Misaki Ayuzawa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Minako Ayuzawa
Watak Maid Sama
Kemunculan pertama

Episod 1, "Misa ialah Pelayan!"
Disuarakan oleh

Ayumi Fujimura (Jepun)
Umur

16
17
18
28 (10 Tahun Kemudian)
Hari Lahir

29 September
Jantina

Perempuan
Tinggi / Berat

161 cm / 49 kg
Jenis Darah

0
Keluarga

Minako Ayuzawa (Ibu)
Sakuya Ayuzawa (Ayah)
Suzuna Ayuzawa (Adik)
Hinata Shintani (Adik Ipar)
Takumi Usui (Suami)
Heroin dalam siri Maid Sama. Berumur enam belas tahun pada permulaan cerita. Misaki Ayuzawa (Jepun: 鲇 沢 美 咲, Hepburn: Ayuzawa Misaki) adalah pelajar perempuan pertama yang menjadi Presiden Majlis Pelajar di Sekolah Tinggi Seika dan lebih dikenali kerana dia gemar bersikap agresif kepada pelajar lelaki. Dia bekerja keras untuk menjadi presiden Majlis Pelajar dan seterusnya melindungi para pelajar. Walaupun ramai pelajar lelaki takut dan juga membenci dia, orang yang mendapat tahu dia datang untuk melihat bahawa dia benar-benar sangat adil dan bersedia untuk membantu sesiapa sahaja yang memerlukannya. Demi membantu ibunya menyelesaikan hutang ayahnya, dia membuat kerja sambilan.
Di Café Maid Latte, Misaki dipanggil "Misa-chan" oleh rakan sekerjanya dan pelanggan dia. Dia dilihat sebagai Tsundere oleh rakan sekerjanya. Misaki , seorang yang paling bersemangat dengan kerja ketika dia berpakaian seperti lelaki dan merayu kepada wanita, berkata dia ingin seorang lelaki seperti dirinya.
Dalam bab 81, Misaki dan Usui telah bertunang dan dalam bab 85, Misaki telah menjadi diplomat/peguam dan mereka berkahwin.

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Dia mempunyai sepasang mata amber besar dan rambut hitam yang panjang lurus. Dia digambarkan agak comel dan cantik oleh pelajar lelaki, terutama oleh Takumi, Hinata dan 'Trio Bodoh'. Dia biasanya dilihat memakai pakaian seragam sekolah atau pakaian seragam Maid Latte dengan dua perak pin bobby pada sebelah kiri mukanya. 10 tahun kemudian, rambutnya dipotong kepada bob bergaya dan memakai gincu.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Misaki Ayuzawa dilahirkan pada 29 September oleh Sakuya Ayuzawa dan Minako Ayuzawa. Dia juga mempunyai adik perempuan, Suzuna.
Apabila dia belajar di sekolah rendah, dia berkawan dengan seorang budak lelaki muda dengan berat badan berlebihan yang bernama Hinata apabila dia jatuh pokok dan kadang-kadang melindunginya daripada pembuli. Dahulu, seperti diceritakan oleh Hinata, dia sangat lembut dan manis, dikagumi oleh beberapa kanak-kanak di kawasan kejiranan mereka. Apabila ibu bapa Hinata meninggal dunia dalam kemalangan kereta dia menggalakkan Hinata untuk hidup dengan nenek dia apabila dia menolak. Di stesen kereta api dia memberinya gula-gula dan Hinata masih menyimpan pembalut dalam poketnya.
Dia pergi ke Sekolah Menengah Rendah dengan Takezawa dan ketika itu ayahnya meninggalkan keluarganya untuk mencari rakan kerana dia telah memikul hutangnya dan telah menjdai alasan untuk kebencian Misaki terhadap lelaki, kecuali lelaki yang bersopan. Ia mendedahkan bahawa Minako berbohong tentang sikap ayahnya kepada anaknya.
Selepas tamat sekolah menengah, dia mendaftar ke dalam Seika High School, kerana yuran pengajian yang rendah. Pada masa itu , sekolah tersebut mempunyai reputasi yang buruk dan terdiri daripada 80 %pelajar lelaki dan 20 % pelajar perempuan. Kerana pelajar perempuan dikacau oleh pelajar lelaki yang gatal , Misaki berlatih dan berusaha untuk melindungi pelajar perempuan dan menjadi presiden wanita pertama Sekolah Tinggi Seika. Walaupun ramai di antara pelajar lelaki takut dan juga tidak suka kepadanya, orang-orang yang mengenali dia datang untuk melihat bahawa dia sebenarnya sangat adil dan bersedia untuk membantu sesiapa sahaja yang memerlukannya. Dia akhirnya menjadi dihormati disebabkan keupayaannya akademik yang luar biasa , kemahiran olahraganya , dan banyak pencapaian dia sebagai presiden. Pelajar akhirnya mula menyukai dia seperti yang dilihat apabila dia memenangi pilihan raya untuk presiden majlis pelajar untuk kali kedua. Pada masa yang sama, ketika memasuki Sekolah Tinggi dia diam-diam mula bekerja di Maid Latte. Menurut Misaki , dia cuba bekerja fizikal, tetapi badannya tidak dapat menerima . Oleh itu, dia telah diupah oleh pengurus Maid Latte, Satsuki Hyōdō , dan mula bekerja dengan berat hati sebagai pembantu rumah .