Generasi Kepimpinan China

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Generasi Kepimpinan China
Cina Ringkas: 中国共产党领导集体
Cina Tradisional: 中國共産黨領導集體
Maksud harfiah: Generasi Kepimpinan Parti Komunis China
Generasi pertama Generasi Kepimpinan China (dari kiri) Zhu De, Mao Zedong, Chen Yun dan Zhou Enlai di Zhongnanhai pada tahun 1954

Baik Parti Komunis China mahupun Tentera Pembebasan Rakyat menentukan kenaikan jabatan berdasarkan senioriti, sehingga membenarkan untuk mengkategorikan Generasi Kepimpinan China.[1] Dalam wacana rasmi, setiap generasi kepimpinan dikenal pasti dari caranya masing-masing untuk memperluaskan ideologi parti.

"Kepimpinan kolektif" pada suatu waktu biasanya (tetapi tidak selalu), berkait rapat dengan ahli Jawatankuasa Tetap Politbiro Parti Komunis China. Pemimpin parti (yang disebut Ketua atau Ketua Setiausaha setelah tahun 1982) dan sering (biarpun jarang) menjadi pemimpin tertinggi dalam Generasi Kepimpinan China.

Sejarawan telah mempelajari pelbagai tempoh dalam perkembangan pemerintahan Republik Rakyat China dengan merujuk pada "generasi-generasi kepimpinan China" di bawah ini:

Generasi Kepimpinan China
Generasi Pemimpin Tertinggi Bermula Berakhir Teori
Pertama Mao Zedong
Hua Guofeng
1949 1978 Pemikiran Mao Zedong
Kedua Deng Xiaoping 1978 1992 Teori Deng Xiaoping
Ketiga Jiang Zemin 1992 2002 Tiga Perwakilan
Keempat Hu Jintao 2002 2012 Pandangan saintifik mengenai pembangunan
Kelima Xi Jinping 2012 Pemikiran Xi Jinping

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The landmark study of military generations and factions is William Whitson's The Chinese High Command, Praeger, 1973