Gea
Macarena García
Natalia Millán
Negara asalSepanyol
BahasaSepanyol
Bilangan musim3
Bilangan episod34 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifJavier Olivares
Alicia Yubero
María Roy
Tempoh siaran70 minit
Syarikat penerbitan
Onza Partners
Cliffhanger
Televisión Española Motion Content Group
Penyiaran
Saluran asalLa 1
Siaran asal24 Februari 2015 (2015-02-24) – kini (kini)
Pautan luar
Laman sesawang

El ministerio del tiempo adalah siri televisyen fantasi Sepanyol yang dicipta oleh Javier dan Pablo Olivares dan dihasilkan oleh Onza Partners dan Cliffhanger untuk Televisión Española. Ia ditayangkan pada 24 Februari 2015 di saluran utama TVE La 1.[1] Siri ini mengikuti eksploitasi rondaan Kementerian Masa yang fiksyen, yang menangani kejadian yang disebabkan oleh perjalanan masa.

Pada 24 Mac 2015, ia telah mengesahkan bahawa TVE telah memperbaharui siri ini untuk musim kedua.[2] Pertunjukan itu diperbaharui untuk musim ketiga pada 22 September 2016.[3] Pada 29 Disember 2016 diumumkan bahawa RTVE telah menjual hak kepada Netflix untuk menyiarkan siri ketiga di peringkat antarabangsa, di luar Sepanyol, menghasilkan anggaran pengeluaran yang lebih besar.[4]

Pada festival Fun & Serious pada Disember 2017, Javier Olivares melaporkan bahawa pertunjukan itu tidak diperbaharui untuk musim keempat[5] Walau bagaimanapun, pelakon Jaime Blanch mengesahkan pada 30 Disember 2018 mengenai musim baru dan keempat yang berwarna hijau untuk disiarkan pada tahun 2019.[6]

Plot[sunting | sunting sumber]

Kementerian Masa adalah rahsia terbaik negara Sepanyol: sebuah institusi kerajaan yang autonomi yang melaporkan secara langsung kepada Perdana Menteri. Rondaan-rondaannya perlu melihat pintu-pintu masa sehingga tidak ada penyusup dari era lain yang dapat mengubah sejarah untuk kepentingan mereka sendiri.

Siri ini menyusuli tugasan rondaan terbaru Kementerian: yang dibentuk oleh askar Tentera Darat Flanders Alonso de Entrerríos, pelajar abad ke-19 Amelia Folch dan paramedik Samur abad ke-21 Julián Martínez.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Aksara berulang[sunting | sunting sumber]

  • Lola Mendieta (Natalia Millán)
  • Diego Velázquez (Julián Villagrán)
  • Enric Folch (Xavier Boada) dan Carme (Fanny Gautier)
  • Blanca (Susana Córdoba)
  • Elena Castillo (Susana Córdoba)
  • Susana Torres (Mar Saura)
  • Lucía (Luisa Gavasa)
  • Enriqueta Martí (María Rodríguez)
  • Marisa (Nieve de Medina)
  • Armando Leiva (José Antonio Lobato)
  • Maite (Mar Ulldemolins)
  • Paul Walcott (Jimmy Shaw)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "'El Ministerio del Tiempo' se estrena el martes 24 de febrero contra 'Bajo sospecha'". FormulaTV (dalam bahasa Spanish). 18 February 2015. Dicapai pada 15 March 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Pimentel, Aurelio (24 March 2015). "TVE renueva 'El Ministerio del Tiempo'" (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 24 March 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Pimentel, Aurelio (22 September 2016). "'El Ministerio del Tiempo' tendrá tercera temporada". RTVE (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 23 September 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "'El Ministerio del Tiempo' viaja por el mundo con Netflix" [‘El Ministerio del Tiempo’ travels the world with Netflix]. El País (dalam bahasa Spanish). Madrid. 29 December 2016. Dicapai pada 18 January 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ La Prensa, 13 February 2018, "El Ministerio del Tiempo: ¿por qué no tendrá temporada 4?" https://laprensa.peru.com/espectaculos/noticia-ministerio-tiempo-que-no-tendra-temporada-4-netflix-video-fotos-77372
  6. ^ "'El Ministerio del Tiempo': Jaime Blanch confirma la renovación por una cuarta temporada" (dalam bahasa Spanish). 31 December 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ "Por qué no vamos a echar de menos a Rodolfo Sancho en "El Ministerio del Tiempo"" [Why we will not miss Rodolfo Sancho in The Ministry of Time]. ABC (dalam bahasa Spanish). Madrid. 13 December 2016. Dicapai pada 15 December 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]