Hagai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Hagai (bahasa Ibrani: חַגַּי, Ḥaggai atau "Hag-i") adalah salah seorang dari dua belas nabi kecil dan penulis Kitab Hagai. Beliau adalah nabi pertama dari tiga nabi (bersama Zakhariah, yang hidup sezaman dengannya, dan Maleakhi, yang hidup sekitar seratus tahun kemudian), yang hidup pada zaman sejarah Yahudi yang bermula setelah kepulangan mereka dari pembuangan di Babylon.

Tidak banyak yang diketahui tentang kehidupan peribadinya. Ia mungkin adalah salah seorang dari mereka yang dibuang ke Babel oleh Nebuchadnezar. Ia memulai pelayanannya sekitar 16 tahun setelah kepulangan kembali orang Yahudi ke Yehuda. Usaha pembangunan kembali Bait Suci telah dihentikan kerana gangguan-gangguan orang Samaria. Setelah ditunda selama 15 tahun, pekerjaan itu dilanjutkan kembali melalui usaha Hagai dan Zakhariah (Ezra 6:14). Mereka mengimbau rakyat dan membangkitkan mereka dari kemalasan mereka, dan mendorong mereka untuk memanfaatkan perubahan dalam kebijakan yang diambil oleh pemerintah Parsi di bawah Darius I dari Parsi.

Nama Hagai, dengan berbagai variasi vokalisasinya, juga ditemukan dalam Kitab Ester, sebagai seorang hamba kasim dari ratu.

Dalam kalendar liturgi Gereja Ortodoks Timur, hari rayanya jatuh pada 16 Disember.

Kemasukan ini memasukkan teks dari domain awam Kamus Injil Easton, asalnya diterbitkan pada 1897.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]