Pemerintahan beraja Jamaica

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raja Jamaica
Penjawat kini
Charles III
sejak 8 September 2022
Butiran
GelaranKebawah Duli Yang Maha Mulia
Pewaris takhtaPutera William, Duke Cornwall dan Cambridge
Raja pertamaElizabeth II
Pembentukan6 Ogos 1962
PersemayamanKing's House, Kingston[1]

Pemerintahan beraja Jamaica ialah sistem pemerintahan perlembagaan di mana raja keturunan ialah raja berdaulat dan ketua negara bagi Jamaica.[2] Istilah Crown in Right of Jamaica, His Majesty in Right of Jamaica, atau The King in Right of Jamaica juga boleh digunakan untuk merujuk kepada seluruh eksekutif kerajaan Jamaica. Walaupun Mahkota Jamaica berakar umbi dalam Mahkota British, ia telah berkembang menjadi sebuah institusi Jamaica yang jelas, diwakili oleh simbol uniknya sendiri.

Raja sekarang ialah Raja Charles III—bergelar Raja Jamaica secara rasmi—yang telah memerintah sejak 8 September 2022. Baginda dan ahli Keluarga Diraja yang lain menjalankan pelbagai fungsi awam dan peribadi di seluruh Jamaica dan bagi pihak negara di luar negara. Walau bagaimanapun, Raja ialah satu-satunya ahli Keluarga Diraja yang mempunyai apa-apa peranan perlembagaan, memegang kuasa eksekutif tertinggi,[3] walaupun Prerogatif Dirajanya tetap terikat dengan undang-undang yang digubal oleh pendahulunya di parlimen dan oleh konvensyen dan preseden, menyerahkan pelaksanaan kuasa eksekutif sehari-hari kepada Kabinetnya. Walaupun beberapa kuasa adalah kedaulatan sahaja, kebanyakan tugas perlembagaan dan upacara diraja di Jamaica dijalankan oleh wakil Raja, gabenor jeneral.

Raja, selain memerintah di Jamaica, secara berasingan berkhidmat sebagai raja bagi setiap empat belas alam Komanwel yang lain. Ini berkembang daripada hubungan bekas penjajah negara-negara ini ke Britain, kini merdeka setiap wilayah Komanwel adalah berbeza dari segi undang-undang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lennox, Doug (2009), Now You Know Royalty, Dundurn Press, m/s. 102, ISBN 9781770704060
  2. ^ "Buckingham Palace: Queen and Commonwealth: Jamaica". Royal.gov.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 June 2007. Dicapai pada 2013-02-03.
  3. ^ Elizabeth II (1962). "The Jamaica (Constitution) Order in Council 1962". Georgetown University. Dicapai pada 3 February 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]