Krisis perlembagaan Sri Lanka 2018

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Krisis perlembagaan Sri Lanka 2018
Sebahagian daripada Perang Saudara Sri Lanka dan Pilihan Raya Presiden Sri Lanka 2015
Maithripala Sirisena, Ranil Wickremesinghe, dan Mahinda Rajapaksa
Tarikh26 Oktober 2018 – berterusan
(5 tahun, 5 bulan, 3 minggu dan 3 hari)
Lokasi
Punca
  • Pembubaran Kerajaan Nasional Bersatu 2015
  • Perlantikan bekas Presiden Mahinda Rajapaksa sebagai Perdana Menteri
  • Pemecatan penyandang jawatan Perdana Menteri Ranil Wickremesinghe
  • Pergantungan dan pembubaran parlimen
KaedahDemonstrasi, Protes, Mogok umum.
StatusBerterusan
  • Perlantikan Mahinda Rajapaksa sebagai Perdana Menteri oleh Presiden Maithripala Sirisena
  • Presiden Sirisena mengantung parliamen
  • Ranil Wickremesinghe menolak untuk terima penyingkiran dan terus bertahan di Temple Trees
  • Kabinet baharu dilantik
  • Kekacauan kepada operasi institusi-institusi media kerajaan
  • Dakwaan rasuah dikalangan penjawat kabinet
  • Sirisena membubarkan parlimen dan memanggil pilihan raya
  • Mahkamah Agung Sri Lanka tetapkan pendirian isytihar pembubaran parliamen
Pihak terlibat
Tokoh dan pemimpin utama
Korban
Maut1[1]
Tercedera3
Ditangkap2

Krisis perlembagaan bermula di Sri Lanka ketika Presiden Maithripala Sirisena melantik bekas presiden dan anggota parlimen Mahinda Rajapaksa sebagai perdana menteri pada 26 Oktober 2018, sebelum secara resmi menolak Ranil Wickremesinghe sebagai penyandangnya, ia mengakibatkan dua perdana menteri secara serentak di negara itu. Wickremesinghe dan Parti Nasional Bersatu (UNP) melihat pelantikan dan pemecatan Wickremesinghe itu sebagai haram, dan penyandang menolak untuk meletakkan jawatan.[2]


Keputusan tiba-tiba Sirisena menimbulkan "pergolakan politik di negara pulau", dan menarik kritikan antarabangsa. Wickremesinghe, majoriti di parlimen, dan parti pembangkang enggan mengakui pemecatanya dan pelantikan Rajapaksa, menyatakan bahawa langkah Sirisena adalah tidak mengikut perlembagaan. Wickremesinghe mendakwa bahawa dia masih menguasai majoriti di parlimen dan meminta Speaker Parlimen Karu Jayasuriya mengadakan sidang parlimen dengan segera. Sirisena tidak mengendahkan semua panggilan untuk merombak parlimen dan pada sidang parlimen 27 Oktober, menangguhkan mesyuaratnya sehingga 16 November. Selepas percubaan untuk membentuk kabinet baharu menteri dengan Rajapaksa sebagai perdana menteri gagal, Sirisena cuba membubarkan parlimen pada 9 November. UNP mengisytiharkan perpindahan itu tidak mengikut perlembagaan dan seterusnya Mahkamah Agung telah menghalang pembubaran Sirisena hingga Disember 2018.[3][4][5][6][7][8][9][10]

Rajapaksa telah menjadi tokoh kontroversi di Sri Lanka sejak Perang Saudara Sri Lanka. Dia dan keluarganya telah dituduh dan kini sedang disiasat kerana rasuah. Nasib kes rasuah yang mensasarkan anggota keluarga Rajapaksa, bersama-sama dengan siasatan ke atas pembunuhan wartawan dan yang lain semasa penggal Rajapaksa (2005-2015), tidak diketahui kerana krisis sekarang ini. [4][11]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://www.bharian.com.my/dunia/asia/2018/10/491662/1-maut-2-cedera-susulan-krisis-politik-sri-lanka
  2. ^ Meixler, Eli. "Sri Lankan Strongman's Return Sparks 'Constitutional Crisis'". Time. Dicapai pada 11 November 2018.
  3. ^ Aneez, Shihar. "Sri Lanka PM, 44 ex-MPs defect from party led by president ahead of election". Channel NewsAsia. Dicapai pada 14 November 2018.
  4. ^ a b "Sri Lanka crisis: Fears of a 'bloodbath' in power struggle". BBC. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Oktober 2018. Dicapai pada 31 Oktober 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ Rasheed, Zaheena. "Sri Lanka president sacks prime minister, appoints Rajapaksa". Al Jazeera. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Oktober 2018. Dicapai pada 31 Oktober 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  6. ^ "The tale of two Prime Ministers". The Sunday Times Sri Lanka. Dicapai pada 11 November 2018.
  7. ^ "Sri Lanka President sacks PM, plunges country into crisis". Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Oktober 2018. Dicapai pada 28 Oktober 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  8. ^ "Parliament prorogued". Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Oktober 2018. Dicapai pada 28 Oktober 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  9. ^ "Sunday Times – UNP to challenge President's gazette to dissolve Parliament on Monday". sundaytimes.lk.
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan sc stays tidak disediakan
  11. ^ "India scrambles to claw back ground in Sri Lanka after pro-China leader named PM". t.lk. Wijeya Newspapers Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Oktober 2018. Dicapai pada 31 Oktober 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)