Invisible Sister

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Invisible Sister
Genre
PengarahPaul Hoen
Dibintangi oleh
Lagu pembukaan"This Is the Time" oleh
Superchick
Lagu penutup"I Dare You" oleh
Bea Miller
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Paul Hoen
  • Susan Cartsonis
PenerbitMichael C. Cuddy
Penyunting
  • Lisa Jane Robison
  • Craig Webster
SinematografiSuki Medencevic
Tempoh siaran77 minit
Syarikat penerbitan
G Wave Productions
Syarikat pengedaran
Disney–ABC Domestic Television
Penyiaran
Saluran asalDisney Channel
Siaran asal9 Oktober 2015 (2015-10-09)[1]
Pautan luar
Laman sesawang

Invisible Sister ialah Filem Asli Disney Channel 2015, berdasarkan buku My Invisible Sister karya Beatrice Colin dan Sara Pinto. Filem ini diarahkan oleh Paul Hoen, dan dibintangi oleh Rowan Blanchard dan Paris Berelc. Ia memberi tumpuan kepada seorang pelajar yang menjadikan kakaknya tidak kelihatan kerana projek sains yang gagal. Tayangan perdana pada 9 Oktober 2015, dan ditonton oleh 4.03 juta orang. [2]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Cleo (Rowan Blanchard) ialah seorang gadis remaja yang tinggal di bawah bayangan kakaknya, Molly (Paris Berelc), yang popularitinya membuatnya dikenali oleh semua orang di sekolah. Walaupun Cleo sukar diperhatikan berbanding kakaknya, dia adalah pelajar yang cemerlang, tetapi introvert dan agak sarkastik dan sinis.

Guru sains Cleo, Mr. Perkins (Alex Désert), melihat potensinya dalam sains dan memutuskan bahawa dia memerlukan cabaran untuk projek kelasnya; dia akan menentukan bahan misteri dan mengubahnya menjadi keadaan kristalnya. Semasa dia menjalankan eksperimen di rumah, sementara Molly mengadakan makan malam untuk pasukan lakrossnya, seekor rama-rama terbang dan mengalihkan perhatian Cleo, menyebabkan dia secara tidak sengaja menumpahkan bahan kimia yang tidak diketahui ke dalam larutannya. Uap yang dihasilkan akhirnya menjadikan rama-rama itu halimunan, menyebabkan Cleo mengejarnya di sekitar rumah, penuh dengan tetamu, sebelum ia pergi.

Kemudian, semasa Molly bersiap untuk tidur, rama-rama itu kembali, tertarik dengan cahaya dari bilik mandi. Rama-rama itu jatuh ke dalam cawan air yang mengandungi antasid yang Molly minum, dan dia tanpa sedar memakan rama-rama yang membuatnya halimunan.

Watak[sunting | sunting sumber]

Pelakon Utama
Peranan Pelakon Pelakon Suara [3]
Cleo Rowan Blanchard Atiqah Zawani
Molly Paris Berelc Nurul Izzati Saad
George Karan Brar Ammar Daniel Osman
Nikki Rachel Crow Suriani Samsudin
Encik Perkin Alex Désert Mohamad Hazzley
Carter Will Meyer Ammar Daniel Osman
Coug Austin Fryberger Shazali Samsudin
Watak Tambahan
Peranan Pelakon Pelakon Suara
Ayah Cleo dan Molly Scott Reeves Sharul Nizam Samsudin
Mak Cleo dan Molly Jennifer Jalene Iera Muniera

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Filem ini diumumkan secara rasmi pada 9 Januari 2015, bersama dengan pelakonnya, Rowan Blanchard dan Paris Berelc sebagai Cleo dan Molly. Pada 27 Februari, Karan Brar, Rachel Crow, dan Austin Fryberger berlakon sebagai George, Nikki, dan The Coug. Penggambaran bermula pada Februari 2015 dan berakhir pada April 2015 di New Orleans. [4]

Siaran[sunting | sunting sumber]

Filem ini ditayangkan pada 9 Oktober 2015 di Disney Channel di Amerika Syarikat dan Kanada. [5] Di Kanada, kerana kesalahan teknikal pada akhir filem, sepuluh minit terakhir digantikan dengan video muzik Teen Beach 2, "That's How We Do". Walau bagaimanapun ia tetap pada hari berikutnya. [6]  Ia ditayangkan di Perancis sebagai Ma Soeur est invisible pada 28 Februari 2016. [7] Invisible Sister ditayangkan di Disney Channel di United Kingdom dan Ireland pada 23 Oktober. [8] [9] Filem ini ditayangkan di Disney Channel Israel pada 10 Disember 2015. [10] 

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Wagmeister, Elizabeth (August 28, 2015). "Disney Channel Original Movie Invisible Sister to Debut Oct. 9". Variety. Dicapai pada August 28, 2015.
  2. ^ Porter, Rick (October 13, 2015). "Friday cable ratings: MLB scores the top two spots, plus 'Girl Meets World,' 'Bering Sea Gold'". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada October 15, 2015. Dicapai pada October 13, 2015.
  3. ^ "Senarai Pelakon Suara - Invisible Sister (Bahasa Melayu)". Facebook. Dicapai pada 10 Februari 2021.
  4. ^ Bibel, Sara (January 9, 2015). "Disney Channel Greenlights Original Movies 'Invisible Sister' Starring Rowan Blanchard & Paris Berelc & 'Further Adventures in Babysitting' Starring Sabrina Carpenter & Sofia Carson". Diarkibkan daripada yang asal pada January 9, 2015. Dicapai pada January 10, 2015.
  5. ^ "MONSTOBER MONTH". Disney Channel. Corus Entertainment. September 30, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada October 6, 2015. Dicapai pada October 3, 2015.
  6. ^ Disney Channel Canada di Facebook
  7. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2016. Dicapai pada February 21, 2016.CS1 maint: archived copy as title (link)
  8. ^ DisneyChannelUK (October 3, 2015). Invisible Sister - First Look! - Official Disney Channel UK HD. Dicapai pada October 18, 2015.
  9. ^ "Disney Channel TV Listings". TV Guide UK. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2015. Dicapai pada October 18, 2015.
  10. ^ https://www.instagram.com/p/-wIkXDAR1p/

Pautan luar[sunting | sunting sumber]