Pembunuhan Liu Hong Mei

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Liu Hong Mei
Fail:Liu Hong Mei.jpg
Kelahiran
刘红梅 Liu Hong Mei

14 September 1982
Meninggal dunia15 June 2005 (aged 22)
Sebab kematianBunuh
DikebumikanChina
WarganegaraCina Manchu (Penduduk tetap Singapura)
PekerjaanOperator pengeluaran
MajikanAgere Systems Singapore
Terkenal keranaMangsa pembunuhan
Ketinggian160 cm (5 ka 3 in)


Pembunuhan Liu Hong Mei (刘红梅; Líu Hóngmeí) merupakan kes pembunuhan dan pengeratan badan yang berlaku di Singapura pada tahun 2005. Bahagian tubuh mangsa yang telah dikerat telah ditemui di Sungai Kallang, SIngapura. Mangsa berusia 22 tahun ketika ditemui. Dalam kes ini, penyelia Liu yang berusia 50 tahun, Leong Siew Chor (梁少初; Liáng Shàochū) menggunakan tuala untuk mencekiknya sehingga mati, dan dia juga mengerat badan mangsa kepada tujuh bahagian - terutamanya kepala, bahagian badan atas, badan bawah, kaki. dan kaki - sebelum membuangnya di Sungai Kallang dan lokasi lain di Singapura.

Leong, seorang lelaki yang sudah berkahwin dengan tiga orang anak, didedahkan telah menjalinkan hubungan cinta terlarang dengan Liu selama setahun sebelum dia melakukan pembunuhan pada 15 Jun 2005, akibat ingin menutup hubungan sulit dan kecurian kad kredit dan wang Liu daripada akaun banknya. Dia ditangkap tiga hari selepas pembunuhan itu, dan polis juga berjaya mengesan lima bahagian badannya. Bagaimanapun, kaki Liu yang terputus tidak berjaya ditemui.

Leong akhirnya didapati bersalah atas pembunuhan Liu dan dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi . Selepas gagal menerima pembebasan pertuduhan pembunuhan dan pengampunan masing-masing daripada Mahkamah Rayuan dan Presiden Singapura, Leong telah dihukum mati pada November 2007 atas jenayah kejamnya. Kes ini menjadi salah satu kes pembunuhan paling terkenal yang pernah berlaku di Singapura, serta mendapat pengiktirafan sebagai salah satu kes terkenal yang diambil oleh peguam jenayah Subhas Anandan, yang mewakili Leong dalam perbicaraannya dan merekodkan kes itu dalam memoirnya. [1] [2]

Latar belakang suspek[sunting | sunting sumber]

Leong Siew Chor, merupakan lelaki berbangsa Cina Singapura, dilahirkan pada tahun 1955. Dia mempunyai saudara kembar seiras, yang membesar dan tinggal bersamanya di Singapura. Aspek kehidupannya berdasarkan dokumen mahkamah dan beberapa laporan media yang membuat liputan kes itu.

Menurut sumber, Leong telah berkahwin dengan wanita yang tidak dikenali selepas mencapai usia dewasa. Secara keseluruhan, pasangan itu mempunyai tiga anak: seorang anak lelaki dan dua anak perempuan. Anak perempuan sulungnya adalah seorang guru manakala anak lelaki tunggalnya merupakan pelajar ijazah pertama pada ketika Leong menghadapi pertuduhan membunuh dan mencuri bagi kes Liu Hong Mei. [3] Leong, yang menamatkan pendidikan prauniversiti dan Khidmat Negara, menyertai Singtel sebagai pekerja dan bekerja selama kira-kira 20 tahun antara 1976 dan 1996. Semasa tempoh pekerjaannya di Singtel, Leong telah mendaftar dalam kursus diploma di Politeknik Singapura dan memperoleh diploma dalam Kejuruteraan Elektronik dan Komunikasi pada tahun 1983. Leong boleh berbahasa Inggeris hasil daripada latar belakangnya yang agak berpendidikan tinggi.

Pada Februari 1996, Leong memutuskan untuk meninggalkan Singtel dan menubuhkan perniagaannya sendiri. Malangnya, perniagaan itu tidak berjalan dengan baik. Pada April 1997, Leong memutuskan untuk bekerja sebagai penyelia pengeluaran di Lucent Technologies Microelectronics Pte Ltd. Syarikat itu akhirnya disusun semula dan dinamakan semula sebagai Agere Systems Singapore Pte Ltd. Leong telah ditempatkan di kilang Agere di Serangoon North Avenue 5 dan ditugaskan syif malam tetap dari 7.00 malam hingga 7.00 pagi keesokan harinya. Sehingga Mei 2005, gaji kasar bulanannya sebagai penyelia kilang bernilai S$3,743, tidak termasuk elaun syifnya.

Menurut keluarga, rakan, jiran dan rakan sekerjanya, Leong disifatkan sebagai seorang bapa dan suami yang penyayang kepada keluarganya. Dia terkenal sebagai seorang yang lemah lembut dan tidak ganas. Ramai yang mengenalinya benar-benar terkejut apabila mula-mula mendengar bahawa dia adalah pembunuh bagi kes penemuaan bahagian badan di Sungai Kallang. Mereka menyifatkan dia sebagai seorang lelaki yang kurus dan berkaca mata, sedikit botak yang tidak menimbulkan ancaman atau bahaya kepada sesiapa.

Ia juga didedahkan di mahkamah bahawa Liu Hong Mei adalah kekasih Leong, walaupun umurnya lebih muda daripada dua orang anak Leong dan separuh daripada umur sebenar Leong. Hubungan mereka ini bermula apabila dia mula-mula ditugaskan bekerja di bawah seliaan Leong. Daripada perselingkuhan ini, Liu dinaikkan pangkat dua kali dan mereka menjadi rapat antara satu sama lain, sehingga mereka menjadi intim secara terbuka dan bercium serta berpelukan antara satu sama lain. [4]

Pada 14 September 2004, mereka akhirnya ditangkap dan dilaporkan kerana bercium antara satu sama lain. Liu dan Leong telah ditegur dengan teruk oleh kakitangan atasan syarikat itu kerana tingkah laku yang tidak sepatutnya di tempat kerja. Leong mendakwa dia berbuat demikian kerana ia adalah hari lahir Liu pada hari mereka ditangkap. Walaupun begitu, pasangan itu meneruskan hubungan terlarang mereka, dan ia berlangsung selama kira-kira setahun sebelum Liu didakwa membunuh. [5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Guilty As Charged: Leong Siew Chor killed lover and cut up her body to cover up theft of ATM card". Straits Times. 17 May 2016. Dicapai pada 9 June 2021.
  2. ^ Anandan, Subhas (2015). The Best I Could. Marshall Cavendish Editions. ISBN 978-981-4677-81-3.
  3. ^ Porter, Liz (2017-11-15). "The body parts in the Kallang River". Crime Scene Asia: When forensic evidence becomes the silent witness (dalam bahasa Inggeris). Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd. ISBN 978-981-4794-54-1.
  4. ^ "Murdered woman had been having affair with boss". The Star. 20 June 2005. Dicapai pada 10 June 2021.
  5. ^ "Public Prosecutor v Leong Siew Chor" (PDF). Supreme Court judgements. Dicapai pada 10 June 2021.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]