Muhammad Hasan al-Rashid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Beliau berkawan dengan pengasas Hizbut Tahrir, Taqiyuddin An Nabhani

'Syekh Abu Hassan Muhammad bin Hasan bin Mustafa bin Abdul Karim bin Abdul Moneim bin Mustafa bin Siddiq al-Rashid(lahir pada pagi Subuh, 1 Januari, 1914, pada malam pukul 11.52 malam, sakit jantung 31 Disember, 2001) (Arab: الشيخ أبو الحسن محمد بن حسن بن مصطفى بن عبد الكريم بن عبد المنعم بن مصطفى بن صادق الراشد), merupakan reformis sosial dan politik Mesir yang terkenal sebagai Al-Amir (Putera) gerakan Ikhwan Muslimin.

Kelahiran[sunting | sunting sumber]

Muhammad Hasan al-Rashid dilahirkan pada Januari 1914 di desa Mahmudiyah, Mesir di daerah al-Bahriyyah, Iskandariah, Mesir (barat laut Kaherah). Beliau berasal dari sebuah perkampungan petani yang terkenal kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai Islam, serta keluarga ulama yang dihormati. Beliau berkawan dengan dua Syekh ini terkenal sebagai Taqiyuddin An Nabhani dan ulama' Albania Nasruddin al-Albani.

Bapanya[sunting | sunting sumber]

Bapanya, Syeikh Mustafa bin Abdul Karim ibn Abdul Moneim al-Rashid, merupakan seorang ulama, imam, guru dan seorang pengarang terkenal, lulusan Universiti Al-Azhar, yang menulis dan menyumbang menulis kitab-kitab hadis dan fiqh perundangan Islam dan juga memiliki kedai membaiki jam dan menjual gramophone. Syeikh Mustafa al-Banna turut mengkaji, menyelidik dan mengajar ilmu-ilmu agama seperti tafsir al-Qur'an dan hadis kepada penduduk tempatan, dan dia banyak dipengaruhi oleh fikrah serta cita-cita perjuangan Syeikh Muhammad Abduh dan Sayyid Jamaluddin al-Afghani.

Sungguhpun Syeikh Mustafa al-Rashid dan isterinya memiliki sedikit harta, mereka bukannya orang yang kaya dan bertungkus lumus untuk mencari nafkah, terutama selepas berpindah ke Kaherah pada 1939; sebagaimana yang lain, mereka mendapati bahawa pendidikan Islam dan kealiman seseorang tidak lagi dihargai di ibu negara itu, dan hasilkerja tangan mereka tidak mampu menyaingi industri besar-besaran.. (Mitchell 1969, 1; Lia 1998, 22-24).

Pelajaran[sunting | sunting sumber]

Ketika Muhammad Hasan al-Rashid berusia dua belas tahun, beliau menjadi pemimpin badan Latihan Akhlak dan Jemaah al-Suluka al-Akhlaqi yang dikelolakan oleh gurunya di sekolah. Pada peringkat ini beliau telah menghadiri majlis-majlis zikir yang diadakan oleh sebuah pertubuhan sufi, al-Ikhwan al-Hasafiyyah, dan menjadi ahli penuh pada tahun 1922. (Mitchell 1969, 2; Lia 25-26). Melalui pertubuhan ini beliau berkenalan dengan Ahmad al-Sakri yang kemudian memainkan peranan penting dalam penubuhan Ikhwan Muslimin.

Tulisnya[sunting | sunting sumber]

Bukunya tulis olehnya di dalam Bahasa Inggeris di buku I am Salafi:


"I AM SALAFI"

  • WHO ARE THE "SALAFIS" ?

The description "Salafi" applies to one who truly attaches himself to the Salaf. This attachment is not to an arbitrary single person or group of people. It is an attachment to that which will never err - to the guidance of Muhammad (S), his Sahabai, and their true followers. Likewise, Salafiyyah (the Salafi Da'wah) is not blind following of any particular Shaikh or Imam. It is adherence to the Qur'an and Sunnah as understood and practiced collectively by as-Salaf as-Salih.


"SALAFI DA'WAH"

  • Dawat-us-Salafiyyah (also "Dawah Salafi", or "salafi dawah" although this is an english transposition of the two words- [say DOW-uh(t) uh sal-uh-FEE-uh]).

This literally means call of the past, those who preceded us. This is the spreading of Islaam in accordance with Qur'an and Sunnah, recognizing the understanding of the pious Salaf in this matter as being superior (more accurate) than modern ideas and inventions, with an intention to avoid innovation in ibaddah (worshiping).

  • WHO ARE SALAF?

They are the Pious Forefathers (As-Salaf as-Saalih) of the Islaamic Community of Believers in which the Prophet (saw) said: The best of people is my generation, then those who come after them, then those who come after them (i.e. the first three generations of Muslims). [Reported by Bukhari and Muslim - Mutawaatir]. These were the Companions of the Prophet ((saw), their Followers (the Taabi'een and the Taabi Taabi'een (i.e. the first three generations of Muslims) and the Scholars of the Ahl-us-Sunnah wal-Jamaa'ah after them who followed their way in belief and deed.


"ATTAWHEED" & "ATTAZKIYAH"

  • ATTAWHEED: singling out Allah in all acts of worship: in supplication, in seeking aid, in seeking refuge in times of ease and hardship, in sacrifice, in making vows, in fearing and hoping and total reliance, and so on. A true Salafi actively seeks to remove shirk (polytheism) with all his capacity. He knows that victory is not possible without true Tawhid, and that shirk cannot be fought with the likes of it (i.e., with another form of shirk). A true Salafi adheres to the Sunnah of the Prophet (S) and of his companions after him.
  • ATTAZKIYAH: On the other hand, means to be purified or to purify oneself by adhering to Allah's commands. In its best form, it would be to worship Him with complete surrender, submission, and devotion. This is a great favor that Allah (T) bestowed on this Urnmah

"FIQH"

There are cases where the Qur'an gives a clearly defined and concrete answer on how to deal with different issues. This includes how to perform the ritual purification wudu before the obligatory daily prayers . On other issues, the Qur'an alone is not enough to make things clear. For example, the Qur'an states one needs to engage in daily prayers and fast during the Ramadan, however, it does not define how to perform these duties. The details about these issues can be found in the traditions of Islamic prophet Muhammad Sunnah. This is true for most detailed issues, thus the Qur'an and Sunnah are the basis for the Islamic Divine Law Shariah.


"WHO ARE RIGHT?"

  • Whenever there is a difference of opinion, a true Salafi refers matters to Allah and His Prophet (S), acting in accordance with the ayah: If you differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger if you do believe in Allah and the Last Day, that is better and more suitable for final determination [An-Nisa 4:59].
  • The true Salafs are Ahl us-Sunnati wal-Jamaah. They are at-Ta'ifat ul-Mansurah (the Aided, Victorious Group) and al-Firqat un-Najiyah (the Saved Party) which have been described in several hadiths. The Messenger (S) said: A group from my Ummah (nation or community) will always be aided with victory as they continue to persevere upon the Truth; they will not be harmed by those who abandon them or those who oppose them. [Recorded by Muslim]. A......nd he (S) said: This Ummah will split into seventy three parties, all of which will go to Hell - except for one party: the one which will follow the same path as what I and my companions are following today. [Authentic; recorded by Abu Dawud, at-Tirmidthi, and others].
  • The Prophet (S) said, Adhere very closely to my Sunnah and the Sunnah of the rightly guided successors after me; bite on to it with your molar teeth, and beware of the newly invented matters. [Authentic; recorded by Abu Dawud and at-Tirmidthi.

Bahasa Melayu[sunting | sunting sumber]

"Aku adalah Salafi"

  • SIAPA YANG "kaum Salafi"?

Penerangan "Salafi" berlaku bagi orang yang benar-benar menempel dirinya Salaf. Lampiran ini bukan untuk orang perseorangan sewenang-wenangnya atau sekelompok orang. Ini adalah lampiran yang tidak akan pernah berbuat salah - untuk bimbingan Muhammad (S), nya Sahabai, dan pengikut sejati mereka. Demikian juga, Salafiyyah (Dakwah Salafi) tidak mengikuti buta dari Syaikh tertentu atau Imam. Ini adalah pematuhan terhadap Al-Quran dan Sunnah sebagaimana yang difahami dan dipraktikkan secara kolektif oleh as-Salaf as-Salih.


"Salafi Dakwah"

  • Dawat-us-Salafiyyah (juga "dakwah Salafi", atau "dakwah salafi" walaupun ini merupakan bahasa inggris transposisi dari dua-kata [mengatakan DOW-uh (t) uh sal-uh-FEE-uh]).

Hal ini secara harfiah bermaksud panggilan dari masa lalu, orang-orang yang mendahului kita. Ini adalah penyebaran Islam sesuai dengan Al-Quran dan Sunnah, mengakui pemahaman Salaf yang soleh dalam hal ini sebagai superior (lebih tepat) dari idea-idea moden dan penemuan, dengan maksud untuk mengelakkan inovasi dalam ibaddah (menyembah).

  • SIAPA salaf?

Mereka adalah nenek moyang Pious (As-Salaf as-Shalih) dari Komunitas Islaamic dari orang percaya di mana Nabi (saw) berkata: Yang terbaik daripada orang adalah generasi saya, kemudian mereka yang datang setelah mereka, maka mereka yang datang setelah mereka ( iaitu tiga generasi pertama umat Islam). [HR Bukhari dan Muslim - mutawatir]. Ini adalah sahabat Nabi ((melihat), Followers mereka (Taabi'een dan Taabi'een Taabi (iaitu tiga generasi pertama umat Islam) dan Ulama dari Ahl-us-Sunnah wal-Jamaa'ah selepas mereka yang mengikuti jalan mereka dalam keyakinan dan perbuatan.


"ATTAWHEED" & "ATTAZKIYAH"

  • ATTAWHEED: singling dari Allah dalam semua tindakan penyembahan: dalam permohonan, dalam mencari bantuan, dalam mencari perlindungan di saat kemudahan dan kesulitan, dalam pengorbanan, dalam membuat janji, dalam takut dan berharap dan pergantungan total, dan sebagainya. Seorang Salafi yang benar secara aktif mencari untuk memadam syirik (politeisme) dengan segala kapasitinya. Dia tahu kemenangan itu tidak mungkin tanpa Tauhid benar, dan bahawa syirik tidak dapat bertempur dengan orang seperti itu (iaitu, dengan bentuk lain dari syirik). Sebuah Salafi benar mematuhi Sunnah Nabi (S) dan sahabat setelah dia.
  • ATTAZKIYAH: Di sisi lain, artinya menjadi dimurnikan atau untuk memurnikan diri dengan mengikuti perintah Allah. Dalam bentuk yang terbaik, akan menyembah Dia dengan menyerahkan lengkap, penyerahan, dan pengabdian. Ini adalah nikmat besar yang Allah (T) diberikan pada Urnmah

"Feqah"

Ada kes di mana Al-Quran memberikan jawapan yang jelas dan konkrit tentang bagaimana untuk menangani isu-isu yang berbeza. Ini termasuk bagaimana melakukan ritual pemurnian wudhu sebelum solat wajib. Pada isu-isu lain, Al-Quran sahaja tidak cukup untuk membuat hal-hal yang jelas. Sebagai contoh, Al-Quran menyatakan orang perlu untuk terlibat dalam doa-doa harian dan cepat selama Ramadhan, tetapi tidak mendefinisikan bagaimana melakukan tugas tersebut. Keterangan tentang masalah ini boleh didapati dalam tradisi Islam Nabi Muhammad Sunnah. Hal ini berlaku untuk masalah yang paling terperinci, sehingga Al-Quran dan Sunnah adalah asas bagi Undang-undang Ilahi Syariah Islam.


"SIAPA YANG BENAR?"

  • Setiap kali ada perbezaan pendapat, Salafi benar merujuk masalah kepada Allah dan Nabi-Nya (S), bertindak sesuai dengan ayat: Jika anda berbeza dalam hal apa pun antara kamu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-Nya jika anda percaya pada Allah dan Hari Akhir, yang lebih baik dan lebih sesuai untuk penentuan akhir [An-Nisa 4:59].
  • The Salafs benar adalah Ahlus-sunnati wal-Jamaah. Mereka berada di-Ta'ifat ul-Manshurah (yang dibantu, Jaya Group) dan al-Firqat un-Najiyah (Parti disimpan) yang telah dijelaskan dalam beberapa hadis. The Messenger (S) berkata: Sebuah kelompok dari umatku (bangsa atau masyarakat) akan selalu dibantu dengan kemenangan kerana mereka terus bertahan pada Kebenaran, mereka tidak akan dianiaya oleh mereka yang meninggalkan mereka atau orang-orang yang menentang mereka. [Dirakam oleh Muslim]. A. ..... nd dia (S) berkata: Umat ini akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga parti, yang semuanya akan masuk neraka - kecuali salah satu pihak: satu yang akan mengikuti jalan yang sama seperti apa yang saya dan teman-temanku mengikuti hari ini. [Otentik; dirakam oleh Abu Daud, at-Tirmidthi, dan lain-lain].
  • Nabi (S) mengatakan, Patuhi sangat dekat dengan saya Sunnah dan Sunnah pengganti mendapat petunjuk setelah aku; gigitan pada itu dengan gigi molar anda, dan waspadalah terhadap hal-hal yang baru dicipta. [Otentik; dirakam oleh Abu Daud dan at-Tirmidthi.

Bahasa Arab[sunting | sunting sumber]

"انا السلفية"

  • من هم "السلفيين"؟

وصف "السلفية" فيمن تولى حقا نفسه إلى السلف. هذا المرفق ليست لشخص واحد على نحو تعسفي أو مجموعة من الناس. وهو مرفق لتلك التي لن يخطئ -- لهدي محمد (ص) ، الصحابة له ، وأتباعهم صحيح. وبالمثل ، السلفية (في الدعوة السلفية) ليس التقليد الأعمى من أي شيخ معين أو الإمام. ومن الانضمام إلى القرآن والسنة كما فهمها وممارستها بشكل جماعي عن طريق السلف ، كما الصالح.


-------

"الدعوة السلفية"

  • Dawat والولايات المتحدة والسلفية (أيضا "الدعوة السلفية" ، أو "الدعوة السلفية" ورغم أن هذا هو تبديل الإنجليزية من اثنين الكلمات [يقول داو أه (ر) اه اه سال الرسوم اه]).

وهذا يعني حرفيا دعوة من الماضي ، وأولئك الذين سبقونا. هذا هو نشر الإسلام وفقا للقرآن والسنة ، مع الاعتراف بفهم السلف ورعة في هذه المسألة بأنها متفوقة (أكثر دقة) من الأفكار والاختراعات الحديثة ، مع وجود نية لتجنب الابتكار في ibaddah (عبادة).

  • من هم السلف؟

هم الأسلاف تقي (اس اس السلف الصالح) في الجماعة Islaamic المؤمنين فيها النبي (ص) قال : خير الناس قرني ، ثم الذين يلونهم ، ثم الذين يلونهم ( أي أول ثلاثة أجيال من المسلمين). [رواه البخاري ومسلم -- المتواتر]. وكانت هذه صحابة النبي ((ص) ، أتباعهم (التابعين والتابعين Taabi (أي أول ثلاثة أجيال من المسلمين) وعلماء الجماعة أهل السنة والجماعة ، لنا وول بعد منهم الذين تابعوا طريقهم في المعتقد والفعل.


-------

"التوحيد" و "TAZKIYAH"

  • التوحيد : استفراد الله في جميع العبادات : في الدعاء ، في السعي إلى المعونة ، في التماس اللجوء في أوقات الراحة والمشقة ، والتضحية ، والنذر ، وخوفا من وتأمل والاعتماد الكلي ، وهلم جرا. والسلفية الحقيقية تسعى بنشاط لإزالة الشرك (الشرك) مع قدرته جميع. لأنه يعلم أن النصر غير ممكن من دون التوحيد الحقيقي ، وهذا الشرك لا يمكن أن يكون قاتل مع من يحب عليه (أي ، مع شكل آخر من أشكال الشرك). صحيح ان تلتزم السلفية إلى سنة النبي (ص) وأصحابه من بعده.
  • TAZKIYAH : ومن ناحية أخرى ، وسيلة لتطهر أو لتنقية النفس من خلال الالتزام أوامر الله. في أفضل شكل لها ، وسيكون لعبادته مع الاستسلام الكامل ، وتقديم ، والتفاني. هذا هو عظيم أن الله صالح (تي) على منح هذا Urnmah

-------

"الفقه"

هناك حالات حيث القرآن يعطي إجابة واضحة المعالم ومحددة بشأن كيفية التعامل مع مختلف القضايا. وهذا يشمل كيفية أداء طقوس تنقية الوضوء قبل الصلاة اليومية واجبة. في قضايا أخرى ، والقرآن وحده لا يكفي لجعل الامور واضحة. على سبيل المثال ، يقول القرآن واحد يحتاج إلى الدخول في الصلوات والصيام في [[رمضان] ، ومع ذلك ، فإنه لا يعرف كيفية تنفيذ هذه المهام. ويمكن الاطلاع على تفاصيل حول هذه القضايا في التقاليد الإسلامية النبي محمد السنة. وهذا صحيح بالنسبة لمعظم القضايا التفصيلية ، وبالتالي فإن القرآن والسنة هي أساس الشريعة الإسلامية القانون الالهي.


------

"منظمة الصحة العالمية على حق؟"

  • كلما كان هناك اختلاف في الرأي ، والسلفية الحقيقية تشير الامور الى الله ورسوله (ص) ، وهو يتصرف وفقا للآية : إذا تنازعتم في شيء بينكم ، فردوه إلى الله ورسوله إذا كنت لا يؤمنون الله واليوم الآخر ، وهذا هو أفضل وأكثر مناسبة للتقرير النهائي [سورة النساء 4:59].
  • وSalafs الحقيقية هي بين الولايات المتحدة وأهل Sunnati وول Jamaah. هم المعرضين للTa'ifat اعجاز المنصورة (وبمساعدة منتصرا مجموعة) و آل - Firqat الامم المتحدة Najiyah (حزب المحفوظة) التي وصفت في الأحاديث عدة. قال رسول (ص) : سوف أكون دائما مجموعة من أمتي (الأمة أو المجتمع) مما يساعد مع النصر لأنها لا تزال على المثابرة على الحقيقة ، وسوف لا يتعرضوا للأذى من قبل أولئك الذين يتخلى عنهم ، أو أولئك الذين يعارضونها. [المسجلة مسلم]. ألف الثانية..... انه (ع) قال : هذه الأمة سوف تنقسم إلى ثلاث وسبعين الأطراف ، والتي سوف تذهب إلى الجحيم -- باستثناء حزب واحد : واحد والتي سوف تتبع المسار نفس ما أنا ورفاقي نتابع اليوم. [حجية ؛ التي سجلها أبو داود ، المعرضة للTirmidthi ، وغيرهم].
  • قال النبي (ص) والالتزام بها بشكل وثيق جدا بسنتي وسنة الخلفاء المهديين من بعدي ، لدغة إلى أنه مع أسنانك المولي ، وإياكم ومحدثات الأمور. [حجية ؛ التي سجلها أبو داود والمعرضين للTirmidthi.