Mario Party 10

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mario Party 10
PembangunNDcube Sunting ini di Wikidata
PenerbitNintendo
SiriMario Party
PlatformWii U
Pelepasan2015[1]
GenrePermainan video parti Sunting ini di Wikidata
ModPemain tunggal
Permainan video multipemain Sunting ini di Wikidata

Mario Party 10 (Jepun: マリオパーティ10, Hepburn: Mario Pāti Ten) adalah sebuah permainan video yang akan datang untuk Wii U. Ia adalah kemasukan utama kesepuluh, dan kemasukan keempat belas keseluruhan siri Mario Party. Permainan ini pertama diumumkan di E3 2014.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Mario Party 10 meneruskan tradisi siri Mario Party, di mana empat pemain, dikawal oleh sama ada manusia ataupun komputer, bertanding sesama mereka pada sebuah papan permainan dengan menyertai dalam berbagai-bagai permainan kecil (minigames). Sekurang-kurangnya satu papan akan membalikkan kepada gaya permainan Mario Party 9, di mana semua empat pemain berduduk bersama dalam satu kenderaan, bergerak sekitar papan dan mengumpul Mini-Stars. Bersama dengan mod-mod bersaing yang biasa, Mario Party 10 memperkenalkan sebuah mod baru dipanggil Bowser Party, di mana seorang pemain kelima mengawalkan Bowser dengan menggunakan GamePad. Dalam mod ini, empat pemain-pemain utama ditugaskan untuk mencapai hujung papan tersebut tanpa menghilangkan semua hati-hati mereka sambil mengelakkan dari ditangkap oleh Bowser. Jika Bowser dapat mencapai pemain-pemain lain, sebuah pemainan kecil akan bermula di mana Bowser menggunakan ciri-ciri GamePad untuk mengaktifkan berbagai-bagai peralatan, seperti memiring batang api yang dikawal, sirip pinbal, dan sebuah roda yang berputar, manakala pemain-pemain lain mencuba untuk dicederai sedikit mungkin. Empat pemain-pemain utama tersebut menang jika sekurang-kurangnya satu dari mereka berjaya untuk mencapai hujung papan dengan beberapa hati yang baki; tetapi jika semua pemain itu gagal, Bowser menang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mario Party 10 for Wii U - Nintendo @ E3". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-11. Dicapai pada 11 Jun 2014.