Minah Yem

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Minah Yem atau nama sebenarnya Menah Mohd Pendek (1916 - 29 Oktober 1988) merupakan pelakon filem dan penari bangsawan era 50an hingga 80an sekaligus isteri dari pada pelakon filem melayu, Yem Jaafar.[1]

Minah Yem
Kelahiran
Menah Mohd Pendek

1916 (1916)
Meninggal dunia29 Oktober 1988(1988-10-29) (umur 71–72)
Sebab kematianSakit Tua
Tempat ditanamTanah Pekuburan Jalan Ampang, Kuala Lumpur, Malaysia
Nama lainMinah Ketot, Mak Minah
Tahun aktif1920an-1988
PasanganYem Jaafar
KeluargaNoor Nesah (Kudut) Ibrahim (anak)
Norsiah Yem (anak)
Yusof (anak)
Cinta (anak)
Jambul (anak)
Abu Bakar Yem (anak)
Bibi Yem (anak tiri)
Aidie Ali (cucu)
Ebby Saiful (cucu)
Eddy Nor Ali (cucu)
25 Cucu
8 Cicit

Biografi[sunting | sunting sumber]

Menah Mohd Pendek atau lebih dikenali sebagai Minah Yem atau Minah Ketot dilahirkan pada tahun 1916 dan bermula karier seninya di pentas bangsawan bersama Grand Noran Opera pimipinan seniman Ibrahim Jaafar atau Yem Jaafar pada awal 1920an. Di situlah mereka bertemu dan mendirikan rumahtangga.[2]

Minah Yem pula memikat hati kerana tubuhnya. Disebabkan tubuhnya yang genit dan perwatakannya yang gemar berjenaka, beliau lebih dikenali sebagai Minah Ketot dan kerana sebab yang sama juga lahir filem Si Ketot dalam awal tahun 60an. Minah Yem Juga pernah digelarkan sebagai The Shirley Temple of Malaya oleh para peminatnya di Singapura dan Malaysia ketika sewaktu ia masih muda.

Dari bangsawan, Minah melangkah ke dunia perfileman dengan filem pertamanya Buloh Perindu pada tahun 1953. Memandangkan usia Minah sudah menjangkau 37 tahun pada permulaan karier filemnya, beliau hanya memegang peranan pelakon pembantu sahaja seperti dayang, mak bidan, penari, pelawak dan nenek kebayan.

Minah Yem juga merupakan salah seorang pelakon yang pernah berlakon untuk 4 buah studio iaitu Keris Films, Shaw Brothers/Malay Film Productions, Cathay Keris dan Studio Merdeka. Selain daripada itu Minah Yem juga aktif dalam filem-filem keluaran Studio Jalan Ampas dan Cathay Keris. Antara pelakon-pelakon seangkatannya ialah Udo Omar, M. Suki, Ahmad Nisfu, M. Babjan, Aman Belon, Mahmud Jun, Habsah Buang dan Mak Enon.

Antara watak lakonan Minah Yem yang telah mencuit hati penonton ialah sebagai jiran yang bergaduh dengan suaminya Nyong dalam filem Bujang Lapok, dan sebagai salah seorang dayang tua dalam Laksamana Do Re Mi.

Bakat beliau dalam bidang seni tidak terhad dalam bidang lakonan dan lawak jenaka saja. Minah Yem juga pernah menjadi penari dan pereka tari untuk filem-filem melayu lama. Minah Yem pernah dilantik menjadi jurulatih kumpulan penari diraja. Darah seni yang mengalir ditubuh beliau juga mengalir ditubuh anak dan cucu-cucunya.

Anaknya Norsiah Yem aktif sebagai penari dalam filem-filem Melayu Cathay Keris, sementara beberapa cucunya Ebby Saiful, Eddy Ali, Eddy Nor Ali dikenali sebagai penyanyi dan pelakon.

Pada tahun 1986, Minah Yem pernah diundang berlawak bersama-sama Momo Latiff dalam rancangan Hiburan Minggu Ini.[3]

Kematian[sunting | sunting sumber]

Pada 29 Oktober 1988, Minah Yem menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Besar Kuala Lumpur pada usia 72 tahun akibat sakit tua. Minah Yem meninggal sebelum A.K. Jailani menghembuskan nafas terakhirnya dua hari kemudian.

Menurut rakan seperjuangannya, Mahmud Jun, Sebelum menemui ajalnya, Minah Yem dimasukan ke hospital selama seminggu setelah terjatuh hingga menyebabkan separuhnya lumpuh. Mahmud Jun yang bercakap di rumah salah seorang anak Minah Yem, Cinta Yem, di Kampung Baru, berkata Minah Yem meninggal kira-kira 9.45 malam.

Minah Yem dikebumikan di pusara Jalan Ampang, Kuala Lumpur selepas zuhur. Beliau meninggalkan enam anak iaitu Yusof Yem, Norsiah Yem, Bibi Yem, Cinta Yem, Kudud Yem dan Jambul Yem, 25 Cucu dan 8 Cicit.[4]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
1953 Buloh Perindu Filem Pertama
1957 Bujang Lapok Jiran yang bergaduh dengan suaminya
1959 Bawang Putih Bawang Merah Labu
1960 Pak Pandir Moden
1961 Jalak Lenteng Mak Inang
Yatim Mustapha Nenek Kebayan
Sultan Mahmud Mangkat Dijulang Mak Piah
1962 Chelorong Cheloreng Maharani Alhafsa
1963 Gila Talak Intan (Isteri Tok Penghulu)
Chuchu Datuk Merah Mak Bomoh
1969 Mat Toyol
1972 Laksamana Do Re Mi Dayang Istana
1982 Anak Sulung Tujuh Keturunan
1984 Di Ambang Kasih Filem Terakhir

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Menah(Minah Ketot/Minah Yem) Mohd Pendek". geni_family_tree. 2021-01-16. Dicapai pada 2024-04-30.
  2. ^ "Facebook". www.facebook.com. Dicapai pada 2024-04-30.
  3. ^ "NewspaperSG". eresources.nlb.gov.sg. Dicapai pada 2024-04-30.
  4. ^ "NewspaperSG". eresources.nlb.gov.sg. Dicapai pada 2024-04-30.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]