Iklan televisyen Pizza Hut Mikhail Gorbachev

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pada tahun 1998, bekas pemimpin Kesatuan Soviet Mikhail Gorbachev dipaparkan dalam iklan televisyen oleh Pizza Hut. [1][2] Ia difilemkan pada November 1997 di Dataran Merah dan di restoran Pizza Hut di tempat lain di Moscow. Ia disiarkan di peringkat antarabangsa pada Januari 1998, tetapi tidak di Rusia. Dalam iklan tersebut, sebuah keluarga di restoran Pizza Hut membincangkan warisan politik Gorbachev. Kedua lelaki itu tidak bersetuju sehingga wanita itu mengatakan bahawa Gorbachev memberi mereka Pizza Hut. Gorbachev menggunakan wang yang diperolehnya untuk membiayai projek oleh yayasannya. Iklan itu digambarkan sebagai gambaran kemenangan kapitalisme di Rusia.

Kandungan[sunting | sunting sumber]

Video luar
Ikon video Gorbachev Pizza Hut commercial di YouTube (1 minit)

Iklan ini dimulakan dengan pemandangan udara dari Katedral Christ Savior dan Dataran Manezhnaya dari sudut pandang Four Seasons Hotel Moscow selepas hujan salji baru-baru ini. Kemudian Gorbachev berjalan melewati salji dengan payung, bersama cucunya Anastasia Virganskaya sementara Katedral Saint Basil dapat dilihat di latar belakang. Mereka memasuki restoran Pizza Hut di Dataran Merah dan duduk di meja di sudut.

Sebuah keluarga di restoran duduk di meja yang berbeza. Bapa itu memperhatikan Gorbachev dan mengeluh, "Kerana dia, kita mempunyai kekeliruan ekonomi." "Kerana dia, kita punya kesempatan," putra itu memprotes. Tuntutan itu diikuti oleh tuntutan balas: "Kerana dia, kita mempunyai ketidakstabilan politik" - "Kerana dia, kita mempunyai kebebasan" - "Kekacauan lengkap" - "Harapan!". Si ibu mencelah: "Kerana dia kita mempunyai banyak perkara ... seperti Pizza Hut. " Sekarang keluarga bersetuju. Mereka dan seluruh restoran bangkit dari tempat duduk mereka, potongan pizza di tangan, untuk memberi salam kepada pencapaiannya. Kamera memotong ke Gorbachev sendiri, menarik perhatian. [3]

Suara suara mengatakan: "Kadang-kadang, tidak ada yang menyatukan orang lebih baik daripada pizza panas yang bagus dari Pizza Hut." Aliran pujian terdengar lebih kuat, seolah-olah bergema di seluruh Moscow.[1] Pada akhir, slogan "Sahabat baik. Pizza hebat. "Ditunjukkan. Versi yang berbeda dibuat yang menyertakan slogan "Pernahkah Anda ke tepi?" .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Musgrave, Paul. "Mikhail Gorbachev's Pizza Hut Thanksgiving Miracle". Foreign Policy (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2019. Dicapai pada March 7, 2021. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":1" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ G. Zhang, Jenny (August 15, 2019). "Yes, That Was Former Soviet Leader Mikhail Gorbachev Shilling for Pizza Hut in an Old Commercial". Eater. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2019.
  3. ^ Broder, David. "The Man Who Brought Pizza". Jacobin (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2019. Dicapai pada March 7, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]