Getty Images

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Getty Images, Inc.
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriPenerbitan, media, rekabentuk web
GenreFotografi stok
PendahuluGetty Communications, PhotoDisc
Ditubuhkan14 Mac 1995; 29 tahun yang lalu (1995-03-14) (sebagai Getty Investments, LLC.)
PengasasMark Getty, Jonathan Klein
Ibu pejabatSeattle, Washington, Amerika Syarikat
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingCraig Peters (CEO)[1]
KeluaranImej, audio, video digital
Perkhidmatanimej, audio, video bebas royalti dan hak diuruskan
PemilikKeluarga Getty
Bilangan kakitangan1,600 (2012) Sunting ini di Wikidata
PembahagianGetty Productions
Anak syarikatiStock
Thinkstock
WireImage
FilmMagic
Photos.com
Image.net
Tony Stone Images, Hulton Getty, Contour Collection, Comstock, Jupiterimages, The Image Bank
Tapak webgettyimages.com
Facebook: gettyimages Twitter: GettyImages Instagram: gettyimages Musicbrainz: db2e4c55-1626-4fc9-958b-ca1766c27316 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Getty Images, Inc. (digayakan sebagai gettyimages) ialah sebuah syarikat media visual Amerika, dengan ibu pejabat di Seattle, Washington, Amerika Syarikat. Ia merupakan pembekal imej stok, fotografi editorial, video dan muzik untuk perniagaan dan pengguna dengan arkib lebih daripada 200 juta aset. Ia mensasarkan tiga pemasaran-kreatif profesional (pengiklanan dan reka bentuk grafik), media (penerbitan cetak dan dalam talian), dan korporat (reka bentuk dalaman, pemasaran dan jabatan komunikasi).

Getty mempunyai pejabat pengedaran di seluruh dunia dan memanfaatkan Internet dan untuk pengedaran. Oleh kerana Getty telah memperoleh agensi dan arkib foto yang lain, ia telah mendigitalkan koleksi mereka, yang membolehkan pengedaran dalam talian. Getty Images mengendalikan laman web komersial yang besar yang digunakan oleh pelanggan untuk mencari dan menyemak imej, membeli hak penggunaan, dan memuat turun imej. Harga gambar berbeza mengikut leraian (atau resolusi) dan jenis hak penerbitan yang dibenarkan. Kos setiap imej biasanya sekitar US$500. Syarikat itu juga menawarkan perkhidmatan foto tersuai untuk pelanggan korporat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Galeri Getty Images di Eastcastle Street, London.

Pada tahun 1995, Mark Getty dan Ketua Pegawai Eksekutif Jonathan Klein telah mengasaskan Getty Investments LLC. Getty adalah pengerusi syarikat. Pada September 1997, Getty Communications, seperti yang dipanggil pada masa itu, digabungkan dengan PhotoDisc, Inc. untuk membentuk Getty Images. Pada April 2003, Getty Images memeterai perkongsian dengan Agence France-Presse (AFP) untuk memasarkan imej masing-masing.[2]

Getty Images memperoleh Arkib Michael Ochs pada Februari 2007.[3] Arkib Michael Ochs digambarkan oleh The New York Times sebagai "sumber utama fotografi pemuzik di dunia".[4]

Pada tahun 2008, firma ekuiti swasta Hellman & Friedman (H&F) memperoleh Getty Images. Pada 2012, H&F meletakkan Getty untuk dijual. Sebaik sahaja penjualannya ke Carlyle Group, syarikat itu dikatakan mempunyai arkib yang mengandungi 80 juta paun dan ilustrasi.[5] Syarikat itu diperolehi oleh keluarga Getty pada tahun 2018.

Pada tahun 2015, Jonathan Klein menjadi pengerusi syarikat dan Dawn Airey telah dilantik sebagai ketua pegawai eksekutif (CEO) Getty Images.[6][7][8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Getty Family to Acquire Majority Stake in Getty Images from The Carlyle Group". Getty Images. September 24, 2018.
  2. ^ "Getty Images and Agence France-Presse (AFP) Enter Into Partnership to Increase Breadth, Depth, Reach and Quality" (Siaran akhbar). Getty Images. April 1, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada October 24, 2008. Dicapai pada November 23, 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Getty Images Acquires the Michael Ochs Archives". Getty Images. February 27, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada July 11, 2011. Dicapai pada May 11, 2010. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ Schwarz, Alan (May 28, 2006). "They Had Faces Then: An Archive Keeps Stars Ever Young". The New York Times. Dicapai pada May 11, 2010.
  5. ^ "Carlyle in $3.3 Billion Deal for Getty Images", New York Times Dealbook, August 15, 2012. Retrieved August 15, 2012.
  6. ^ "Dawn Airey takes over from Jonathan Klein as Getty Images boss". Financial Times. Unknown parameter |subscription= ignored (bantuan)
  7. ^ Jasper Jackson. "Dawn Airey joins Getty Images as CEO". the Guardian.
  8. ^ "Getty Images appoints Dawn Airey as Chief Executive Officer" (Siaran akhbar). Getty Images Press Room.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]