Pemerintahan beraja Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raja Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine
Penjawat kini
Charles III
sejak 8 September 2022
Butiran
GelaranKebawah Duli Yang Maha Mulia
Pewaris takhtaWilliam, Putera Wales
Raja pertamaElizabeth II
Pembentukan27 Oktober 1979

Sistem pemerintahan beraja Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine adalah berdasarkan monarki, di mana seorang raja atau ratu dari garis keturunan adalah ketua negara. Raja Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine sekarang ialah Charles III yang memulakan pemerintahannya pada 8 September 2022. Baginda mewakili Mahkota Vincentian dan mempunyai kuasa berdaulat. Walaupun terdapat 14 negara merdeka lain di Negara-negara Komanwel yang berkongsi raja yang sama, setiap monarki negara adalah berasingan dan unik. Sebagai Raja Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine, baginda dan ahli kerabat diraja yang lain mengambil bahagian dalam acara awam dan swasta di peringkat tempatan dan antarabangsa, mewakili negara. Walau bagaimanapun, hanya Raja yang mempunyai peranan perlembagaan dalam kerajaan.

Raja memegang semua kuasa eksekutif di Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine dan mesti memberi perkenan untuk undang-undang dibuat dan untuk tindakan undang-undang tertentu berkuat kuasa. Walau bagaimanapun, ahli parlimen yang dipilih, menteri yang dipilih daripada kalangan mereka sendiri, dan hakim serta hakim keamanan menggunakan sebahagian besar kuasa. Beberapa kuasa penting, seperti melantik perdana menteri, dikhaskan untuk raja sebagai langkah keselamatan.

Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine dahulunya diperintah oleh raja Perancis dan British, tetapi kini ia mempunyai pemimpin bebasnya sendiri. Peranan utama monarki adalah untuk memastikan tadbir urus yang stabil dan mencegah penyalahgunaan kuasa. Raja mempunyai beberapa kuasa eksklusif, tetapi kebanyakan tugasnya dijalankan oleh gabenor jeneral Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine.

Senarai[sunting | sunting sumber]

Potret Nama pemerintahan
(Keputeraan–Mangkat)
Pemerintahan ke atas Saint Vincent dan Kepulauan Grenadine Nama penuh Pasangan Kerabat
Mula Tamat
Elizabeth II
(1926–2022)
27 Oktober 1979 8 September 2022 Elizabeth Alexandra Mary Philip Mountbatten Windsor
Gabenor jeneral: Sir Sydney Gun-Munro, Sir Joseph Lambert Eustace, Sir David Emmanuel Jack, Sir Charles Antrobus, Sir Frederick Ballantyne, Dame Susan Dougan
Perdana menteri: Milton Cato, Sir James Fitz-Allen Mitchell, Arnhim Eustace, Ralph Gonsalves
Charles III
(diputerakan 1948)
8 September 2022 kini Charles Philip Arthur George Camilla Shand Windsor
Gabenor jeneral: Dame Susan Dougan
Perdana menteri: Ralph Gonsalves

Pautan luar[sunting | sunting sumber]