Operasi pendaratan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penyerbuan tentera Bersekutu ke atas Sicily, 1943

Operasi pendaratan ialah tindakan ketenteraan di mana sebuah pasukan pendarat, biasanya menggunakan kapal pendaratan, dipindahkan ke darat dengan tujuan peluncuran kuasa ke pantai. Dengan pengembangan pesawat, pendaratan mungkin merujuk kepada pasukan amfibia, pasukan airborne, atau gabungan kedua-duanya sekali.

Kapal-kapal pendaratan[sunting | sunting sumber]

Di dalam penyerbuan tentera yang dilakukan dari laut, mendaratkan dan mendirikan sesuatu tumpuan pantai adalah fasa kritikal. Didalam karya Iliad, operasi pendaratan tentera laut Achaean diceritakan dalam buku tiga. Sejak pihak Trojan diberi amaran tentang serbuan itu, kawasan pantai telah dipertahankan. Dalam politeisme Yunani, ἱερά ἐπιβατήρια telah dikorbankan untuk dipersembahkan kepada para dewa selepas kejayaan pendaratan. λόγος ἐπιβατήριον adalah ucapan bermaruah yang disampaikan selepas pendaratan, berbeza dengan ἀποβατήριον, iaitu ucapan yang disampaikan semasa hendak bertolak.

Pasukan pendaratan udara[sunting | sunting sumber]

Misi-misi pasukan pendaratan udara, seperti yang ditakrifkan oleh manual FM 100–5, Operasi A.S., termasuk penawanan dan penahanan, atau hanya eksploitasi, kawasan atau kemudahan taktikal penting, bersama dengan atau menunggu ketibaan pasukan tentera atau pasukan laut yang lain. Misi tersebut termasuklah penawanan dan pelepasan lapangan pendaratan, tumpuan pantai, kubu kuat, dan pelabuhan; penawanan pusat peninjau yang penting atau kawasan kritikal lain; memutuskan talian komunikasi dan bekalan musuh; pemusnahan jambatan, pintu air, perusahaan utiliti awam, dan perobohan lain yang ditetapkan; penawanan lintasan sungai, pencemaran, dan kesesakan lain; menghalang serangan balas musuh; mengganggu pergerakan simpanan musuh; bekerjasama dalam mengejar atau menerobos oleh angkatan darat dengan beroperasi terhadap pasukan simpanan musuh dan talian komunikasi, dan menyekat laluan pengunduran musuh; dan menghalang musuh daripada memusnahkan kemudahan penting, bekalan, dan matériel yang mungkin digunakan dalam operasi berikutnya. Ia juga mungkin mencakupi susunan penyelubungan dari udara bersama dengan satu serangan oleh angkatan darat, pelaksanaan serangan mengejut sebagai lencongan atau gerak keliru berkaitan dengan operasi pendaratan udara atau darat yang lain, atau membuat kekeliruan dan kekacauan dikalangan tentera dan kakitangan awam musuh. Pendaratan udara juga boleh menyediakan serangan terhadap kedudukan musuh yang terpencil, serangan yang mustahil atau serangan yang tidak dapat dilakukan oleh angkatan darat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • U.S. War Department, manual FM 100-5, Operations, 1941

Lihat juga[sunting | sunting sumber]