Mega Mendoeng

Ini adalah rencana baik. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mega Mendoeng
An advertisement
Iklan
PengarahBoen Kim Nam
Dihasilkan olehAng Hock Liem
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 1942 (1942) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
BahasaIndonesia

Mega Mendoeng ([məˈga mənˈdʊŋ]; Ejaan yang Disempurnakan: Mega Mendung) ialah sebuah filem drama hitam putih dari Hindia Timur Belanda (kini Indonesia) arahan Boen Kin Nam dan diterbitkan oleh Ang Hock Liem untuk Union Films. Lakonan Rd Soekarno, Oedjang, Boen Sofiati, dan Soehaena, ia berkisarkan dua kekasih muda yang dipisahkan oleh penipuan namun disatukan kembali di perkampungan Mega Mendoeng di Bogor. Filem ini merupaka. filem ketujuh dan terakhir Union, telah difilemkan bersama Soeara Berbisa dan disiapkan dalam tempoh tiga bulan. Ia dikeluarkan pada awal 1942 dan ditayangkan pada Julai, tetapi mungkin hilang.

Plot[sunting | sunting sumber]

Bapa Winanta, Raden Koesoema, memberitahu bahawa dia boleh menceraikan isterinya, Retnaningsih, untuk berkahwin dengan sepupunya Fatimah, pada ancaman yang tidak berpunya. Untuk ganti suaminya daripada nasib ini, Retnaningsih memutuskan untuk meninggalkannya dan bergerak dari Bandung ke Batavia (kini Jakarta), di mana dia menjalani kehidupan yang miskin. Tidak diketahui beliau, keputusan ini digunakan oleh Raden Koesoema sebagai bukti bahawa dia tidak boleh dipercayai. Winanta putus asa, tetapi akhirnya berkahwin dengan Fatimah.

Lapan belas tahun kemudian, Winanta dan Fatimah mempunyai seorang anak perempuan bernama Koestini (Boen Sofiati), yang belajar di Batavia. Berpendidikan, anggun, dan cantik, dia popular dengan lelaki muda tetapi hanya mengembalikan di hati Soedjono (Rd Soekarno), pembantu farmasi muda yang sopan dan halus. Salah satu pasangannya menolak beliau, Soekatma, memutuskan untuk merosakkan hubungan mereka dengan memberitahu Winanta yang Koestini telah menghabiskan semua masa beliau mengejar kanak-kanak lelaki dan bukan belajar. Percaya pada pembohongan ini, Winanta mengimbas kembali Koestini ke Bandung.

Koestini jatuh sakit, dan kematiannya dilaporkan. Didorong gila dengan berita, Soedjono mula mengembara tanpa tujuan. Akhirnya, kerana jika dipandu oleh beberapa kuasa ghaib, dia mendapati Koestini hidup di kampung bernama Mega Mendoeng, dekat Bogor. Penemuan ini membawa dia kembali ke derianya, dan kedua-dua dapat hidup bahagia bersama-sama.[a]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Rd Soekarno dan Boen Sofiati dalam babak filem.

Mega Mendoeng diarahkan oleh Boen Kin Nam untuk Union Films, sebuah syarikat penerbitan yang berpusat di Batavia (kini Jakarta) yang telah dijalankan oleh Tjoa Ma Tjoen dan dibiayai oleh Ang Hock Liem. Seorang juruteknik bunyi dengan latihan, Mega Mendoeng hanya kredit arahan penuh Boen. Liem berkhidmat sebagai penerbit. Filem ini telah diumumkan pada bulan September 1941 dan dihasilkan serentak dengan Soeara Berbisa, sebuah filem di mana Boen bertindak sebagai penolong pengarah.[1] Mega Mendoeng telah siap pada Disember 1941, selepas Soeara Berbisa.[2]

Filem hitam dan putih dibintangi Rd Soekarno, Oedjang, Boen Sofiati [b] dan Soehaena; ia juga menampilkan Ratna Djoewita, Ratnasih, Gamari Fadjar, dan Moesa. Oedjang telah mewakili Union sejak filem pertamanya, Kedok Ketawa (1940), manakala Soekarno dan Soehaena telah membuat penampilan pertama mereka dalam Soeara Berbisa.[3] Sofiati, seorang pelakon pentas yang mengendalikan kumpulan sendiri, adalah pendatang baru ke pawagam.[4] Pelakon ini adalah daripada pelbagai latar belakang sosio-ekonomi, termasuk bangsawan dan pelakon pentas. Walaupun Union menyatakan bahawa filem itu dibuat mengikut garis realis dan bertujuan untuk penonton yang berpendidikan,[5] oleh kerana kemasukan pelakon pentas - orang yang biasanya melayan penonton kelas bawahan - sejarawan filem Indonesia Misbach Yusa Biran menunjukkan bahawa ini adalah tidak benar.[6]

Keluaran dan legasi[sunting | sunting sumber]

Mega Mendoeng telah dikeluarkan pada awal tahun 1942, filem ketujuh dan terakhir yang diterbitkan oleh Union. Dengan pencerobohan Jepun menjulang, yang Februari 1942 edisi majalah filem Pertjatoeran Doenia dan Filem melaporkan bahawa beberapa studio akan bergerak dari ibu negara kolonial Batavia atau pergi pada cuti penerbitan. Union, walaupun sudah mula menerbitkan filem yang ditetapkan dalam era Majapahit bertajuk Damar Woelan, terpaksa gulung tikar; [7] ia tidak pernah dibuka semula [8]. Soekarno kembali ke industri perfileman pada tahun 1950 dan aktif sehingga tahun 1970-an, kebanyakannya dikreditkan sebagai Rendra Karno. [9]

Mega Mendoeng telah ditayangkan selewat bulan Julai 1942, [10] tetapi kini dianggap hilang. Filem di Hindia telah direkodkan pada filem nitrat yag sangat mudah terbakar, dan selepas kebakaran memusnahkan banyak gudang Produksi Film Negara pada tahun 1952, filem-filem lama difilemkan pada nitrat sengaja dimusnahkan. [11] Oleh itu, ahli antropologi visual Amerika Karl G. Heider mencadangkan bahawa semua filem Indonesia dari sebelum tahun 1950 hilang. [12] Walau bagaimanapun, Katalog Film Indonesia yang disusun oleh JB Kristanto mencatatkan beberapa sebagai telah terselamat di arkib Sinematek Indonesia, dan Biran menulis bahawa beberapa filem propaganda Jepun terselamat di Perkhidmatan Maklumat Kerajaan Belanda [13]

Catatan penjelasan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Sumber petikan[sunting | sunting sumber]

  • Biran, Misbach Yusa, penyunting (1979). Apa Siapa Orang Film Indonesia 1926–1978 [What and Who: Film Figures in Indonesia, 1926–1978]. Jakarta: Sinematek Indonesia. OCLC 6655859.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Jakarta: Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Biran, Misbach Yusa (2012). "Film di Masa Kolonial" [Filem di Zaman Penjajahan]. Indonesia dalam Arus Sejarah: Masa Pergerakan Kebangsaan. V. Ministry of Education and Culture. m/s. 268–93. ISBN 978-979-9226-97-6.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Heider, Karl G (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Film2 yang Dipertoendjoekkan oleh Bioscoop2 di Djakarta Ini Malam (8 Djoeli 2602)" [Filem Yang Ditayangkan Di Pawagam Di Jakarta Malam Ini (8 Julai 2602)]. Pembangoen. Jakarta. 8 Julai 1942. m/s. 5.
  • "Mega Mendoeng". Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (7): 19. Disember 1941.
  • "Mega Mendoeng". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. 26 Julai 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-26. Dicapai pada 2016-09-24.
  • "Oedjang". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. 20 Mei 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-20. Dicapai pada 2016-09-24.
  • "Soeara Berbisa". Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (5): 29. Oktober 1941.
  • "Warta dari Studio" [Laporan dari Studio]. Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (4): 26–28. September 1941.
  • "Studio Nieuws" [Berita Studio]. Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (9): 18–20. Februari 1942.
  • "Tanja Djawab" [Soalan dan Jawapan]. Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (9): 25. Februari 1942.
  • "Tirai Terbentang". Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (7): 28–29. Disember 1941.