Godzilla x Kong: The New Empire

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Godzilla x Kong: The New Empire
Fail:Godzilla x kong the new empire poster.jpg
PengarahAdam Wingard
Lakon layar
Cerita oleh
  • Terry Rossio
  • Adam Wingard
  • Simon Barrett
BerdasarkanGodzilla and Mothra oleh
Toho Co., Ltd.
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiBen Seresin
Disunting olehJosh Schaeffer
Muzik oleh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
Masa tayangan
115 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$135–150 juta
Pecah panggung$558.7 juta

Godzilla x Kong: The New Empire ialah sebuah filem raksasa Amerika 2024 yang diarahkan oleh Adam Wingard. Dihasilkan oleh Legendary Pictures dan diedarkan oleh Warner Bros. Pictures, ia adalah sekuel kepada Godzilla vs. Kong (2021) dan filem kelima dalam francais Monsterverse, juga berperanan sebagai filem ke-38 bagi francais Godzilla dan ke-13 dalam francais King Kong . Filem ini dibintangi oleh Rebecca Hall, Brian Tyree Henry, Dan Stevens, Kaylee Hottle, Alex Ferns, dan Fala Chen. Hall, Henry, dan Hottle mengulangi peranan mereka dari filem sebelumnya. Dalam filem itu, Kong bertemu dengan lebih banyak spesiesnya di Bumi Berongga dan mesti bersatu semula dengan Godzilla untuk menghentikan pemimpin zalim mereka dan Titan yang berkuasa, bernafas sejuk daripada memusnahkan permukaan.

Plot[sunting | sunting sumber]

Tiga tahun selepas mengalahkan Mechagodzilla, Kong telah menubuhkan wilayah baharunya di Bumi Berongga dan mencari lebih ramai orang seumpamanya. Di permukaan Bumi, Godzilla terus mengekalkan ketenteraman antara manusia dan raksasa gergasi, yang dikenali sebagai "Titans" — membunuh Scylla di Rom dan berehat di Colosseum selepas itu.

Sebuah pos pemerhatian Raja yang ditempatkan di Hollow Earth mengambil isyarat yang tidak dikenali. Di permukaan, isyarat itu menyebabkan Jia, mangsa terakhir suku Iwi yang terselamat dari Pulau Skull, mengalami halusinasi dan penglihatan, menyebabkan ibu angkatnya, Dr. Ilene Andrews, bimbang. Juga merasakan isyarat itu, Godzilla meninggalkan Rom dan menyerang loji nuklear di Perancis untuk menyerap radiasi. Dia kemudian menuju ke sarang Titan Tiamat di Artik. Monarch percaya Godzilla sedang menguatkan dirinya untuk menghadapi ancaman yang akan datang.

Apabila lubang benam terbuka berhampiran rumahnya, Kong menemui alam yang belum dipetakan di mana satu puak spesiesnya telah terselamat, termasuk seorang remaja bernama Suko. Selepas konfrontasi awal yang singkat, Kong meyakinkan Suko untuk membawanya ke sarang puak, dan kedua-duanya perlahan-lahan mengikat dalam perjalanan mereka. Pemimpin zalim puak itu, Skar King, bertempur dengan Kong dengan bantuan Titan berkuasa ais purba, Shimo, yang dikawalnya dengan kesakitan menggunakan kristal. Nafas ais Shimo merosakkan lengan kanan Kong, menyebabkan radang dingin, tetapi dengan bantuan Suko, Kong berjaya melarikan diri selepas kehilangan kapaknya.

Andrews dan Jia, bersama doktor haiwan Titan Trapper dan podcaster konspirasi Bernie Hayes, pergi ke Hollow Earth untuk mencari sumber isyarat. Mereka mendapati pos kawalan Raja telah musnah. Semasa kumpulan itu mengikuti isyarat, mereka menemui sebuah kuil yang membawa mereka ke bahagian bawah tanah yang menempatkan suku Iwi yang masih hidup, yang berkomunikasi secara telepati antara satu sama lain. Memeriksa beberapa runtuhan, mereka menduga bahawa isyarat itu adalah panggilan kecemasan telepati yang dihantar oleh Iwi.

Sambil memerhatikan Jia bersosial dengan Iwi, Andrews menyuarakan kebimbangannya kepada Trapper bahawa Jia mungkin memilih untuk tinggal bersama orangnya dan Andrews perlu menerimanya. Di dalam kuil, Andrews menemui hieroglif yang memaparkan masa lalu dan masa depan: Skar King pernah cuba untuk menakluki dunia permukaan dan melancarkan perang melawan spesies Godzilla, tetapi Godzilla mengalahkannya dengan memerangkap dia dan puaknya jauh di dalam Hollow Earth. Nubuatan itu juga menunjukkan bahawa Jia akan menjadi kunci untuk membangkitkan semula Mothra. Sensing Jia, Kong menempatkan kuil itu dan dipasang oleh Trapper dengan prototaip sarung tangan eksoskeletal untuk menguatkan dan menyembuhkan anggota badannya yang beku. Tanpa mereka sedar, salah seorang penyokong setia Skar King mengikuti mereka dan memberitahunya semasa dia mengumpulkan pasukan pencerobohnya untuk Bumi. Jia berjaya menyedarkan Mothra yang dilahirkan semula.

Godzilla membunuh Tiamat dan menyerap sinaran kosmik dari sarangnya, yang menjadikan plat dorsalnya menjadi magenta. Berharap untuk memikat Godzilla ke Hollow Earth untuk membantunya, Kong muncul di Kaherah dan memanggil Godzilla. Walaupun Kong cuba untuk berkomunikasi, Godzilla, memikirkan Kong kembali untuk perlawanan semula, menyerangnya, dan pergaduhan singkat berlaku sehingga Mothra campur tangan. Godzilla, Kong dan Mothra kembali ke Bumi Hollow dan melibatkan Raja Skar, bersama tenteranya dan Shimo, dalam pertempuran. Pertarungan mengheret Godzilla, Kong, Skar King dan Shimo ke Rio de Janeiro, di mana Shimo mula mendorong satu lagi zaman ais atas arahan Skar King. Puak-puak itu sama rata sehingga Suko tiba dengan kapak Kong dan memusnahkan kristal yang mengawal Shimo. Shimo dan Kong kemudian membekukan dan menghancurkan Skar King.

Selepas membatalkan zaman ais Shimo dengan nafas atomnya, Godzilla kembali berehat di Colosseum. Jia bertemu semula dengan Andrews dan mengurangkan ketakutannya dengan memilih untuk tinggal bersama ibu angkatnya. Mothra memulihkan penghalang pelindung rumah Iwi. Kong kembali bersama Shimo dan Suko ke Hollow Earth, di mana dia menjadi ketua baru puak beruk itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Patutan luar[sunting | sunting sumber]