Gereja Katolik di Arab Saudi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Agama Kristian Katolik di Arab Saudi secara rasmi dilarang daripada diamalkan, walaupun penganut Katolik dibenarkan masuk ke negara itu untuk kerja sementara. Terdapat komuniti ekspatriat Filipina yang besar di Arab Saudi, kebanyakannya dianggap sebagai penganut Katolik. Tidak ada keuskupan di Arab Saudi, yang berada di bawah bidang kuasa Vikariat Apostolik Arab Utara.

Arab Saudi membenarkan penganut Katolik dan Kristian dari denominasi lain memasuki negara itu sebagai pekerja asing untuk kerja sementara, tetapi tidak membenarkan mereka mengamalkan kepercayaan mereka secara terbuka. Akibatnya, penganut Katolik dan Kristian lain pada umumnya hanya beribadat secara rahsia di dalam rumah persendirian.[1] Barangan dan artikel milik agama selain Islam tidak dilarang, selagi ia hanya digunakan secara persendirian.[1] Ini termasuk Alkitab, salib, patung, ukiran, barang dengan simbol keagamaan, dan lain-lain, walaupun dasar kerajaan menyatakan bahawa barang tersebut dibenarkan untuk tujuan keagamaan peribadi.

Mutaween Arab Saudi (Arab: مطوعين), atau Jawatankuasa Promosi Kebajikan dan Pencegahan Maksiat melarang amalan mana-mana agama selain Islam.[1] Penukaran seorang Muslim kepada agama lain dianggap murtad, yang, bersama-sama dengan dakwah oleh orang bukan Islam, adalah dilarang, dan boleh membawa kepada hukuman mati. Kerajaan tidak membenarkan paderi bukan Islam masuk ke negara ini bagi tujuan menjalankan ibadah.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]