Obiter dictum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Obiter dictum (kata ganda obiter dicta, sering dirujukkan sebagai dicta atau obiter) adalah bahasa Latin untuk suatu kenyataan "dikatakan oleh itu." Merriam-Webster Online Dictionary memberikan obiter dictum tiga takrifan:

  • "secara harfiah, sesuatu mengatakan [dictum] dalam meluluskan [obiter] . . ."
  • "suatu ulasan berkait atau pemerhatian"
  • "suatu keputusan berkait dan sejajar yang disebutkan oleh seorang hakim tetapi tidak terikat"

Dalam makna ketiga, suatu obiter dictum adalah suatu ulasan atau pemerhatian dilakukan oleh seorang hakim yang, walaupun dalam perlembagaan pendapat mahkamah, tidak membentuk suatu bahagian keputusan mahkamah. Dalam suatu pendapat mahkamah, obiter dicta termasuk, tetapi tidak terhad pada, kata-kata "diperkenalkan dengan cara ilustrasi, atau analogi atau perdebatan."[1] tidak seperti rationes decidendi, obiter dicta bukan taklukan keputusan kehakiman, walaupun jika mereka kelihatan membetulkan kenyataan hukum. Di bawah doktrin stare decisis, kenyataan constituting obiter dicta oleh itu tidak terikat, walaupun dalam sesetengah jurisdictions, seperti England dan Wales, mereka dapat menjadi secara kuatnya meyakinkan.

Suatu contoh ibarat di mana sebuah keputusan mahkamah dapat termasuk obiter dicta adalah di mana sebuah mahkamah memerintah bahawa ia kekurangan bidang kuasa untuk mencuba suatu kes atau menyingkirkan kes pada suatu keteknikalan. Jika mahkamah dalam kes seperti itu memberikan pendapat pada merit kes, keputusan seperti itu dapat mendirikan obiter dicta. Ibarat baris lebih jelas obiter dicta wujud di mana seorang hakim membuat ulasan tepi pada suatu pendapat untuk memberikan konteks untuk bahagian-bahagian lain, atau membuat suatu penjelajahan sempurna suatu bidang berkenaan undang-undang. Suatu contoh adalah di mana hakim, dalam menjelaskan perintahnya, memberikan suatu muatan hipotetik fakta dan menjelaskan bagaimana dia mempercayai undang-undang akan digunakan pada fakta-fakta itu dan menjelaskan bagaimana dia mempercayai undang-undang dapat digunakan pada fakta itu.

Dalam mencapai keputusan, mahkamah kadang-kadang memetik pesej obiter dicta ditemukan teks pendapat-pendapat dari kes-kes terdahulunya, dengan atau tanpa pengetahuan kedudukan pasej dipetik sebagai obiter dicta. Suatu pasej petikan obiter dicta mungkin menjadi sebahagian dari memegang atau memerintah dalam suatu kes selanjutnya, tergantung pada apa yang mahkamah kemudiannya sebenarnya berkeputusan dan bagaimana mahkamah melayan prinsip terjelma dalam pasej petikan.

Obiter dicta dapat menjadi berpengaruh. Suatu contoh dalam sejarah Mahkamah Tinggi Amerika Syarikat adalah kesi 1886 Santa Clara County v. Southern Pacific Railroad. Suatu ulasan diberikan dari Ketua Pengadil Morrison R. Waite, dirakam oleh wartawan mahkamah sebelum perdebatan lisan, kini membentuk asas untuk doktrin bahawa orang juristik berhak dilindung di bawah Pemindaan Keempatbelas. Sama ada atau tidak ulasan Ketua Pengadil Waite mendirikan duluan terikat yang dapat diperdebatkan, tetapi pemerintahan lanjut melayannya seperti itu.

Perdebatan dan rundingan suatu keputusan telingkah juga mendirikan obiter dicta.


Catatan[sunting | sunting sumber]

Wiktionary-logo.svg
Carilah obiter dictum dalam Wiktionary, kamus bebas.
  1. Black's Law Dictionary p. 967 (5th ed. 1979).