Lars Ulrich

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Lars Ulrich

Lars Ulrich di London pada 15 September 2008
Latar belakang
Genre Heavy metal, thrash metal, hard rock
Pekerjaan Pemuzik, penulis lagu, penerbit
Instrumen Dram
Tahun aktif 1981–kini
Kegiatan berkait Metallica
Laman web www.metallica.com
Instrumen utama
dram

Lars Ulrich (lahir 26 Disember 1963) ialah seorang pemain dram Denmark yang paling dikenali sebagai pengasas bersama kumpulan heavy metal Metallica.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Ayah Lars , Torben Ulrich, seorang pemain Tenis profesional terkenal dari tahun 1940-an ke awal 1980-an, juga seorang pemuzik, bermain jazz dengan gergasi seperti Stan Getz dan Miles Davis, Pemain saksofon legenda Dexter Gordon adalah wali Ulrich. Pada bulan Februari 1973, Torben Ulrich diperolehi lima tiket untuk lima rakan-rakannya ke konsert Deep Purple yang diadakan di stadium Copenhagen yang sama sebagai salah satu pertandingannya. Ketika ditemui bahawa salah satu teman tidak boleh pergi, tiket mereka diserahkan kepada Lars sembilan tahun. Para Ulrich muda menemukan dirinya terpesona oleh prestasi, membeli album Fireball band keesokan harinya. Konser dan album mempunyai kesan yang cukup besar pada Ulrich, inspirasi masuk ke dalam dunia rock and roll dan kemudian, logam berat. Sebagai hasil dari minat barunya itu dalam muzik, ia menerima kit pertama drum dari neneknya pada usia dua belas, seorang Ludwig. Tujuan asal Lars 'dan alasan untuk pindah ke Amerika untuk bermain tenis, namun rancangan itu kemudian berubah ketika ia membentuk Metallica.

Kemudian, pada tahun 1981, Lars mencari band metal Diamond Head berat Inggeris. Dia begitu bersemangat tentang gaya muzik mereka setelah tahun 1980 terus mendapatkan debut Lightning untuk Pertubuhan Bangsa bahawa ia melakukan perjalanan sepanjang jalan dari San Francisco ke London untuk melihat band tampil live di Odeon Woolwich. Namun, Lars muda tidak merancang perjalanan keluar dengan baik dan dibiarkan tanpa tempat tinggal selepas persembahan. Namun, ia berjaya untuk memenuhi band belakang panggung dan menjelaskan panjang ia telah melihat mereka. Band yang hangat kepadanya dan gitaris Brian Tatler membiarkan dia tinggal bersamanya di Birmingham, [2] di mana Lars menghabiskan beberapa minggu ke depan tur dengan band. Lars masih tetap menjadi penggemar berat band dan bahkan membantu campuran album mereka The Best of Diamond Head.

Pada tahun yang sama Lars bertemu James Hetfield di Downey, California dan membentuk thrash metal band Metallica. Dia mendapat nama "Metallica" dari seorang teman, Ron Quintana, yang sedang memikirkan nama untuk sebuah majalah logam berat ia memulakan, dan Metallica adalah salah satu pilihan, yang sedang lain "Metal Mania". Lars mendorongnya untuk memilih Metal Mania, dan menyimpan nama Metallica untuk dirinya sendiri. Dia dikenal sebagai pelopor yang cepat thrash ketukan drum, tampil di banyak lagu-lagu awal Metallica, seperti "Metal Militia" dari Kill 'Em All, "Melawan Api Dengan Api" dari Ride itu petir, "Battery" dari Master of Puppets dan "tukang celup Hawa" dari ... Dan Keadilan untuk Semua. Sejak saat itu dia sangat berpengaruh kerana kedua-dua populariti band-nya, serta drum teknik, seperti double bass dalam lagu "Satu" (... Dan Keadilan untuk Semua) dan pembukaan dari "Enter Sandman" (Metallica). Sejak keluaran Metallica, Ulrich mengadaptasi gaya yang lebih terfokus dan tepat drum, dan mengurangkan kit dari sepotong 9 untuk 7 sepotong.

Kontroversi Napster[sunting | sunting sumber]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Gaya Ulrich drum telah berubah sepanjang kerjayanya. Selama tahun 1980-an ia dikenal untuk cepat-nya, agresif dan, yang lebih atau kurang, dasar thrash ketukan. Dia sering akan menggunakan teknik double bass, yang telah menjadi sangat popular di kalangan drumer logam berat. Contoh terbaik dari hal ini adalah Fight Api dengan Api (Ride yang Lightning), Battery (Master of Puppets), Kerosakan, Inc (Master of Puppets), menghitam (... Dan Keadilan untuk Semua), Satu (... Dan Keadilan untuk Semua), Semua Long Nightmare (Death Magnetic) dan, bisa dibilang paling ekstrem nya, tukang celup Eve (... Dan Keadilan untuk Semua), antara lain. Ulrich menggunakan alur dalam drum gaya, termasuk double bass bersih dan cepat berdetak dalam banyak lagu dan berat drum mengisi. Namun, selama 1990-an dan awal 2000-an ia dimudahkan drum irama agar sesuai penyederhanaan dalam gaya muzik Metallica secara keseluruhan. Hal ini bermula dengan Metallica, dan sangat kasar berakhir dengan St Anger. Dengan album terbaru Metallica, Death Magnetic, Ulrich kembali ke gaya dari tahun 1980-an, di mana beliau memainkan irama yang lebih kompleks dan cepat. Ulrich juga bernama drumer logam berat yang lain seperti Ian Paice dan Bill Ward sebagai pengaruh pada permainannya

Alat muzik[sunting | sunting sumber]

Alat muzik jelajah (2008):[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Buku[sunting | sunting sumber]

  1. Steffan Chirazi and Metallica (2004). So What!: The Good, The Mad, and The Ugly. Broadway. ISBN 0767918819. 

Nota[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]



Wiki letter w.svg

 Rencana ini merupakan rencana tunas. Anda boleh membantu Wikipedia dengan mengembangkannya.