Paus Ioannes VIII

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

Paus
Ioannes VIII
Uskup Rom
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat14 December 872
Tarikh Tamat Jawatan16 December 882
PendahuluHadrianus II
PenggantiMarinus I
Butiran peribadi
KelahiranRome, Papal States
Meninggal dunia16 Disember 882
Rome, Papal States
Paus lain bernama Ioannes

Paus Ioannes VIII (Latin: Ioannes VIII; meninggal dunia 16 Disember 882) adalah biskop Rom dan penguasa Negeri Kepausan dari 14 Disember 872 hingga kematiannya. Beliau sering dianggap sebagai salah satu ablest paus pada abad ke-9.[1]

Ioannes menumpukan banyak kepausan beliau cuba untuk menghentikan dan membalikkan Keuntungan Muslim di selatan Itali dan perarakan mereka ke utara. Apabila usaha beliau untuk mendapatkan bantuan daripada sama ada Franks atau Byzantine gagal, John mengukuhkan pertahanan Rom. Beliau menyokong Methodius Tesalonika dalam misinya untuk Slav, mempertahankan beliau terhadap Carolingian Raja-raja dan paderi Bavaria, dan diberi kuasa terjemahan dari Bible kepada Slavonic. Ioannes juga memberikan pengiktirafan diplomatik kepada Duchy dari Croatia dan menyelesaikan Perpecahan Photian. Kepausan Ioannes berakhir dengan pembunuhannya, dan kepausan menjadi semakin lemah selepasnya.

  1. ^ Mann, Horace. "Pope John VIII." The Catholic Encyclopedia Vol. 8. New York: Robert Appleton Company, 1910. retrieved 10 June 2007.