Kematian Jeong-In

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jeong-In ( Korea : 정인; 10 Jun 2019 — 13 Oktober 2020) merupakan seorang bayi perempuan berusia 16 bulan dari Seoul, Korea Selatan yang didera dan diseksa oleh ibu bapa angkatnya selama 271 hari (8 bulan) dan akhirnya meninggal dunia pada 13 Oktober 2020 akibat kecederaan parah di perut. [1] Nama penuh angkatnya ialah Ahn Yul-Ha ( Korea : 안율하).

Ibu angkatnya, Jang Hayeong, didakwa membunuh dan mendera kanak-kanak tersebut. Bapa angkatnya, Ahn Sungeun, hanya didakwa atas tuduhan penderaan dan pengabaian kanak-kanak kerana beliau mendakwa tidak menyedari perbuatan dera yang dilakukan oleh isterinya. Pada 14 Mei 2021, Jang dijatuhi hukuman penjara seumur hidup manakala Ahn dijatuhi hukuman penjara 5 tahun. [2] Kematian Jeong-In mencetuskan kemarahan awam dan kesedaran antarabangsa. [3] Sebahagian besar kemarahan juga tertumpu kepada kegagalan polis untuk mendakwa ibu bapa angkatnya walaupun tiga laporan penderaan kanak-kanak yang mencurigakan telah difailkan oleh guru jagaan harian Jeong-In, rakan keluarga dan pakar pediatrik. Pakar kanak-kanak telah memeriksa Jeong-In dan mendapati banyak lebam pada badannya dan penurunan berat badan yang ketara sehingga ia dianggap sebagai bukti penderaan dan kekurangan zat makanan. Pekerja dari Holt International Children's Services juga gagal dalam tindakan susulan selepas penderaan dilaporkan kepada mereka.

Pada 13 Oktober 2020, Jeong-In dibawa ke hospital oleh ibu angkatnya dengan teksi dan meninggal dunia beberapa jam selepas itu akibat serangan jantung. Imbasan CT dan bedah siasat mendedahkan: perutnya penuh dengan darah (80% daripada darahnya); mengalami beberapa patah tulang pada tulang selangka, rusuk dan lengannya, dengan beberapa tulang yang telah patah sembuh sendiri dalam tempuh 2-4 bulan sebelumnya; dan bayi itu juga didapati mengalami banyak lebam di muka, leher, telinga, dan kakinya. Punca kematian diputuskan sebagai amputasi pankreas dan kerosakan traumatik pada organ dalamannya, termasuk pecah usus yang teruk disebabkan oleh tekanan luar yang berat. Doktor forensik memberi keterangan dalam perbicaraan ke-4 bahawa beliau mengesyaki bahawa terdapat sekurang-kurangnya satu lagi pukulan maut sekitar tiga hingga lima hari sebelum Jeong-In meninggal dunia, yang jatuh pada cuti umum di Korea Selatan, menunjukkan bahawa kedua-dua ibu bapa angkat berada di rumah.

Pada 2 Januari 2021, episod rancangan penyiasatan Unanswered Questions ( Bahasa Korea : 그것이 알고 싶다) menganalisis apa yang mungkin berlaku kepada Jeong-In, dan telah disiarkan menerusi saluran TV SBS; rancangan itu menjadi tular dan mencetuskan kemarahan negara di Korea Selatan. Beribu-ribu penunjuk perasaan dan aktivis hak kanak-kanak menuntut reformasi undang-undang kerajaan untuk melindungi kanak-kanak dengan lebih baik daripada penderaan dan melaksanakan hukuman maksimum untuk ibu bapa angkat Jang dan Ahn. Kempen dalam talian #SorryJeongIn juga dicipta untuk meningkatkan kesedaran tentang penderaan kanak-kanak, terutamanya kes Jeong-In. [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] Pada 26 November, hukuman Jang telah diringankan kepada 35 tahun penjara. [13]

Kelahiran[sunting | sunting sumber]

Jeong-In dilahirkan pada 10 Jun 2019 dalam tempoh cukup bulan dan sebagai bayi yang sihat dengan berat 3.43kg (7lbs 9oz). Ibu kandungnya tidak mampu menjaganya dan telah menyerahkannya ke gereja ketika Jeong-In baru berusia 8 hari. Jeong-In kemudian menghabiskan 8 bulan di rumah angkat sehingga dia menjadi anak angkat. Menurut ibu angkatnya, Jeong-In adalah seorang bayi yang sangat gembira dan ceria yang menyukai muzik dan sentiasa tersenyum.

Ibu bapa angkat[sunting | sunting sumber]

  • Ibu Angkat - Jang Hayeong (lahir 4 November 1986) belajar di Universiti Handong. Bapanya Jang Young-Gil ialah Pastor di Yangdeok Pohang Disciples Church manakala ibunya Jang Eunhee memiliki pusat jagaan harian Big Circle yang dimiliki oleh Pu Gang Disciples Church.
  • Bapa Angkat - Ahn Sungeun (lahir 18 Jun 1984) belajar di Universiti Handong dan bekerja di CBS. Bapanya Ahn Hee-Gil juga seorang Pastor di Gereja Baptis Andong, Gyeonbuk.

Proses pengambilan anak angkat[sunting | sunting sumber]

Pada Ogos 2019, Jeong-In telah dipadankan dengan Jang dan Ahn selepas mereka memohon untuk mengambil seorang bayi perempuan sebagai anak angkat mereka. Jang dan Ahn mempunyai seorang anak perempuan kandung berusia 4 tahun dan berkata bahawa mereka mahukan adik perempuan untuk anak kandung mereka. Ibu bapa angkat telah lulus proses saringan pengambilan anak angkat termasuk ujian psikologi dan layak untuk mengambil anak angkat. Jeong-In telah berpindah bersama mereka pada Februari 2020. Bayi tersebut mempunyai berat 8.5kg (18.8 lbs) apabila dia secara rasmi menjadi anak angkat oleh Jang dan Ahn.

Penderaan[sunting | sunting sumber]

Semasa berada dalam jagaan Jang Hayeong dan Ahn Sungeun, selama 8 bulan (271 hari), Jeong-In telah didera dan diseksa dengan pelbagai cara yang kejam. Penderaan itu termasuk kerap dipukul yang menyebabkan beberapa tulang patah dan kelaparan kerana mereka tidak suka bau najisnya. Bayi tersebut juga dihidangkan makanan panas sejurus selepas ia dikeluarkan dari ketuhar gelombang mikro yang menyebabkan lepuh dan luka di dalam mulut. Ibu bapa angkatnya meninggalkannya bersendirian di rumah selama lebih 3 jam sehari sekurang-kurangnya 15 kali sepanjang 2 bulan dia tidak hadir di taska (Julai 2020 hingga September 2020). Dia juga dikurung dalam bilik gelap setiap hari selepas jam 7 malam. Jang dan Ahn menamparnya dan mengoyakkan mulutnya apabila dia menangis. Mereka menterbalikkan kereta sorongnya semasa dia berada di dalamnya untuk menakutkannya apabila dia menangis. Mereka sengaja menyadung bayi tersebut semasa dia berjalan dan kemudian ketawa dengan kuat. Mereka juga meninggalkannya bersendirian di tepi kolam renang selama sehari penuh tanpa pengawasan dan menggantungnya di lengannya untuk memukul kawasan ketiaknya kerana ia adalah kawasan yang sangat sensitif dan akan menyebabkan kesakitan yang sangat teruk.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Pada 12 Oktober 2020, Jeong-In dihantar ke taska dalam keadaan teruk. Menurut guru taska, dia tidak boleh berjalan, berdiri, minum dan makan sepanjang hari. Perutnya kelihatan kembung dan besar tetapi dia langsung tidak meragam dan tidak menangis. Lampinnya juga kering berjam-jam tanpa sebarang air kencing. Guru-guru menghubungi ibu angkatnya dan dia datang untuk memeriksa keadaan Jeong-In selama beberapa minit tetapi kemudian pergi dengan mengatakan tiada apa yang perlu dirisaukan.

Walau bagaimanapun, Jeong-In tidak dalam keadaan baik, dia tidak mempunyai tenaga dan kelihatan sangat lemah. Selepas mengalami dehidrasi yang teruk, dia akhirnya meneguk beberapa teguk susu yang cuba disuapkan oleh guru, tetapi dia segera tercungap-cungap selepas meminum cecair itu dan seluruh badannya mula menggigil. Apabila bapa angkatnya menjemputnya pada sebelah petang, guru tersebut menyatakan kebimbangannya tentang kesihatan Jeong-In dan bagaimana dia tidak berjalan sepanjang hari; pada ketika itu, bapa angkatnya memaksa Jeong-In mengambil beberapa langkah ke arahnya, cuba membuktikan bahawa dia baik-baik saja. Guru-guru meminta bapa angkat untuk membawa Jeong-In ke hospital dengan segera, tetapi dia memutuskan untuk tidak melakukannya.

Keesokan harinya pada 13 Oktober 2020, ibu angkat Jeong-In merakam dengan telefonnya untuk memaksa Jeong-In berjalan antara 8:46 pagi dan 9:01 pagi. Dalam video itu, Jeong-In kelihatan sangat kesakitan, sentiasa menangis, tetapi ibu angkatnya menjerit dengan kuat dan menjerit kepada Jeong-In meminta dia berjalan. Sekitar jam 9:40 pagi, jiran-jiran di tingkat bawah terdengar bunyi yang sangat kuat dari atas seolah-olah alat senaman dumbell jatuh ke tanah kira-kira 4-5 kali. Jiran itu naik ke tingkat atas untuk memeriksa sama ada semuanya baik-baik saja, tetapi hanya Jang yang membuka pintu manakala anak kandungnya menjenguk keluar. Jang meminta maaf atas bunyi bising itu dan berkata semuanya tiada apa-apa. Kemudian Jang menelefon taska menyatakan bahawa Jeong-In tidak akan hadir ke taska pada hari tersebut. Sekitar jam 10:19 pagi, ibu angkat itu membawa anak kandungnya ke taska dan kemudian ke kedai pakaian dalam semasa dalam perjalanan pulang. Dalam rakaman pengawasan, Jeong-In tidak bersama ibu angkatnya dan dia ditinggalkan bersendirian di rumah. Sebaik pulang ke rumah, Jang akhirnya menelefon teksi untuk membawa Jeong-In ke hospital. Pemandu teksi itu melihat Jeong-In telah bertukar menjadi biru dan tidak sedarkan diri jadi dia meminta Jang untuk menghubungi ambulans namun Jang menolak. Selepas beberapa pusingan serangan jantung dan resusitasi di ER, Jeong-In meninggal dunia pada 13 Oktober 2020, di usia 16 bulan. Semasa Jeong-In bertarung nyawa di ER, ibu angkatnya meneliti pusat beli-belah dalam talian dan mencari kek ikan untuk dibeli di luar bilik ER.

Bedah siasat[sunting | sunting sumber]

Semasa perbicaraan, bedah siasat dikeluarkan dan doktor memberi keterangan bahawa kes Jeong-In adalah kes penderaan kanak-kanak paling teruk yang pernah dilihatnya dalam pengalamannya selama 20 tahun. Daripada 3,800 mayat yang telah diperiksanya, dari perspektif pediatrik, Jeong-In mengalami kecederaan paling teruk dan seluruh badannya rosak teruk dari kepala hingga kaki. Doktor forensik itu tidak pernah melihat pankreas pecah dalam kes kanak-kanak dan beliau membuat kesimpulan bahawa Jeong-In mungkin telah dipijak beberapa kali di perutnya oleh orang dewasa. Hanya daya yang sangat kuat yang dikenakan pada perutnya akan menyebabkan organ dalamannya pecah. Selain itu, berdasarkan beberapa tisu pulih yang ditemui dalam organ Jeong-In, doktor juga percaya bahawa terdapat satu lagi pukulan teruk yang berlaku 3-5 hari sebelum kematiannya. Beberapa hari terakhir dalam kehidupan Jeong-In mengalami kesakitan yang amat sangat, malah bernafas pun menyakitkan yang menjelaskan mengapa dia tidak boleh menangis di pusat jagaan ketika kali terakhir dia dilihat hidup.

Penolakan laporan polis[sunting | sunting sumber]

Dua bulan selepas proses pengangkatannya, guru-guru taska mula memerhatikan kesan lebam luar biasa pada muka dan telinga Jeong-In. Mereka mendapati lebih banyak kesan lebam pada paha, perut, leher dan patah tulang kolar. Guru-guru tersebut mengesyaki berlaku penderaan kanak-kanak dan telah melaporkannya kepada polis pada 25 Mei 2020. Polis dan institusi perlindungan kanak-kanak mula menyiasat tetapi menutup kes itu dengan kesimpulan bahawa tidak ada penderaan yang nyata.

Pada 29 Jun 2020, seorang rakan keluarga Jang melihat Jeong-In ditinggalkan sendirian di dalam kereta Jang selama lebih sejam pada hari musim panas yang panas dan melaporkannya kepada polis. Siasatan tidak dimulakan oleh polis. Sebulan kemudian, kes telah ditutup memandangkan kesemua rakaman CCTV dari jalan telah dipadamkan.

Jeong-In tidak hadir di pusat jagaannya selama 2 bulan dari Julai 2020 hingga September 2020, tetapi apabila dia kembali ke pusat jagaan pada bulan September, guru-guru terkejut melihat keadaannya. Jeong-In telah kehilangan sejumlah besar berat badan dan dipenuhi dengan lebam di seluruh badannya. Guru-guru segera membawanya ke klinik di mana pakar pediatrik memeriksa Jeong-In dan melaporkan kepada polis bahawa Jeong-In mengalami kekurangan zat makanan dan berlaku penderaan kanak-kanak yang jelas. Pakar kanak-kanak itu menasihatkan polis untuk segera memisahkan Jeong-In daripada ibu bapanya. Bagaimanapun, polis dan institusi perlindungan kanak-kanak membawa Jeong-In ke klinik lain di mana ibu bapa angkatnya mempunyai hubungan dengan doktor dan doktor mendiagnosis Jeong-In mengalami jangkitan mulut, justeru kes itu ditutup semula dan Jeong-In dihantar pulang kepada ibu bapanya. 20 hari selepas kes ketiga ditutup, Jeong-In meninggal dunia pada usia 16 bulan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "South Korea gripped by trial of 16-month-old Jeong-in's alleged killer". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). 2021-01-21. Dicapai pada 2021-04-16.
  2. ^ "Adoptive mother sentenced to life for killing toddler". Korea Herald. 14 May 2021.
  3. ^ "South Korea Outraged Over the Death of 16-Month-Old Girl by Allegedly Abusive Adoptive Parents". news.yahoo.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-04-01.
  4. ^ Chang, May Choon (10 January 2021). "South Korean toddler's death sparks call for stiffer penalties for abuse". The Straits Times. Staris Times.
  5. ^ "South Korea gripped by trial of 16-month-old Jeong-in's alleged killer". The Guardian. 21 January 2021.
  6. ^ "Adoptive mother charged with toddler's murder". The Korea Herald. 13 January 2021.
  7. ^ "Jeong-in's mom goes to court, crowd is waiting for her". Joongang Ilbo.
  8. ^ "Korean celebrities raise awareness of fatal child abuse case featured on investigative TV show". South China Morning Post. 4 January 2021.
  9. ^ "Death of abused toddler shocks Korea". Joongang Ilbo.
  10. ^ "'Sorry Jeong-in': how K-pop stars and a Twitter campaign are forcing a rethink of South Korea's 'profit-driven' adoption services". South China Morning Post. 13 February 2021.
  11. ^ "Prosecutors demand death penalty for adoptive mother in death of toddler". Yonhap News. 14 April 2021.
  12. ^ "[Newsmaker] Death penalty sought for adoptive mother over toddler's murder". The Korea Healed. 5 November 2021.
  13. ^ "Life sentence commuted to 35 years for adoptive mother in toddler murder case". The Korea Healrd.