Mesin kira Pascal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pascaline yang direka oleh Pascal pada 1652
Pandangan atas keseluruhan mekanisme[1]

Mesin kira Pascal (juga dikenali sebagai mesin aritmetik atau Pascaline) adalah kalkulator mekanikal yang dicipta oleh Blaise Pascal pada awal abad ke-17. Pascal telah mencipta mesin kira ini melalui pengiraan aritmetik yang sangat diperlukan oleh bapanya sebagai penyelia cukai di Rouen.[2] Dia mecipta mesin untuk menambah dan menolak dua nombor secara langsung dan melakukan pendaraban dan pembahagian melalui penambahan atau penolakan berulang.

Mesin kira Pascal sangat berjaya dalam mekanisme bawaanya, yang menambah 1 hingga 9 dengan satu dail, dan ketika ia didail dari 9 hingga 0, ia menunjukkan nombor 1 lalu ke dail berikutnya. Inovasi beliau membuat setiap digit bebas didail, yang membolehkan nombor-nombor berganda untuk didail dari satu digit kepada yang lain tanpa mengira kemampuan mesin. Mesin kira ini juga merupakan yang pertama dengan saiz kecil, dan mengadaptasi gear tanglung, yang digunakan dalam jam turunan dan roda air dalam mesin kira ini yang dapat menahan kekuatan setiap input pengendali dengan geseran tambahan yang sedikit.

Pascal mereka bentuk mesin itu pada tahun 1642,[3] dan selepas 50 prototaip, beliau menyampaikannya kepada orang awam pada 1645, mendedikasikannya kepada Pierre Séguier, kemudian menjadi canselor Perancis. [4] Pascal membina lebih kurang dua puluh mesin dalam dekad yang akan datang, dan banyak lagi yang diperbaiki pada reka bentuk asalnya. Pada tahun 1649, Raja Louis XIV dari Perancis memberikan Pascal sebuah hak istimewa kerajaan (sama dengan paten), yang memberi hak eksklusif untuk merancang dan mengeluarkan mesin pengiraan di Perancis. Hanya sembilan Mesin kira Pascal yang kini wujud;[5] kebanyakannya dipamerkan di muzium-muzium Eropah.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Maklumat terperinci mengenai mekanisme bawaan dan sautoir
Roda input

Mekanisme dalaman[sunting | sunting sumber]

Gear tanglung yang digunakan dalam jam turret yang dipengaruhi oleh berat yang boleh menimbang beratus-ratus kilo
Adaptasian oleh Pascal. Gear biru (input) menjulur dengan gigi kuning (pemprosesan), dengan automatik menggerakkan gear merah (output). Persimpangan dua silinder serentak adalah satu titik dan dengan titik yang satu lagi, secara teori, gear biru dan roda gigi kuning dalam satu titik. Pascal mereka bentuk gear ini supaya dapat dengan mudah mengambil kekuatan pengendali terkuat dan menambah geseran dengan sama bagi keseluruhan mekanisme

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Œuvres de Pascal in 5 volumes, La Haye, 1779
  2. ^ Magazine Nature, (1942)
  3. ^ Falk, Jim (November 14, 2014). "Blaise Pascal's Pascaline". Things that Count. Dicapai pada January 31, 2016.
  4. ^ (fr) La Machine d’arithmétique, Blaise Pascal, Wikisource
  5. ^ Guy Mourlevat, p. 12 (1988)