Kucing Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Singapura
Kucing Singapura Mentah dan Singapura Pedigree
Nama alternatif Kucing Longkang
Kucinta
Asal usul Changi Singapura
Piawaian baka
TICA (Piawaian)
CFA (Piawaian)
CCA (Piawaian)
AACE (Piawaian)
ACFA/CAA (Piawaian)
Kucing bela jinak (Felis catus)

Singapura ialah salah satu baka kucing yang paling kecil, yang terkenal dengan mata dan telinga yang besar, mantel coklat dan ekor tumpul. Dilaporkan ditubuhkan dari tiga "kucing longkang" yang diimport dari Singapura pada tahun 1970-an, kemudiannya didedahkan bahawa kucing ini pada asalnya dihantar ke Singapura dari Amerika Syarikat sebelum mereka dieksport kembali ke AS. Siasatan oleh Cat Fanciers' Association (CFA) tidak membuat kesilapan dan Singapura mengekalkan statusnya sebagai baka semulajadi.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Kucing Singapura ialah sederhana dan berotot dan merupakan salah satu kucing terkecil di dunia, dengan mantel yang sangat pendek dan halus. Seekor kucing betina dewasa biasanya berat 1.8 kilogram (4.0 lb) manakala ja tan seberat 2.7 kilogram (6.0 lb). Telinga yang tajam dan yang mendalam bersama-sama dengan mata berbentuk badam yang besar adalah ciri-ciri baka. Ekornya langsing, sedikit lebih pendek daripada panjang badan dan mempunyai hujung tumpul.[1][2]

Kucing Singapura di Singapura

Corak mantel baka ialah selendang berjalur. Iaitu, helai rambut individu mempunyai bahagian berganti warna gelap dan terang, biasanya dua jalur gelap dipisahkan oleh dua jalur cahaya, dengan warna gelap di hujung. Bahagian bawah, termasuk dada, muncung dan dagu, mengambil warna jalur cahaya. Singapura diiktiraf oleh pendaftaran kucing hanya dalam satu warna, sepia agouti, yang digambarkan sebagai "coklat tua yang berdetik pada warna tanah gading lama hangat".

Singapura digambarkan oleh CFA sebagai aktif, ingin tahu dan suka bermain. Mereka adalah penyayang dan mempuntai keinginan berinteraksi dengan manusia. Mereka mempunyai kecenderungan untuk bertengger di tempat-tempat yang tinggi, untuk membolehkan mereka melihat keadaan mereka yang lebih baik.

Pada tahun 2006, kualiti haiwan Singapura di UK berharga £ 1000-1500 manakala spesimen pameran boleh menaikkan kos sebanyak £ 2000.[3] Pada masa ini, kualiti haiwan kesayangan Singapura boleh menelan kos £ 1500-2500 sementara menunjukkan spesimen naik ke atas £ 3,000.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Breed Standard: Singapura" (PDF). Cat Fanciers' Association. Dicapai pada January 21, 2014.
  2. ^ "Singapura breed profile". Cat Fanciers' Association. Diarkibkan daripada yang asal pada May 27, 2012. Dicapai pada October 21, 2008.
  3. ^ "Bundles of joy". North Devon Gazette. Archant. March 29, 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada December 8, 2008. Dicapai pada June 28, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]