Hubungan Montenegro-Palestin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Hubungan Montenegro–Palestin)
Hubungan Montenegro-Palestin
Peta menunjukkan lokasi Montenegro dengan Palestine

Montenegro

Palestin

Hubungan Montenegro–Palestin, merujuk kepada hubungan dua hala antara Montenegro dan Palestin. Palestin mengiktiraf kemerdekaan Montenegro pada 24 Julai 2006 dan negara-negara tersebut menjalin hubungan diplomatik pada 1 Ogos 2006.[1] Montenegro menyokong permintaan Palestin untuk kedaulatan ke atas wilayah yang diduduki pada tahun 1967, dan terdapat kerjasama bersama dalam warisan budaya dan pelancongan.[2][3][4] Kedua-dua negara ialah ahli Kesatuan Mediterranean dan kedua-duanya pernah memerintah di bawah Empayar Usmaniah.

Pada 27 Oktober 2023, Montenegro adalah salah satu daripada 121 negara yang mengundi menyokong resolusi Perhimpunan Agung yang menyeru gencatan senjata segera kepada pertempuran antara Israel dan Gaza.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Palestine". mvp.gov.me.
  2. ^ "الوزير المالكي يَتَسلم نُسخة من أوراق اعتماد سفير الجبل الأسود غير المقيم لدى دولة فلسطين". وزارة الخارجية والمغتربين (dalam bahasa Arab). 1 August 2019.
  3. ^ "فلسطين والجبل الأسود يتفقان على زيادة التبادل السياحي". وكـالـة مـعـا الاخـبـارية (dalam bahasa Arab). 20 February 2018.
  4. ^ "Министарство одрживог развоја и туризма". mrt.gov.me. 16 December 2016.
  5. ^ Wintour, Patrick (27 October 2023). "Israel-Gaza war: UN general assembly calls for 'immediate, durable humanitarian truce'". The Guardian.

Templat:Foreign relations of Montenegro