Ms Puiyi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ms Pui Yi
Kelahiran
Siew Pui Yi

(1998-08-01) 1 Ogos 1998 (umur 25)
WarganegaraMalaysia
Pusat pendidikanSEGi College Penang
PekerjaanDJ, model, pelakon
Tahun aktif2015-kini
Rakan kongsi domestikMark Odea
Maklumat pemodelan
Ketinggian165 cm (5 ka 5 in)
Berat badan50 kg (110 lb)
Warna rambutHitam/Perang
Warna mataHitam
Saiz kasut6.5
Ms Puiyi
Matlumat Instagram
Saluran
Pengikut21.5 juta
(17 May 2023)
Laman web rasmimspuiyi.com

Siew Pui Yi (Cina ringkas: 萧佩儿pinyin: xiāo pèi ér; lahir 1 Ogos 1998), lebih dikenali sebagai Ms Puiyi ialah seorang DJ, model dan selebriti internet Malaysia. Dengan berkongsi gambar seksi dan erotiknya di Instagram, beliau menjadi model dengan pengikut paling banyak di Malaysia. Setakat Mac 2023, beliau mempunyai 21.5 juta pengikut di Instagram. Beliau juga menceburi bidang keusahawanan dengan mengasaskan jenama Kiseki Skincare dan MSPUIYI Cosmetics.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

PuiYi dilahirkan pada hari Khamis, 1 Ogos 1998 di Kuala Lumpur, Malaysia dan beragama Kristian. Puiyi merupakan warganegara Malaysia yang berstatus Bumiputera kerana beliau merupakan bangsa dari suku Senoi iaitu suku Orang Asli yang terdapat di Malaysia. Beliau juga dikatakan mempunyai darah Cina ataupun kacukan Orang Asli-Cina. Beliau dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Science Pentadbiran Perniagaan (BSBA) dari SEGi College Penang, di mana ia adalah program ADP 4+0 kolaborasi dengan University Salah ni

Kehidupan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Siew Pui Yi yang lebih mesra di panggil Ms Puiyi ialah personaliti internet yang mempunyai pelbagai bakat. Fleksibiliti beliau terdiri daripada DJ antarabangsa, artis, pelakon, penerbit, penyanyi, influencer, usahawan dan ramai lagi. Hanya pada usia 24 tahun, Puiyi merupakan pengasas Kiseki Skincare dan kosmetik MSPUIYI. Dengan lebih 20 juta pengikut di Instagram sahaja, dia ingin memberi inspirasi kepada ramai bakat muda dengan kepentingan pendidikan. Dia sendiri, mempunyai Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Troy. Puiyi adalah model fesyen yang terkenal.

Sebelum sebarang kerjaya, beliau terjebak dalam kontroversi gambar dan video lucah yang tersebar viral. Lanjutan kes itu, Puiyi mula menjual gambar-gambar lucahnya sendiri sebagai unsur pendapatannya di laman web Onlyfans.

Dia memulakan kerjayanya sebagai model. Wanita yang menakjubkan ini menjadi terkenal apabila dia mula menerbitkan barangannya yang mendesis dan berani di media sosial. Dia juga mempunyai lebih 19.5 juta pengikut di akaun Instagram rasminya. Siew Pui Yi juga merupakan YouTuber dan penyedia kandungan. Dia juga mempunyai saluran YouTube sendiri dengan nama yang sama. Di salurannya, dia biasanya mempamerkan vlognya yang hebat. Sebagai model, dia telah dipaparkan dalam beberapa video muzik, termasuk Unbeatable dan lain-lain.

Puiyi telah muncul dalam banyak majalah dan podcast untuk menyatakan minatnya terhadap pemerkasaan wanita. Tahun ini sahaja, dia membintangi filem "PULAU" dan "KL Love Story". Single pertamanya "Men-mory", mencatatkan 1 juta strim di Spotify, dan 10 juta tontonan di gulungan Instagram. Kerjasamanya dengan Mike Tyson, Gary Chaw dan DJ Leng Yein untuk lagu "Unbeatable" menunjukkan minatnya untuk industri muzik juga. Sejak pengumuman umum mengenai hala tuju kerjaya baharunya untuk bermula sebagai DJ, dia telah diundi ke dalam FDJ LIST TOP 100 2022 dalam tempoh sebulan kerjaya DJnya. Cik Pui Yi telah membuat persembahan di Malaysia, Singapura, Hong Kong dan Myanmar, termasuk acara penting seperti NEW YEAR EVE RECHARGE 2022. Beliau merupakan DJ pertama yang dijemput untuk membuat persembahan di ASTRO TV CNY SHOW, Malaysia.[1][2]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]