Kitab Habakuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kitab Habakuk ditulis oleh nabi Habakuk, sekitar 605 SM - 586 SM sebelum kerajaan Yehuda dalam pembuangan. [1] Buku ini adalah yang kelapan daripada dua belas nabi kecil . Penulis buku ini hidup pada zaman seorang nabi bernama Yeremia . [1] Dia adalah seorang nabi yang berasal dari Yehuda. Buku ini mempunyai ayat kunci yang terdapat dalam Habakuk 2:4, iaitu: [2] [3]

וצדיק באמונתו יחיה
We 06662 B' 0530 * Ye 02421 [we-ca-dik be-e-mo-na-to yeh-yeh].
( tetapi mukmin sejati dia hidup )
"tetapi orang benar akan hidup dengan percaya" ( Terjemahan Baru )

(*) akar [ EMan ]: "percaya, iman"

Kalimat ini dipetik dalam gereja mula-mula sebagai:

"orang benar akan hidup oleh iman" Roma 1:17 ;
"Orang benar akan hidup oleh iman" Galatia 3:11 dan
"Orang-Ku yang benar akan hidup oleh iman" Ibrani 10:38 .

Buku ini tergolong dalam kategori nabi zaman Babylon Baru . [4]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Kitab Habakuk tidak memberikan data terperinci tentang peristiwa sejarah atau situasi politik yang membawanya kepada konflik dengan Tuhan. Konteks sastera Habakuk tidak jauh berbeza dengan konteks Zefanya . [5] Kitab Habakuk didorong oleh situasi perang di mana beberapa negara terlibat, salah satunya ialah orang Kasdim . Ini ditunjukkan dalam Habakuk 1:6 di mana terdapat nama orang Kasdim . Peperangan ini berlaku sekitar abad ke 7 SM di mana orang Khaldea dapat menakluki Mesir yang diperintah oleh Firaun Nekho di sungai Euphrates . Peperangan menyebabkan keadaan sosial dan agama pada masa itu sangat huru-hara. Dalam perang ini, orang Kasdim juga cuba untuk memerintah dunia di bawah pemerintahan raja Joyakim . Pada masa inilah nabi mengumumkan serangan ke atas orang Kasdim sekitar 605-604 SM. Pada zaman pemerintahan Raja Yoyakim juga banyak berlaku rasuah. Ini ditunjukkan dalam 1:2-4. Serangan Kasdim ini dilakukan apabila kerajaan Babylon menewaskan kerajaan Assyria dan Mesir dalam pertempuran di Karkemis . Ini dilakukan oleh kerajaan Babylon untuk mengukuhkan kuasa mereka di barat. Dalam situasi peperangan inilah Nabi Habakuk cuba mengekalkan imannya kepada janji Tuhan . Peperangan menyebabkan keadaan sosial dan agama pada masa itu sangat huru-hara. Dalam perang ini, orang Kasdim juga cuba untuk memerintah dunia di bawah pemerintahan raja Joyakim . Pada masa inilah nabi mengumumkan serangan ke atas orang Kasdim sekitar 605-604 SM. Pada zaman pemerintahan Raja Yoyakim juga banyak berlaku rasuah. Ini ditunjukkan dalam 1:2-4. [3]

Berapa lama lagi, TUHAN, aku berteriak, tetapi tidak Kaudengar, aku berseru kepada-Mu: "Penindasan!" tetapi tidak Kautolong? Mengapa Engkau memperlihatkan kepadaku kejahatan, sehingga aku memandang kelaliman? Ya, aniaya dan kekerasan ada di depan mataku; perbantahan dan pertikaian terjadi. Itulah sebabnya hukum kehilangan kekuatannya dan tidak pernah muncul keadilan, sebab orang fasik mengepung orang benar; itulah sebabnya keadilan muncul terbalik.

Serangan orang Kasdim ini dilakukan apabila kerajaan Babylon menewaskan kerajaan Assyria dan Mesir dalam pertempuran di Karchemish . Ini dilakukan oleh kerajaan Babylon untuk mengukuhkan kuasa mereka di barat. Dalam situasi peperangan inilah Nabi Habakuk cuba mengekalkan imannya kepada janji Tuhan . [3] [5]

kandungan[sunting | sunting sumber]

Buku ini terbahagi kepada 3 bab. [2] [6]

Bab 1[sunting | sunting sumber]

Bab 1 mengandungi 17 ayat yang terbahagi kepada 3 bahagian dengan satu tema iaitu pendakwaan atau pengaduan. [2]

  • Habakuk 1:2-4 merupakan suatu pengaduan yang pertama kepada Allah atas kejahatan dan kekerasan yang diabaikan. Ia mengeluh kepada Tuhan mengenai ketidakadilan yang ia lihat dan ia bertanya sampai kapan hal ini akan dibiarkan.
  • Habakuk 1:5-11 merupakan tanggapan yang diberikan Allah kepada Habakuk. Allah mengatakan bahwa Ia yang telah membangkitkan orang Kasdim tetapi Ia juga akan menghukum orang Kasdim atas kesalahannya.
  • Habakuk 1:12-17 merupakan pengaduan kedua yang diajukan Habakuk kepada Allah. Ia mengatakan bahwa orang Kasdim seharusnya mendapat hukuman karena mereka menyiksa dan menghancurkan orang-orang yang lebih benar daripada mereka. Ia mempertanyakan bagaimana mungkin Allah mengizinkan kebiadaban dan penyembahan berhala yang dilakukan oleh orang Kasdim.

Bab 2[sunting | sunting sumber]

Bab 2 terdiri daripada 20 ayat yang terbahagi kepada 2 bahagian iaitu:

  • Habakuk 2:1-4 merupakan tanggapan Tuhan kepada sang nabi bahwa orang Kasdim merupakan orang yang sombong dan tidak benar. Pada bagian ini juga sang nabi membayangkan bahwa ia sedang berada di menara penjaga sambil mendengarkan tanggapan dari Tuhan atas kebimbangannya.
  • Habakuk 2:5-20 masih merupakan suatu tanggapan dari Tuhan atas apa yang dikatakan sang nabi. Dalam bagian tersebut dikatakan bahwa akan ada lima musibah yang diawali dengan kata 'celakalah'. kelima musibah tersebut didasarkan pada lima bentuk kejahatan yang dilakukan orang Kasdim.

Bab 3[sunting | sunting sumber]

Bab 3 yang terdiri daripada 19 ayat, merupakan doa yang dipanjatkan oleh nabi kepada Allah kerana Dia masih memberi keampunan di tengah kemurkaan-Nya. Doa ini adalah mazmur nabi bahawa Tuhan akan membawa penghakiman kepada bangsa-bangsa, terutamanya orang Kasdim dan keselamatan kepada Israel. Petikan ini juga menunjukkan ungkapan iman nabi.

  1. ^ a b P.K.Pilon. 1974. Tafsiran Habakuk. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
  2. ^ a b c (Inggeris) J. D. Davis. 1960. A Dictionary of The Bible. Grand Rapids, Michigan: Baker Book House.
  3. ^ a b c (Inggeris) Therodore Hiebert, et.al. 1996. The New Intrepreter's Bible: Volume: VII. Nashville: Abingdon.
  4. ^ C.Hassell Bullock. 2002. Kitab Nabi-Nabi Perjanjian Lama. Jawa Timur, Malang: Yayasan Penerbit Gandum Mas.
  5. ^ a b Frank M. Boyd. 2006. Kitab Nabi-nabi Kecil. Jawa Timur: Gandum Mas.
  6. ^ (Inggeris)J. D. Douglas, et.al. 1979. The New Dictionary Bible. Grand Rapids, Michigan: William B. Eerdmans.