Glovusk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Glovusk adalah salah satu daripada banyak tenaga raksasa Negatif menghantui dunia Ultraman, dalam era 80-an lahir dari kesedihan dan kemarahan seorang pemuda yang kecewa bermain besbol. Tenaga negatif yang membentuknya menonjolkan kehadirannya dengan aurora yang mengganggu elektronik di seluruh kawasan. Walau bagaimanapun, aura akan menghilang sepertimana misteri kehadirannya. Pemuda itu berhadapan dengan kegagalan besar di besbol dan menjerit pada sarung tangannya untuk melepaskan kekecewaannya. Mengesan kemarahan dan kekecewaan, tenaga negatif turun dari langit dan begabung dengan sarung tangan, membentuk raksasa Glovusk pelik yang mendekatinya dengan ketawa jahat. Sarung tangan jahat mengejar dia keliling, ketawa kepadanya. Ia berhenti untuk membiarkan pemuda menyentuhnya, yang memberi kejutan padanya. Budak itu cuba untuk menyerang dengan kayu, hanya untuk dimusnahkan melalui kejutan.

Syukurlah, Yamato dan salah satu sekutunya tiba di tempat kejadian dan mengimbas makhluk itu, mendapati ia penuh tenaga negetif. Makhluk melihat mereka sebelum melarikan diri, mendarat di dahan pokok untuk memperolok-olokkan mereka. Yamato cuba menembak, tetapi ia tidak berkesan. Makhluk pelik terbang dan hilang ke udara nipis, puas memperbodohkan mereka. Digebuki cepat mengambil tindakan untuk mengelakkan raksasa kecil daripada menyebabkan masalah yang lebih. Glovusk kembali kembali kepada bentuk sarung tangan beliau untuk menyembunyikan, yang ditemui oleh bapa budak itu, tetapi apabila dia mengenakannya, sarung tangan jahat berubah, menyerang beliau ketika masih dikenakan pada tangannya, menarik dia sekitar sehingga Yamato dan Ryoko tiba, tembakan pancara Ryoko dari tangan beliau untuk memaksa makhluk keluar. Raksasa lari dari dua Ultras dalam bentuk manusia, akhirnya beralih untuk berhadapan dengan mereka. Ryoko cuba tembak beliau lagi, tetapi disebalik terjejas, Ryoko menyerap dan berkembang menjadi saiz gergasi.

After a second hit from Ryoko’s finger ray, Glovusk grew into a towering kaiju and began destroying the city. The military tried to stop his attack on the city, but the strange monster merely blew them away with his energy beams. After sun set, the negative monster vanished once again. The UGM quickly resumed their search for Glovusk, Yamato managing to find his location, he hadn’t vanished, he was invisible. Yamato soon transformed into Ultraman 80 and made the creature visible, attacking it with a flurry of attacks, but nothing so much as fazed the creature. Glovusk flipped over and used his five limbs to fight, then crawled across the ground, fooling with the hero. 80 had enough and used his Ultra Soccer Ball to knock him down, only for him to keep up his attack until Ryoko distracted him with her energy ray. 80 chased Glovusk through the air, finally forcing him down and pick him up. 80 then spun Glovusk around and hurled him, as the strange monster rose again, 80 grabbed one of his arms and throw him overhead to the ground. Ultraman 80 then used a variant of the Sakcium Beam to destroy the negative energy within the beast, reverting him back into a harmless glove once again, which was returned to the boy.

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]