Kamilia Ibrahim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Datuk Dr. Kamila Dato’ Ibrahim
Kelahiran20 April 1952
Manong, Kuala Kangsar
PekerjaanPeguam
PasanganMannan Bin Ab Rahim
Anak-anak12 anak (8 lelaki & 4 perempuan)
Ibu bapaIbrahim bin Abdullah & Fatimah binti Abu Bakar

Datuk Dr. Kamilia binti Dato’ Ibrahim ialah seorang ahli politik Malaysia dan pengamal aktif undang-undang sivil dan Syariah di Malaysia. Beliau ialah bekas Senator di Dewan Negara, dewan tertinggi Parlimen Malaysia dan bekas Timbalan Ketua Sayap Wanita untuk Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu Malaysia (UMNO). Beliau juga adalah Bekas Ahli Majlis Tertinggi UMNO sesi 2011-2013 sebelum meletakkan jawatan secara sukarela dari UMNO untuk bertanding sebagai calon bebas untuk kawasan kelahirannya, parlimen Kuala Kangsar pada Pilihan Raya Umum 2013. Kini, beliau merupakan ahli Parti Islam Se-Malaysia (PAS) sejak 2018.

Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Datuk Dr. Kamilia binti Dato’ Ibrahim dilahirkan di Ulu Piol, Manong, Perak pada 20 April 1952. Beliau merupakan anak kepada Dato’ Ibrahim bin Abdullah (meninggal dunia pada tahun 2005) dan Datin Fatimah binti Abu Bakar (meninggal dunia pada tahun 2002). Kedua-dua arwah ibu bapa beliau merupakan pendidik.  Datuk Dr. Kamilia merupakan anak ketiga daripada enam orang adik beradik: Datin Normah Hanum (menantu: Ahmad Faizal Azumu; anak: Nolee Asyilin Mohammed Radzi), Farid Kamil, Nurhana, Atarek Kamil, Nurul Jannah and Ir. Johari Kamil.

Jawatan terakhir Dato ’Ibrahim bin Abdullah ialah Senator Parlimen Malaysia setelah bersara sebagai Guru Besar SK Tun Dr Ismail di Padang Rengas yang berhampiran dengan tempat kediaman keluarga beliau di Batu 17, Jalan Taiping, Padang Rengas. Sejak pemergian kedua ibu bapa Datuk Dr. Kamilia, rumah mereka telah diwakafkan sebagai Maahad Tahfiz Padang Rengas. Maahad tersebut merupakan sekolah tahfiz untuk wanita muda Muslimah yang dinamakan sebagai Maahad Tahfiz Al Quran Wal Qiraat ADDIN Ibrahim dan Fatimah, cawangan Padang Rengas.

Allahyarham Dato ’Ibrahim merupakan salah seorang tokoh pengasas UMNO Perak. Minat beliau dalam politik diteruskan dengan anak perempuannya, Datuk Dr. Kamilia. Ini dapat dilihat melalui penglibatan beliau dalam UMNO.

Pendidikan & Kelayakan[sunting | sunting sumber]

Pendidikan Awal

  • Sekolah Rendah Perempuan Inggeris, Kuala Kangsar, Perak
  • Kolej Tunku Kurshiah (Tahun: 1969), Seremban, Negeri Sembilan. Beliau merupakan rakan sekolah kepada Dato 'Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia wanita pertama (2018-2020) dan juga Dato' Seri Mazlan Othman.

Kelayakan Pendidikan

  • Doktor Falsafah (PhD) Undang-Undang (Tesis dalam penyerahan: Pelaksanaan dan Penguatkuasaan Perintah Penyelenggaraan Nafkah di Mahkamah Syariah), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (2014 - terkini)
  • Diploma Undang-undang Syariah dan Amalan Undang-Undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (2001)
  • Sarjana Undang-Undang (Major dalam Undang-Undang Perlembagaan Perbandingan dan Undang-Undang Pemulihan), Universiti Malaya (1982)
  • Sarjana Muda Undang-Undang (Projek tahun akhir: Pentadbiran Undang-undang Islam di Perak), Universiti Malaya (1976)

Kelayakan Profesional (1984)

  • Peguambela dan Peguamcara Mahkamah Tinggi Malaya; Ahli Badan Peguam Malaysia; Ahli Kuala Lumpur Bar
  • Pengamal Syariah Persekutuan

Perkahwinan & Keluarga[sunting | sunting sumber]

Datuk Dr. Kamilia berkahwin dengan Encik Mannan bin Ab Rahim (Sarjana Ekonomi Pentadbiran Awam, London School of Economics, England) pada 31 Ogos 1974. Encik Mannan merupakan alumni Kolej Melayu Kuala Kangsar (Lebih dikenali sebagai Malay College Kuala Kangsar, MCKK) tahun 1967 dan ahli seumur hidup Malay College Old Boys Boys (MCOBA) sejak 25 Januari 1990. Mereka bertemu di Universiti Malaya, Kuala Lumpur ketika Mannan bertugas sebagai pegawai perkhidmatan awam kerajaan sejak tahun 1971. Beliau berkhidmat sehingga pencen pada tahun 2004. Perkahwinan mereka dikurniakan dua belas orang anak. Lapan anak lelaki dan empat anak perempuan:

  • Amirul Iskandar (BSc dalam Kejuruteraan Elektrik (Kepujian), Universiti Queen, Kanada)
  • Nazirah (Sarjana Muda Undang-Undang (Kepujian), Universiti Teknologi MARA, Malaysia)
  • Amirul Hakim (Sarjana Muda Perakaunan (Kepujian), Universiti Tenaga Nasional, Malaysia); berkahwin dengan Fahariyah Md Nordin
  • Amirul Johan (Sarjana Muda Media & Komunikasi, University of New England, Australia)
  • Amirul Mohamad Khairi (Sarjana Sains Komputer, Universiti Malaya, Malaysia)
  • Amirul Mohd Mahfuz (Sarjana Sains (Bioteknologi), Universiti Malaya, Malaysia)
  • Nadirah Hanim (Sarjana Audiologi Klinikal, University of Melbourne, Australia)
  • Amirul Mohd Sallehuddin, MD (Sarjana Muda Perubatan, Sarjana Muda Pembedahan & Sarjana dalam Seni Obstetrik, Royal College of Surgeons di Ireland)
  • Nadra Fatima (Sarjana Muda Undang-Undang (Kepujian) & Sarjana Muda Undang-Undang (Syari'ah) (Kepujian), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia)
  • Amirul Abdul Rahim (autisme)
  • Amirul Mohd Ibrahim (autisme)
  • Najat Halibah (Pelajar - BSc (Kepujian) Dietik dengan Program Pemakanan, Universiti Perubatan Antarabangsa, Malaysia)

Kamilia Ibrahim & Co (KICO)[sunting | sunting sumber]

Sebelum Datuk Dr. Kamilia mengambil bahagian secara aktif dalam hal-ehwal sosio-politik di Malaysia, beliau merupakan seorang peguam bela dan peguam cara serta pengamal Syariah di firma guamannya sendiri iaitu Kamilia Ibrahim & Co. atau KICO di Kuala Lumpur (ditubuhkan pada 1984). Sebelum itu, beliau merupakan seorang pensyarah undang-undang di Fakulti Pengurusan Harta di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dimana beliau mengajar Undang-Undang Pengurusan Harta dan Undang-Undang Perancangan (1976-1984). Datuk Dr. Kamilia juga berkhidmat dalam perkhidmatan awam sebagai penasihat undang-undang di Jabatan Peguam Negara pada tahun 1976.

KICO ditubuhkan dengan bantuan daripada bapanya, Allahyarham Dato’ Ibrahim bin Abdullah untuk perolehan kerja undang-undang dan mendapat sokongan daripada ibunya, Allahyarham Datin Fatimah binti Abu Bakar yang mahukan beliau memperjuangkan hak Wanita dan undang-undang Syariah. Nurul Jannah iaitu adik perempuan kepada Datuk Dr. Kamilia, sertai KICO sebagai rakan kongsi setelah berhenti berkhidmat sebagai Presiden Mahkamah Sesi Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan Malaysia. Mereka berdua memperolehi Diploma Lanjutan Undang-Undang Syariah dan Amalan Perundangan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) pada masa yang sama.

Sejak pada awal 2019, pejabat KICO telah berpindah semula di bangunan kepunyaan firma itu sendiri iaitu di No. 59-3, Udarama Complex, Jalan 2/64A, Off Jalan Sultan Azlan Shah, 50350 Kuala Lumpur untuk meneruskan memberi khidmat dan bantuan undang-undang awam dan Syariah kepada pelanggan. KICO mengutamakan penyampaian urusan korporat serta urusan Syariah dalam memperjuangkan hak-hak wanita khususnya dalam pelaksanaan perintah nafkah dalam sistem Syariah. Perkhidmatan lain termasuk litigasi umum, urusan pengurusan harta tanah dan bukan harta tanah, urusan komersial dan perbankan, urusan keluarga, wanita dan kanak-kanak. Kini, firma tersebut diuruskan dan dalam proses diambilalih oleh kakak sulung Datuk Kamilia, Nazirah sejak tahun 2004 (menjalani pupil di Nurul Jannah) dan anak perempuan ketiganya, Nadra Fatima (menyertai KICO sejak 2015 dan menjalani pelatihan undang-undang sivil dan Syariah di Kamilia Ibrahim).

Yayasan Wiba Prima (YWP)[sunting | sunting sumber]

Yayasan WIBA PRIMA yang bermaksud Warisan Ibrahim Bin Abdullah (WIBA) dan Pembangunan Remaja Islam (Pembangunan Belia Islam Malaysia) (PRIMA) telah ditubuhkan di bawah Akta Pemegang Amanah (Pemerbadanan) 1952 (Akta 258) dengan nombor pendaftaran PAB-06/2004 pada 22 September 2003.

YWP diasaskan oleh Allahyarham Dato 'Ibrahim Bin Abdullah dan isterinya Datin Fatimah Binti Abu Bakar (rujuk buku, Ayahku Ibrahim Abdullah untuk latar belakang pengasas) dan diasaskan bersama oleh anak perempuan mereka, Datuk Dr. Kamilia Ibrahim, salah seorang Ahli Lembaga Pemegang Amanah dan juga sebagai Pengerusi YWP. Pejabat Yayasan WIBA PRIMA kini dikendalikan oleh Datuk Dr. Kamilia dan anak sulungnya, Amirul Iskandar, Ketua Pegawai Eksekutif.

Selain manganjurkan projek pendidikan dan kebajikan bagi masyarakat, tidak mengira agama, bangsa, serta keturunan melalui pelbagai pendekatan, objektif utama YWP ialah pembangunan belia dan remaja Muslim. Projek yang dijalankan tidak terhad kepada penganjuran seminar, konvensyen serta kursus di pelbagai peringkat termasuk daerah, negeri, dan nasional, tetapi juga meliputi pelbagai projek pembangunan komuniti yang sesuai mengikut keadaan setempat dan keperluan semasa. Penubuhan YWP berorientasikan kepada penggabungan standard nilai keluarga yang tinggi dalam membangunkan generasi muda dan komuniti wanita dengan ikatan kekeluargaan yang kuat dan masyarakat dari sebuah negara yang progresif.

Yayasan WIBA PRIMA bekerjasama dengan Yayasan Pendidikan Maahad Tahfiz al Quran ADDIN Perak untuk penubuhan Tahfiz untuk gadis Muslimah dan satu lagi cawangan iaitu Maahad Tahfiz Al Quran Wal Qiraat ADDIN di Padang Rengas, Perak Darul Ridzuan. Pada tahun 2008, YWP berjaya melancarkan program One Home One PC (OHOPC) dengan sokongan Linear Channel Sdn Bhd dan Microsoft Unlimited Potential Malaysia di Kuala Kangsar dengan penyertaan berjumlah 50 keluarga dalam program ini. Yayasan WIBA PRIMA juga memberi sokongan keadaan Real Undergraduate Conference (RUC) yang merupakan persidangan tahunan untuk pelajar sarjana. RUC diadakan pada kali pertama pada tahun 2008 dan disokong oleh Kementerian Pengajian Tinggi. Sejak itu, YWP telah bekerjasama dengan organisasi-organisasi lain dan masih aktif meneruskan kerjasama bersama pemegang taruhnya.

Kerjaya Sosio-Politik, Pengalaman & Perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

Datuk Dr. Kamilia kini merupakan ahli PAS seumur hidup sejak tahun 2018. Sebelum ini, beliau ialah Timbalan Ketua Wanita UMNO Malaysia sebelum meletakkan jawatannya secara ad hoc untuk bertanding sebagai calon bebas bagi kawasan Kuala Kangsar pada Pilihan Raya Umum 2013. Sepanjang karier sosio-politiknya dalam UMNO, beliau terus berkhidmat di peringkat nasional dan antarabangsa tanpa mengabaikan negerinya di daerah Kuala Kangsar dan kampung halamannya, Perak Darul Ridzuan.


Pentadbiran Undang-Undang Islam di Malaysia

ORGANISASI KERAJAAN

Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) (2008 – kini)

Datuk Dr. Kamilia adalah ahli Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI). Salah satu sumbangannya kepada sistem Mahkamah Syariah ialah penubuhan Unit Sokongan Keluarga di dalam JKSM yang bertanggungjawab dalam penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah bagi isteri dan anak-anak. Ini adalah aspek yang sering diabaikan dari undang-undang Syariah. Perkara ini mendapat perhatian Perdana Menteri Yang Amat Berhormat Tun Abdullah Ahmad Badawi, ketua MKI pada ketika itu. Unit ini diberi nama Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) dan Datuk Dr. Kamilia dilantik oleh Yang Berhormat Dato 'Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di peringkat persekutuan pada tahun 2008 untuk menjadi Pengerusi Ahli-Jawatankuasa.

Beliau juga pernah berkhidmat di bawah Yang Amat Arif Tan Sri Sheikh Ghazali Bin Haji Ab. Rahman, Ketua Pengarah JKSM pertama, (selama 1998-2010) untuk membuat dan mengatur Arahan dan Peraturan Mahkamah Syariah Malaysia. Beliau pernah berkhidmat di bawah Yang Amat Arif Tan Sri Sheikh Ghazali Bin Haji Ab. Rahman, Ketua Pengarah JKSM pertama (selama 1998-2010) dan bertanggungjawab merangka Arahan dan Peraturan Mahkamah Syariah Malaysia.


Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) (1989-2000)

Datuk Dr. Kamilia mencadangkan sebuah konsep Hospital Islam yang pertama dan menerbitkan Etika Kesihatan Islam kepada MAIWP. Beliau juga merumuskan garis panduan dan peraturan di peringkat nasional dan antarabangsa untuk tempat perlindungan wanita di Malaysia, Dar Assaadah MAIWP.

Beliau menjadi salah seorang ahli lembaga pengarah di Hospital Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI) dan Dar Assadah dari tahun 1989 hingga 2000. Datuk Dr. Kamilia bertanggungjawab dalam pentadbiran undang-undang dan pekerja termasuk perkara-perkara yang berkaitan dengan pelantikan tersebut, pemecatan, dan syarat pekerjaan pekerja. Beliau terlibat secara langsung dalam Pasukan Teknikal dalam peningkatan dan pengembangan PUSRAWI dari status klinik ke hospital, termasuk projek perancangan, pembinaan, latihan dan penyiapan hospital serta dengan perancangan penyelidikan, pelaksanaan dan perkara yang berkaitan dengan peningkatan produktiviti dan prestasi.


Yayasan Dakwah Islam Malaysia (YADIM) (1995-2004)

Datuk Dr. Kamilia dilantik sebagai ahli Lembaga Pemegang Amanah YADIM dan mempengerusikan Majlis Perunding Wanita Islamik di bawah YADIM. Melalui YADIM, beliau melibatkan diri dalam Dakwah Islam selama dua puluh tahun, dan bekerja rapat dengan kerajaan Persekutuan bagi melaksanakan perkara-perkara berikut:

  • Untuk golongan kanak-kanak, beliau menubuhkan pra sekolah dan tadika Islam, Tadika YADIM. Beliau juga menubuhkan sebuah kumpulan kaunseling Islam, yang dipanggil SAHABAT, sebuah kumpulan rakan sebaya dalam kalangan murid sekolah dan murid sekolah rendah dalam usaha membantu kerajaan untuk membasmi masalah sosial;
  • Untuk golongan wanita, Datuk Dr. Kamilia menubuhkan Gerakan Wanita Dakwah, yang menyebarkan Ar-Rahnu untuk pengusaha wanita berskala kecil, mengembangkan garis panduan untuk hospital Islam terutama mengenai kod pakaian dan tingkah laku jururawat wanita, jururawat perubatan dalam menutupi aurat. Beliau juga mengemukakan idea bagi Sekretariat Wanita Organisasi Kerjasama Islam di Malaysia;
  • Bagi masyarakat dan negara, beliau memberi kesedaran dalam kalangan wanita mengenai hak mereka dalam perkahwinan dan keluarga untuk memantapkan institusi keluarga serta menyebarkan Hak Asasi Islam di seluruh negara.


ORGANISASI BUKAN KERAJAAN

Pengamal Syariah (1984 - sekarang)

Sebelum Peraturan Peguam Syariah 1993 diwartakan, Datuk Dr. Kamilia ialah pengamal undang-undang sivil dan Syariah dan sering kali menghadiri Mahkamah Tinggi Malaya dan Mahkamah Syariah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sejak tahun 1984. Beliau memperjuangkan hak wanita dan kanak-kanak di bawah undang-undang keluarga Islam.

Datuk Dr. Kamilia menubuhkan klinik undang-undang pro bono dalam WANITA UMNO (1984-2013). Beliau juga menubuhkan Biro Pengaduan untuk membantu wanita Muslim yang mempunyai anak-anak terutama bagi mereka yang mempunyai masalah undang-undang yang menjejaskan hak dan tanggungjawab mereka disebabkan masalah perkahwinan dan keluarga. Beliau memberi sumbangan secara sukarela melalui kuliah umum dan pembentangan kertas kerja untuk pelbagai perkara terutamanya berkenaan masalah wanita, kanak-kanak dan keluarga dari perspektif Islam serta mengadakan ceramah kesedaran undang-undang Islam dan sivil di seluruh negara terutamanya kepada kaum wanita, selari dengan kerjaya politik beliau.

Datuk Dr. Kamilia kini adalah ahli Jawatankuasa Undang-undang Syariah Peguam Malaysia sejak 2018 dan Pengamal Syariah Persekutuan yang aktif di firma miliknya, KICO.


Majlis Dakwah Negara (MDN) (2013 - sekarang)

Kini, Datuk Dr. Kamilia adalah Naib Ketua Majlis Dakwah Negara (MDN) yang ditubuhkan pada Oktober 2013. MDN merupakan pengembangan dari Yayasan Dakwah Malaysia (YADIM), yang kini merupakan syarikatnya sendiri sejak tahun 2018. Selain itu, beliau adalah Pengerusi untuk MDN Dewan Wanita (Majlis Wanita).


Masjid Ar-Rahman, Kampung Tunku (2013-2019)

Pada akhir 2013, Datuk Dr. Kamilia menerima jawatan sebagai Ketua Biro Muslimah untuk mengawasi pentadbiran dan pengurusan masjid, aktiviti kemasyarakatan dan kesejahteraan ekonomi masjid kariah mengikut syariat Islam serta undang-undang yang telah ditetapkan. Biro Muslimah menjalankan dan menyelaraskan aktiviti kemasyarakatan di antara masjid kariah di bawah Nazir Tuan Haji Selamat bin Bajuri, secara aktif. Beliau juga mengambil bahagian dengan melakukan tai chi setiap pagi bersama Muslimah yang lain serta solat berjemaah. Sepanjang tempoh itu, beliau membuat model perniagaan ekonomi untuk Muslimah di masjid. Beliau digantikan oleh Dr Norhayati binti Moris pada tahun 2019.


Koperasi Usaha Bersatu (KUB) Malaysia (1990-2003)

KUB BERHAD (2003 - 2013)

Datuk Dr. Kamilia memegang jawatan penting sebagai Pengarah Bukan-Eksekutif dalam merangka polisi, membuat keputusan dan mempunyai tugas fidusiari untuk bertindak demi kepentingan Kumpulan KUB Malaysia: Pengerusi KUB Enviro Berjaya Sdn Bhd (2007 - 2013), Anggota Lembaga Pengarah KUB Malaysia (1997 - 2013), Pengerusi Eksekutif KUBTRUS Sdn. Bhd. (1995 - 2001) dan Timbalan Pengerusi KUB Malaysia (2000).

Beliau terlibat dalam mengubah KUB menjadi koperasi dari dibebani hutang sejak tahun 1990 kepada menjadi syarikat Bumiputra konglomerat besar selaras dengan pindaan Akta Koperasi 1993 (Akta 502) iaitu untuk mengubah struktur koperasi menjadi syarikat tersenarai awam dengan pengurusan koperasi dan anak syarikat lain. Beliau juga terlibat dalam hal ehwal sumber manusia terutamanya dalam proses tatatertib, penyusunan semula dan perubahan syarikat serta naik turunnya syarikat di KUB dalam memberikan pendedahan dan pengalaman dalam mengenal pasti kekuatan dan kelemahan syarikat yang baru dibentuk serta diambil alih untuk mempelbagaikan perniagaan di dalam syarikat di KUB. Oleh itu, Datuk Dr. Kamilia memiliki banyak pengalaman yang meliputi bidang pengambilalihan dan penggabungan termasuk syarikat tersenarai awam.


Ketua Setiausaha Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (PEMADAM) (2004 - 2013)

Datuk Dr. Kamilia dilantik sebagai Ketua Setiausaha bagi PEMADAM Kebangsaan oleh Yang di-Pertua Pemadam Kebangsaan ke-4 dan memegang jawatan sebagai Timbalan Menteri Pertahanan di Kabinet Persekutuan, Yang Berhormat Dato 'Zainal Abidin bin Zin (16 Disember 1999 - Oktober 2006). Beliau meneruskan perkhidmatannya di bawah Yang di-Pertua Pemadam Kebangsaan ke-5, Yang Berhormat Dato 'Sri Mohd. Johari bin Baharum (pada ketika itu Timbalan Menteri Pertahanan) dan mengawasi pencegahan dan kawalan narkotik dalam kedua-dua program kesedaran dan kajian undang-undang di Malaysia sehingga beliau melepaskan semua kedudukan politiknya untuk bertanding sebagai calon bebas semasa Pilihan Raya Umum Malaysia ke-13 pada tahun 2013.

PEMADAM Kebangsaan adalah salah satu organisasi pengasas bagi Persekutuan Antarabangsa Badan Bukan Kerajaan untuk International Federation of Non-Government Organisations for the Prevention of Drug and Substance Abuse (IFNGO), sebuah badan gabungan antarabangsa yang terdiri daripada badan bukan kerajaan dari seluruh dunia yang terlibat dalam aktiviti penyalahgunaan dadah dan penyalahgunaan bahan. Sekretariat IFNGO yang dihoskan oleh PEMADAM Kebangsaan di Kuala Lumpur, Malaysia, menguruskan pertukaran maklumat dan penyelarasan projek dalam hubungan rapat dengan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Mereka termasuk UN Economic and Social Council (ECOSOC) dan agensi khusus PBB seperti UN International Drug Control Programme (UNDCP), kini dikenali sebagai UNODC - UN Office on Drugs and Crime, World Health Organization (WHO), Economic and Social Commission for Asia and the Pacific, International Labour Organization (ILO) dan UN Educational, Scientific and Cultural Organization.

Semasa menjawat jawatan Setiausaha Agung PEMADAM Kebangsaan, beliau mengambil bahagian dalam persidangan dunia yang diadakan oleh IFNGO di Singapura (2006), Macau (2006 - untuk belia), Macau (2007), Hanoi (2008), Brunei (2009 ), Vienna, Manila, Bangkok dan Jakarta.


Anggota Suruhanjaya Diraja untuk Meningkatkan Operasi dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia (2004/2005)

Semasa Yang Amat Berhormat Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-5, YAB Tun Abdullah Ahmad Badawi telah melantik Datuk Dr. Kamilia sebagai salah satu daripada enam belas anggota untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya bebas bernama Suruhanjaya Diraja untuk Meningkatkan Operasi dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia berikutan siasatan Squatgate, carian skandal video squat telanjang yang melibatkan tuduhan penyalahgunaan tahanan (awalnya warganegara China) di bawah jagaan Polis Diraja (PDRM).

Pesuruhjaya Diraja ditubuhkan pada 4 Februari 2004 dan diketuai oleh Tun Mohamed Dzaiddin Abdullah, mantan Ketua Hakim Negara, untuk menyiapkan laporan bagaimana untuk meningkatkan kecekapan dan kredibiliti pasukan polis dalam tempoh sebulan. Suruhanjaya Diraja membuat 125 cadangan kepada pemerintah dengan mengenal pasti tiga komponen iaitu: reformasi utama pengurangan jenayah, pembasmian rasuah dan pematuhan terhadap hak asasi manusia dan undang-undang yang ditetapkan. Saranan yang dibuat bertujuan untuk menangani isu-isu mengenai organisasi polis, kemampuan, kapasiti dan keadaan hidup anggota polis serta penubuhan badan bebas yang disebut Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC).


Senator di Dewan Negara (1995 - 2000)

Datuk Dr. Kamilia merupakan Ahli Dewan Negara selama dua penggal dari 4 September 1995 hingga 3 September 1998 dan dari 7 April 1997 hingga 6 April 2000, mewakili UMNO dan kemudiannya gabungan kerajaan, BN.

Beliau memegang tanggungjawab untuk memohon pemerintah di Parlimen Hansard untuk memberikan peruntukan kewangan bagi institusi bangunan Mahkamah Syariah di Malaysia khususnya Wilayah Persekutuan dan pelantikan Badan Kehakiman dan Perundangan Syariahnya dalam melaksanakan dan memastikan kecekapan pentadbiran awam undang-undang Islam dalam ucapan senatnya. Beliau sangat vokal dan teguh dalam menyokong perundangan yang dibentangkan dan disumbangkan oleh kerajaan untuk peningkatan dalam hal-hal kepentingan umum.

Sepanjang dan selepas kepimpinannya, beliau menyertai persidangan dunia yang diadakan oleh Asian Forum of Parliamentarians on Population and Development (AFPPD): Niigata, Jepun (1999) dan Tokyo, Jepun (2006). Datuk Dr. Kamilia juga mengambil bahagian dalam persidangan dunia yang berkaitan dengan Islam, Wanita dan Politik seperti Persidangan Islam Antarabangsa yang diadakan oleh Islamic Development Bank (IDB), institusi khusus pembiayaan antarabangsa Organisasi Kerjasama Islam (OIC) mengenai Persidangan Pembangunan Wanita Luar Bandar di Kuala Lumpur (2002), Persidangan Parlimen Wanita Islam Dunia (2000), International Institute of Islamic Thought (IIIT) mengenai Tamadun Islam di Lancaster & Southampton (1995), Simposium OIC Pertama mengenai Peranan Wanita dalam Masyarakat Islam di Tehran, Iraq ( 1995), dan menjadi wakil Malaysia di Mesyuarat Wanita Islam mengenai isu Wanita dan Perang di Baghdad, Iraq (1989).

Beliau juga menyertai 45th Commonwealth Parliamentary Association (CPA) Annual Conference yang diadakan di Trinidad dan Tobago (1999), Mesyuarat the Commonwealth Women Parliamentarians (CWP) yang diadakan di Westminster, London (1997), wakil anggota Malaysia dari Commonwealth Observer Group di Abuja, Nigeria untuk pilihan raya pertama untuk Presiden dan Majlis Nasional setelah pemerintahan tenteranya (1999) dan menghadiri mesyuarat untuk ASEAN Confederation of Women's Organisation (ACWO) mengenai Cabaran Politik Malaysia, Singapura (1994) dan membentangkan kertas kerja mengenai “Peningkatan Partisipasi Wanita dalam Politik”, Jakarta (1993).

Datuk Dr. Kamilia menjawat semula peranan dan kedudukannya semasa menjadi senator sebagai Naib Presiden Kelab Parlimen Malaysia, Jawatankuasa Pilihan Senat Malaysia, Ketua CWP Cawangan Malaysia, Harta Parlimen AFPPD Malaysia, dan ahli jawatankuasa Parlimen Wanita Islam Dunia.

Anugerah & Penghargaan[sunting | sunting sumber]

  • Panglima Jasa Negara - P.J.N. (Pangkat: Datuk), 2011
  • Kesatria Mangku Negara - K.M.N., 2002
  • Dato' Paduka Mahkota Perak - D.P.M.P. (Pangkat: Dato'), 2002

Sumbangan Lain (Buku Yang Ditulis)[sunting | sunting sumber]

  • Ordinary Women Extraordinary Lives (OWEL) (2020)
  • Bapaku Ibrahim Abdullah (1995)
  • Wanita dan Hak-Hak Dalam Undang-Undang Keluarga Islam (1990)

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Sebagai pemimpin yang berani, beliau secara peribadi menentang keputusan Tan Sri Rafidah Aziz, Ketua WANITA UMNO Malaysia yang memegang jawatan itu pada 1999 dan menyatakan hasrat untuk bertanding semula untuk penggal 2009-2011 pada Perhimpunan  Tahunan UMNO serta tidak mahu bertanding bersama Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil, Timbalan Ketua pada ketika itu. Datuk Dr. Kamilia ialah Ketua WANITA UMNO cawangan Kuala Kangsar serta memegang pelbagai jawatan lain sepanjang karier politiknya dalam UMNO sebelum beliau bertanding untuk jawatan Timbalan Ketua WANITA UMNO Malaysia untuk penggal 2009-2011. Datuk Dr. Kamilia menang tanpa bertanding apabila Tan Sri Sharizat Abd Jalil sendiri menarik diri dari pencalonannya dan memutuskan untuk bertanding bagi mendapatkan jawatan sebagai Ketua WANITA UMNO Malaysia.

Skandal National Feedlot Corporation (NFC) yang dikaitkan dengan Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil dan keluarganya pada tahun 2012, menyebabkan Datuk Dr. Kamilia bertembung dengan Ketua WANITA UMNO Malaysia ketika skandal itu menular menjelang pilihan raya. Skandal ini telah memberi kesukaran kepada WANITA UMNO yang telah bekerja keras dan Datuk Dr. Kamilia telah bina untuk Barisan Nasional sebagai parti utama demi persediaan Pilihan Raya Umum Malaysia ke-13.

Sejarah dicatat dalam UMNO kerana Ketua atau Wakil Ketua WANITA UMNO Malaysia tidak dinamakan sebagai calon di mana-mana kerusi Parlimen untuk Pilihan Raya Umum ke-13. Malah, tidak ada anggota dewan tinggi Wanita UMNO yang diturunkan di mana-mana kerusi Parlimen dalam pemilihan itu. Datuk Dr. Kamilia terkejut dan kecewa dengan partinya sendiri kerana perwakilan wanita yang tidak adil pada Pilihan Raya Umum ke-13 Malaysia dan juga kecewa kerana sebagai Timbalan Ketua Wanita UMNO Malaysia, kedudukan itu tidak memerlukan perwakilan. Ketua dan Timbalan Ketua Pemuda UMNO Malaysia sama-sama diberi perwakilan dalam Pilihan Raya Umum ke-13. Pencalonan Kuala Kangsar P67 diberikan kepada calon lelaki, Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar bin Wan Ahmad, Tan Sri Rafidah Aziz iaitu mantan Ketua UMNO WANITA, mendahului Anggota Parlimen wanita untuk Kawasan pilihan raya Kuala Kangsar dari tahun 1982 hingga 2013. Sebelum pilihan raya umum ke-13, Datuk Dr. Kamilia memegang jawatan sebagai Ketua Wanita UMNO Kuala Kangsar selama lebih dari 10 tahun.

Datuk Dr. Kamilia melepaskan jawatannya sebagai Wakil Ketua WANITA UMNO bagi bertanding untuk kerusi parlimen di Kuala Kangsar sebagai calon bebas sebagai tanda protes terhadap bekas parti sendiri dan bertanding melawan Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar bin Wan Ahmad dari (UMNO-BN) dan Khalil Idham Lim Abdullah dari Parti Islam Malaysia (PAS) - Pakatan Rakyat / Pakatan Rakyat.

Datuk Dr. Kamilia Ibrahim tidak bertanding semasa pilihan raya kecil 2016 dan Pilihan Raya Umum Malaysia ke-14 pada tahun 2018 tetapi memberi bantuan dalam berkempen untuk gabungan pembangkang PR dari Parti Amanah Negara dan menjadi ahli PAS seumur hidup sebelum Pilihan Raya Umum Malaysia ke-14.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]