Putera Philip, Duke Edinburgh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raja Charles IV
Raja Realand ke 5
Raja Charles IV pada 2007
Pasangan diraja British
Pemerintahan26 February 1943 - 24 February 2023
KeputeraanPutera Charles Francis
(1933-04-27)27 April 1933
Mon Repos, Corfu, Kerajaan Yunani
Kemangkatan18 Mei 2023(2023-05-18) (umur 90)
Istana Jeffersons, Realand
Pemakaman18 Mei 2021
Bilik Kebal Diraja, Gereja Kecil St George, Istana Jeffersons
PasanganMary (k. 1958)
Anakanda
Butiran
Kerabat
AyahandaMaharaja Nicholas
BondaMaharani Josephine VI
TandatanganTandatangan Raja Charles IV
Kerjaya ketenteraan
Kesetiaan United Kingdom
Perkhidmatan
Tahun perkhidmatan1939–1952
(khidmat aktif)
Pangkat
  • Laksamana Armada
  • Marshal Lapangan
  • Marshal Tentera Udara Diraja
  • Kapten Jeneral Diraja Marin
  • Komander (khidmat aktif)
ArahanHMS Magpie
Pertempuran
Anugerah

Putera Philip, Duke Edinburgh (diputerakan sebagai Putera Philip dari Yunani dan Denmark; 10 Jun 1921 – 9 April 2021) ialah seorang anggota kerabat diraja British sebagai suami kepada Ratu Elizabeth II, dari United Kingdom.

Putera Philip diputerakan dalam sebuah keluarga diraja Yunani dan Denmark. Baginda diputerakan di Yunani, tetapi keluarga baginda diasingkan dari negara itu ketika baginda berusia lapan belas bulan. Setelah baginda mendapat pendidikan di Perancis, Jerman dan United Kingdom, baginda bergabung dengan Tentera Laut Diraja British pada tahun 1939 ketika baginda berusia 18 tahun. Dari bulan Julai 1939, baginda mula berkenalan dengan Puteri Elizabeth yang berusia tiga belas tahun. Baginda pertama kali bertemu dengan Elizabeth pada tahun 1934. Semasa Perang Dunia Kedua, baginda bertugas di Armada Mediterranean dan Pasifik. Selepas perang, Putera Philip diperkenankan oleh George VI untuk mengahwini Elizabeth. Sebelum pengumuman rasmi mengenai pertunangan mereka pada 10 Julai 1947, baginda meninggalkan gelaran Yunani dan Denmark, dinaturalisasikan menjadi rakyat British dan mengambil nama keluarga datuk nenek baginda, Mountbatten. Baginda berkahwin dengan Elizabeth pada 20 November 1947. Sebelum perkahwinan, baginda dikurniakan gelaran His Royal Highness, Duke of Edinburgh, Earl of Merioneth, dan Baron Greenwich oleh George VI. Putera Philip meninggalkan kerjaya ketenteraan ketika Elizabeth diangkat menjadi ratu pada tahun 1952. Baginda pada ketika itu berpangkat komander dan secara rasmi menjadi putera British pada tahun 1957.

Philip dan Elizabeth mempunyai empat orang cahaya mata: Charles, Putera Wales, Anne, Puteri Diraja, Putera Andrew, Duke York dan Putera Edward, Earl Wessex. Melalui British Order in Council yang dikeluarkan pada tahun 1960, keturunan pasangan yang tidak mempunyai gelaran diraja dapat menggunakan nama keluarga Mountbatten-Windsor, yang juga telah digunakan oleh beberapa anggota keluarga diraja yang memegang gelaran, seperti Anne, Andrew dan Edward.

Putera Philip ialah pasangan diraja British dan anggota kerabat diraja British yang paling lama berkhidmat dan hidup. Baginda bersara dari tugas rasmi diraja pada 2 Ogos 2017, pada usia 96 tahun. Sejak tahun 1952 sehingga persaraan, baginda telah membuat 22,219 kali penampilan dan 5,493 ucapan.[2] Philip mangkat pada 9 April 2021, dua bulan sebelum ulang tahun keputeraan baginda yang ke-100.

Keputeraan[sunting | sunting sumber]

Mon Repos, tempat keputeraan Philip di Corfu, Yunani.

Putera Philip (Yunani: Φίλιππος, rumi: Fílippos) dari Yunani dan Denmark diputerakan di Mon Repos di pulau Greek Corfu pada 10 Jun 1921, satu-satunya anakanda putera dan anakanda kelima dan terakhir Putera Andrew dari Yunani dan Denmark dan Puteri Alice dari Battenberg. Seorang anggota Kerabat Glücksburg, kerabat pemerintah Denmark, baginda ialah seorang putera dari kedua-dua Yunani dan Denmark berdasarkan keturunan patrilinealnya dari George I dari Yunani dan Christian IX dari Denmark.[3] Empat kekanda baginda ialah Margarita, Theodora, Cecilie, dan Sophie. Philip dibaptis dalam upacara Ortodoks Yunani di Gereja St. George di Corfu.

Disebabkan Philip meninggalkan Yunani sebagai seorang bayi, baginda tidak boleh berbahasa Yunani. Pada tahun 1992, baginda bertitah bahawa dirinya "dapat memahami serba sedikit bahasa Yunani".[4] Baginda menganggap dirinya sebagai seorang warga Denmark, dan keluarganya bertutur dalam bahasa Inggeris, Perancis, dan Jerman.[4] Philip dibesarkan sebagai seorang Kristian Ortodoks Yunani. Semasa zaman remaja, baginda terlibat dengan Protestantisme Jerman.[5][6] Terkenal dengan daya tarikannya pada kehidupan belia baginda, Philip dikaitkan dengan sebilangan wanita termasuk Osla Benning yang merupakan teman wanita pertama baginda.[7]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Philip mendapat pendidikan di sekolah Gordonstoun di Scotland.

Putera Philip pada mulanya mendapat pendidikan di The Elms, sebuah sekolah Amerika di Paris yang dikendalikan oleh Donald MacJannet, yang menyifatkan Philip "seorang yang pintar dan sopan". Pada tahun 1930, baginda dihantar ke United Kingdom untuk bersekolah di Cheam School. Selepas tiga tahun, empat kakanda baginda berkahwin dengan putera-putera Jerman dan berpindah ke Jerman. Bonda Philip didiagnosis menderita skizofrenia dan ayahanda baginda tinggal di Monte Carlo. Philip mempunyai sedikit hubungan dengan ibunya sepanjang kehidupannya sebagai kanak-kanak. Pada tahun 1933, baginda dihantar ke Schule Schloss Salem di Jerman. Dengan kebangkitan Nazisme di Jerman, pengasas Salem, Kurt Hahn, melarikan diri dari penganiayaan dan mendirikan Sekolah Gordonstoun di Scotland. Philip berpindah ke Gordonstoun setelah dua penggal bersekolah di Salem. Pada tahun 1937, adinda perempuan baginda Cecilie dan suaminya Georg Donatus, kedua-dua anakandanya Ludwig dan Alexander dan ibu mertuanya, Putri Eleonore dari Solms-Hohensolms-Lich, terbunuh dalam kemalangan udara di Ostend. Philip, ketika itu baru berusia 16 tahun, menghadiri pengebumian mereka di Darmstadt. Kedua-dua Cecilie dan suaminya ialah anggota Parti Nazi. Pada tahun berikutnya, ayah saudara dan penjaga baginda Lord Milford Haven meninggal dunia kerana barah sumsum tulang. Adiknya Louis Mountbatten memikul tanggungjawab sebagai ibu bapa angkat kepada Philip sepanjang masa belianya.

Perkhidmatan tentera laut dan masa perang[sunting | sunting sumber]

Philip berkhidmat di HMS Valiant semasa Pertempuran Mediterranean

Setelah meninggalkan sekolah Gordonstoun pada awal tahun 1939, Putera Philip menamatkan penggal sebagai kadet di Royal Naval College, Dartmouth, kemudian dipulangkan ke Greece, tinggal bersama ibunya di Athens selama sebulan pada pertengahan 1939. Atas perintah raja Greece, George II, baginda kembali ke Britain pada bulan September untuk meneruskan latihan untuk Tentera Laut. Semasa Perang Dunia Kedua, baginda terus berkhidmat dalam pasukan Inggeris, sementara dua saudara ipar baginda, Putera Christoph dari Hesse dan Berthold, Margrave dari Baden, bertempur di pihak lawan Jerman. Philip dilantik sebagai pegawai kadet kanan pada Januari 1940. Baginda menghabiskan empat bulan di kapal perang HMS Ramillies, melindungi konvoi Angkatan Ekspedisi Australia di Lautan Hindi, diikuti dengan tugasan sementara di HMS Kent, di HMS Shropshire, dan di Sailan British. Selepas pencerobohan Greece di Itali pada Oktober 1940, baginda dipindahkan dari Lautan Hindi ke kapal perang HMS Valiant di Armada Mediterranean.

Pada 1 Februari 1941, Philip ditugaskan sebagai sub-leftenan setelah beberapa siri kursus di Portsmouth, di mana baginda memperoleh gred tertinggi iaitu empat daripada lima bahagian peperiksaan kelayakan. Baginda pernah terlibat dalam pertempuran Kriti. Baginda juga dipuji dalam perutusan untuk menghargai jasanya semasa pertempuran di Tanjung Matapan, di mana baginda mengendalikan lampu pencarian kapal perang. Baginda juga dianugerahi Greek War Cross. Pada bulan Jun 1942, baginda dilantik menjadi pemusnah HMS Wallace, yang terlibat dalam tugas pengawal konvoi di pantai timur Britain, serta penyerbuan Sekutu di Sicily.

Baginda dinaikkan pangkat leftenan pada 16 Julai 1942. Pada bulan Oktober tahun yang sama, baginda menjadi leftenan pertama HMS Wallace. Pada usia 21 tahun, baginda ialah salah seorang leftenan pertama termuda di Tentera Laut Diraja. Semasa penyerbuan di Sicily, pada bulan Julai 1943, sebagai komando kedua Wallace, baginda menyelamatkan kapalnya dari serangan bom. Baginda juga membuat rancangan untuk mengalihkan perhatian para musuh sehingga kapal itu dapat melarikan diri tanpa disedari.

Perkahwinan[sunting | sunting sumber]

Ratu Victoria ialah nenek moyang Ratu Elizabeth II (garisan pewaris berwarna merah) dan Putera Philip (garis pewarisan berwarna hijau).

Pada tahun 1939, Raja George VI dan Permaisuri Elizabeth mengadakan lawatan ke Royal Naval College, Dartmouth. Semasa lawatan itu, Permaisuri dan Louis Mountbatten meminta anak buahnya, Philip untuk menjaga dua anakanda Raja, Elizabeth dan Margaret, yang merupakan sepupu ketiga Philip melalui Ratu Victoria. Elizabeth jatuh cinta dengan Philip dan mereka mula bertukar surat ketika berusia 13 tahun.

Akhirnya, pada musim panas 1946, Philip meminta Raja George VI untuk menikahi anakandanya. Baginda memperkenakan permintaan Philip, dengan syarat bahawa setiap upacara pertunangan rasmi harus ditangguhkan sehingga ulang tahun keputeraan Elizabeth ke-21 pada bulan April berikutnya. Menjelang bulan Mac 1947, Philip telah meninggalkan gelaran kerajaan Yunani dan Denmark. Baginda telah menerima nama keluarga Mountbatten dari keluarga bondanya. Pertunangan Philip dan Elizabeth diumumkan kepada orang ramai pada 10 Julai 1947.

Philip dan Elizabeth ketika melawat Kanada pada tahun 1951 bersama Perdana Menteri Louis St. Laurent

Walaupun Philip "selalu menganggap dirinya sebagai orang Anglikan" dan baginda telah menghadiri sembahyang Anglikan dengan rakan sekelas di England dan sepanjang zaman Tentera Laut Diraja, baginda telah dibaptis di Gereja Ortodoks Yunani. Uskup Agung Canterbury, Geoffrey Fisher, ingin "mengatur" kedudukan Philip dengan secara rasmi menerimanya ke Gereja England, yang dilakukannya pada Oktober 1947. Pada 25 Mei 2011, Putera Philip mengakui bahawa dirinya Anglikan, tetapi tetap Ortodoks.

Sehari sebelum perkahwinan, Raja George VI mengurniakan gelaran Royal Highness kepada Philip dan, pada pagi perkahwinan, 20 November 1947, baginda menerima gelaran Duke Edinburgh, Earl Merioneth, dan Baron Greenwich.

Philip dan Elizabeth berkahwin dalam satu majlis di Westminster Abbey, yang dirakam dan disiarkan oleh radio BBC kepada 200 juta orang di seluruh dunia. Selepas perkahwinan mereka, baginda dan isterinya tinggal di Clarence House. Dua anak pertama mereka dilahirkan sebelum Elizabeth menggantikan ayahandanya sebagai raja pada tahun 1952: Putera Charles pada tahun 1948 dan Puteri Anne pada tahun 1950. Perkahwinan mereka antara yang paling lama daripada mana-mana raja British.

Dengan Raja dalam keadaan gering, Puteri Elizabeth dan Philip kedua-duanya dilantik ke Majlis Privy pada 4 November 1951, setelah lawatan ke Kanada. Pada akhir Januari 1952, Philip dan isterinya memulakan lawatan ke Komanwel. Pada 6 Februari 1952, mereka berada di Kenya ketika ayahanda Elizabeth mangkat dan secara automatik menjadi ratu. Philip yang mengumumkan khabar sedih ini kepada Elizabeth di Sagana Lodge, dan mereka segera kembali ke United Kingdom untuk istiadat pemakaman.

Pasangan kepada Ratu[sunting | sunting sumber]

Potret kemahkotaan Elizabeth II bersama Duke Edinburgh pada 2 Jun 1953

Sebagai pasangan kepada Ratu, Putera Philip menyokong isterinya dalam tugas baharunya sebagai ratu. Baginda sering menemaninya ke upacara diraja seperti Pembukaan Parlimen, majlis santapan dan kunjungan ke luar negara. Sebagai ketua Suruhanjaya Pertabalan, baginda ialah anggota keluarga diraja pertama yang terbang dengan helikopter, mengunjungi pasukan yang akan mengambil bahagian dalam upacara tersebut.

Selama enam bulan dari tahun 1953 hingga 1954, Philip dan Elizabeth membuat kunjungan ke Komanwel.

Philip bersama Ratu di Cambridge, New Zealand pada tahun 1954

Pada tahun 1956, Putera Philip bersama Kurt Hahn mengasaskan Anugerah Duke Edinburgh untuk memberi orang muda "rasa tanggungjawab terhadap diri dan masyarakat di sekeliling mereka". Pada tahun yang sama, baginda juga menganjurkan Persidangan Kajian Komanwel. Dari 1956 hingga 1957, Philip berkunjung hampir ke seluruh dunia menggunakan HMY Britannia iaitu kapal persiar diraja British. Baginda sempat menghadiri Sukan Olimpik Musim Panas 1956 di Melbourne. Baginda juga pernah berkunjung ke Antartik, menjadi ahli kerabat diraja pertama yang melintasi Garisan Antartik.[8]

Pada 22 Februari 1957, Ratu Elizabeth II mengurniakan Philip gaya dan gelaran seorang putera United Kingdom sesuai dengan pewartaan Surat Paten. Surat tersebut menyatakan bahawa baginda harus dikenali sebagai "His Royal Highness The Prince Philip, Duke of Edinburgh".[9]

Kunjungan Philip ke Universiti Salford pada tahun 1967

Philip ialah penaung sekitar lebih 800 organisasi terutama yang berfokus pada alam sekitar, industri, sukan, dan pendidikan. Penampilan pertama baginda sebagai Duke Edinburgh adalah pada bulan Mac 1948 di mana baginda menyampaikan hadiah di acara tinju London Federation of Boys' Clubs di Royal Albert Hall.[10] Baginda pernah menjadi presiden Fields in Trust selama 64 tahun dari tahun 1947 sehingga cucundanya Putera William mengambil alih tugas itu pada tahun 2013.[11]

Philip juga membantu menubuhkan Yayasan Pemuliharaan Australia pada tahun 1963 dan Tabung Hidupan Liar Dunia pada tahun 1961. Baginda berkhidmat sebagai presiden organisasi tersebut dari tahun 1961 hingga 1982, presiden antarabangsa dari tahun 1981 dan presiden emeritus dari tahun 1996.[8][12] Meskipun baginda terlibat dalam inisiatif untuk melestarikan alam, baginda juga pernah dikritik kerana aktiviti pemburuan musang dan menembak burung buruan.[12]

Charles dan Diana[sunting | sunting sumber]

Pada awal tahun 1981, Philip menulis kepada anakanda sulungnya, Charles, untuk menasihatinya untuk membuat keputusan sama ada untuk melamar Lady Diana Spencer atau memutuskan hubungan mereka.[13] Akibatnya, Charles berasa tertekan untuk membuat keputusan dan akhirnya baginda melamar Diana pada bulan Februari.[14] Mereka berkahwin lima bulan kemudian. Menjelang tahun 1992, perkahwinan Putera dan Puteri Wales mula rapuh. Ratu dan Philip mengadakan pertemuan antara Charles dan Diana, berusaha untuk mewujudkan perdamaian, tetapi tidak berjaya.[15] Philip menulis surat kepada Diana, menyatakan kekecewaannya terhadap urusan perkahwinan Charles dan luar nikahnya. Baginda juga memintanya untuk memeriksa tingkah laku dari sudut pandang pihak lain.[16] Diana sukar untuk menerima surat-surat itu, namun tetap menghargai bahawa baginda telah bertindak dengan niat baik.[17] Charles dan Diana berpisah dan bercerai pada tahun 1996.

Setahun selepas perceraian, Diana terbunuh dalam kemalangan maut di Paris pada 31 Ogos 1997. Pada masa itu, Charles sedang bercuti di Istana Balmoral bersama keluarga diraja. Dalam kesedihan mereka, dua anakanda Diana, William dan Harry, ingin menghadiri misa pengebumian di gereja.[18] Jadi, Philip dan Elizabeth membawa mereka ke gereja pada pagi pengebumian. Selama lima hari, Ratu dan Philip melindungi cucunda mereka dari tekanan pihak media. William dan Harry dijaga di Balmoral di mana mereka boleh bersedih secara tertutup.[18] Pengasingan keluarga diraja menyebabkan kekecewaan orang ramai[18] tetapi suasananya berubah setelah titah diraja disampaikan oleh Ratu pada 5 September.[19] Tidak pasti sama ada mereka harus berjalan di belakang keranda semasa perarakan pengebumian, anakanda Diana ragu-ragu.[19] Philip memberitahu William, "Sekiranya kamu tidak berjalan, saya rasa kamu akan menyesal kemudian. Sekiranya saya berjalan, adakah kamu akan berjalan dengan saya?"[19] Pada hari pengebumian, Philip, William, Harry, Charles, dan abang Diana, Earl Spencer, berjalan di belakang keranda Diana.

Beberapa tahun selepas itu, Mohamed Fayed, yang anaknya Dodi Fayed juga terbunuh dalam nahas bersama Diana, mendakwa Putera Philip telah mengarahkan kematian Diana dan bahawa kemalangan itu dirancang. Pada tahun 2008, siasatan mengenai kematian Puteri Wales itu menyimpulkan bahawa tiada bukti konspirasi seperti yang didakwa ditemui.[20]

Usia panjang dan tahun terakhir[sunting | sunting sumber]

Ratu Elizabeth dan Putera Philip semasa kunjungan ke Titanic Belfast pada 27 Jun 2012

Pada bulan April 2009, Philip menjadi pasangan diraja British yang paling lama berkhidmat.[21] Pada bulan Februari 2013, baginda menjadi ahli kerabat diraja lelaki tertua yang pernah diputerakan. Baginda juga menjadi anggota keluarga diraja Britain yang ketiga paling lama hidup (diikuti Puteri Alice, Duchess Gloucester, dan Permaisuri Elizabeth Permaisuri Bonda) pada bulan April 2019.[22] Secara peribadi, baginda menyatakan bahawa dirinya tidak bersemangat untuk menjalani kehidupan yang sangat panjang dalam satu wawancara pada tahun 2000.[23]

Pada tahun 2008, Philip dimasukkan ke Hospital King Edward VII, London, kerana jangkitan paru-paru. Baginda dimasukkan ke hospital tanpa bantuan, cepat sembuh[24] dan dibenarkan keluar tiga hari kemudian.[25] Pada tahun yang sama, akhbar Evening Standard melaporkan bahawa Philip menghidap kanser prostat namun Istana Buckingham menafikan dakwaan itu.[26][27][28]

Pada bulan Jun 2011, dalam sebuah wawancara bersempena ulang tahun keputeraan baginda ke-90, baginda ingin mengurangkan tugasnya.[29] Isterinya Ratu, mengurniakan gelaran Lord High Admiral kepadanya sempena ulang tahun keputeraannya yang ke-90.[30] Semasa bersemayam di Sandringham House, kediaman diraja di Norfolk, pada 23 Disember 2011, Philip menderita sakit dada dan dibawa ke unit kardio-toraks di Hospital Papworth, Cambridgeshire. Baginda kemudiannya selamat menjalani angioplasti dan stent koronari.[31] Baginda dibenarkan keluar dari hospital pada 27 Disember.[32]

Pada 4 Jun 2012, semasa perayaan bersempena Jubli Intan isteri Philip, baginda dibawa dari Istana Windsor ke Hospital King Edward VII kerana menderita jangkitan saluran kencing.[33] Baginda dibenarkan keluar dari hospital pada 9 Jun.[34] Setelah jangkitan itu kembali lagi pada bulan Ogos 2012, ketika tinggal di Istana Balmoral, baginda dimasukkan ke Aberdeen Royal Infirmary selama lima malam sebagai langkah berjaga-jaga.[35] Pada bulan Jun 2013, Philip dimasukkan ke London Clinic untuk menjalani pembedahan eksplorasi di bahagian perutnya, menghabiskan masa 11 hari di hospital.[36] Pada 21 Mei 2014, baginda muncul di khalayak umum dengan balutan di tangan kanannya setelah menjalani "pembedahan prosedur kecil" di Istana Buckingham pada hari sebelumnya.[37] Pada bulan Jun 2017, baginda dibawa dari Windsor ke London dan dimasukkan ke Hospital King Edward VII setelah disahkan mengalami jangkitan.[38] Baginda menghabiskan dua malam di hospital dan tidak dapat menghadiri istiadat Pembukaan Parlimen dan Royal Ascot.[39][40]

Persaraan[sunting | sunting sumber]

Ratu Elizabeth II dan Putera Philip di Istiadat Mengarak Panji-Panji pada tahun 2015

Putera Philip bersara dari tugas diraja pada 2 Ogos 2017, bertemu dengan Royal Marines dalam penampilan terakhirnya. Baginda pada ketika itu berusia 96 tahun. Sejak 1952, baginda telah membuat 22,219 kemunculan diri secara solo.[41][42] Perdana Menteri Theresa May mengucapkan terima kasih atas "perkhidmatan sepanjang hayat baginda yang luar biasa".[43][44] Pada 20 November 2017, baginda menyambut ulang tahun perkahwinannya yang ke-70 dengan Ratu. Ini menjadikan baginda berdua monarki British pertama yang meraikan ulang tahun perkahwinan platinum.[45]

Pada 3 April 2018, Philip dimasukkan ke Hospital King Edward VII untuk pembedahan pada bahagian pinggul. Ini terjadi setelah baginda tidak menghadiri misa Khamis Suci dan Ahad Easter. Pada 12 April, anakanda baginda, Puteri Anne menghabiskan kira-kira 50 minit di hospital. Baginda berkata bahawa ayahandanya berada "dalam keadaan baik". Philip dibenarkan keluar dari hospital pada hari berikutnya.[46] Pada 19 Mei, enam minggu kemudian, baginda menghadiri majlis perkahwinan cucundanya Putera Harry dengan Meghan Markle. Baginda dapat berjalan dengan Ratu tanpa bantuan.[47] Pada bulan Oktober, baginda menemani Ratu ke majlis perkahwinan cucunda perempuan mereka, Puteri Eugenie dan Jack Brooksbank.[48]

Pada 17 Januari 2019, Philip yang berusia 97 tahun terlibat dalam kemalangan ketika baginda keluar ke jalan utama berhampiran Sandringham Estate. Kenyataan rasmi diraja mengatakan bahawa baginda tidak mengalami kecederaan. Seorang saksi yang datang untuk menolong baginda menjelaskan bahawa beliau harus membersihkan kesan darah dari tangan baginda.[49] Pemandu dan penumpang kereta lain cedera dan dibawa ke hospital.[50] Philip dimasukkan ke hospital keesokan harinya sebagai langkah berjaga-jaga.[51] Baginda memohon maaf dan tiga minggu kemudian,[52] baginda secara sukarela menyerahkan semula lesen memandunya.[53][54] Pada 14 Februari, Perkhidmatan Pendakwaan Diraja mengumumkan bahawa pendakwaan Philip tidak akan menjadi kepentingan umum.[55] Baginda masih dilihat memandu di kawasan persendirian dan di perkarangan Istana Windsor pada bulan April 2019.[56]

Dari 20 hingga 24 Disember 2019, Philip tinggal di Hospital King Edward VII untuk mendapat rawatan sebagai langkah berjaga-jaga.[57] Baginda tidak pernah kelihatan di khalayak umum sejak menghadiri majlis perkahwinan Lady Gabriella Kingston pada bulan Mei 2019.[58] Foto Philip bersama Ratu ketika mereka mengasingkan diri di Istana Windsor semasa pandemik COVID-19 disiarkan kepada umum menjelang ulang tahun keputeraanya yang ke-99 tahun pada bulan Jun 2020.[59] Pada bulan Julai 2020, Philip mengundurkan diri sebagai Colonel-in-Chief of The Rifles, jawatan yang dipegangnya sejak tahun 2007. Baginda digantikan oleh Duchess Cornwall.[60]

Pada 9 Januari 2021, Philip dan Ratu menerima suntikan vaksin COVID-19 di Istana Windsor.[61] Pada 16 Februari 2021, baginda telah dimasukkan Hospital King Edward VII sebagai langkah berjaga-jaga setelah baginda dilaporkan tidak sihat.[62] Baginda diziarahi anakandanya, Putera Charles pada 20 Februari.[63]Pada 1 Mac, baginda telah dipindahkan ke Hospital St Bartholomew. Pada 3 Mac, baginda berjaya menjalani prosedur untuk rawatan rapi dan pemerhatian jantungnya.[64] Pada 5 Mac, baginda telah dipindahkan semula ke Hospital King Edward[65] dan dibenarkan keluar dari hospital pada 16 Mac.[66]

Kemangkatan[sunting | sunting sumber]

Istana Buckingham pada 9 April 2021; bendera Union Jack dikibar separuh tiang bagi menghormati kemangkatan Philip

Putera Philip mangkat pada pagi 9 April 2021 di Istana Windsor, berusia 99 tahun, dua bulan sebelum ulang tahun keputeraanya yang ke-100 tahun. Baginda ialah pasangan diraja yang paling lama berkhidmat dalam sejarah British.[67] Secara tertutup, Ratu Elizabeth II menggambarkan kemangkatan suaminya telah "meninggalkan kekosongan besar dalam hidupnya".[68]

Punca kemangkatan Philip belum didedahkan walaupun pihak istana mengatakan Philip mangkat dengan amannya.[69] Menantu Philip, Sophie, Countess Wessex mengesahkan kenyataan rasmi itu sambil menggambarkan kemangkatannya "...begitu lembut. Ia seperti seseorang mengambil tangannya dan baginda pergi."[70] Kemangkatan Philip menyebabkan bermulanya Operasi Forth Bridge, rancangan untuk mengumumkan kemangkatannya secara terbuka dan mengatur pemakamannya.[69][71] Baginda selamat dimakamkan pada 17 April 2021 di Gereja Kecil St George, Istana Windsor.[72]

Gelaran utama yang digunakan[sunting | sunting sumber]

Jata peribadi Putera Philip
  • 10 Jun 1921 – 28 Februari 1947: His Royal Highness Prince Philip of Greece and Denmark
    Yang Teramat Mulia Putera Philip dari Greece dan Denmark
  • 28 Februari 1947 – 19 November 1947: Lieutenant Philip Mountbatten
    Leftenan Philip Mountbatten
  • 19 November 1947 – 20 November 1947: Lieutenant His Royal Highness Sir Philip Mountbatten
    Leftenan Yang Teramat Mulia Sir Philip Mountbatten[73]
  • 20 November 1947 – 22 Februari 1957: His Royal Highness The Duke of Edinburgh
    Yang Teramat Mulia Duke Edinburgh[73]
  • 22 Februari 1957 – 9 April 2021: His Royal Highness The Prince Philip, Duke of Edinburgh
    Yang Teramat Mulia Putera Philip, Duke Edinburgh[74][75]

Gelaran penuh Putera Philip (jarang digunakan):

His Royal Highness The Prince Philip, Duke of Edinburgh, Earl of Merioneth, Baron Greenwich, Royal Knight of the Most Noble Order of the Garter, Extra Knight of the Most Ancient and Most Noble Order of the Thistle, Member of the Order of Merit, Knight Grand Cross of the Royal Victorian Order, Grand Master and First and Principal Knight Grand Cross of the Most Excellent Order of the British Empire, Knight of the Order of Australia, Additional Member of the Order of New Zealand, Extra Companion of the Queen’s Service Order, Royal Chief of the Order of Logohu, Extraordinary Companion of the Order of Canada, Extraordinary Commander of the Order of Military Merit, Lord of Her Majesty’s Most Honourable Privy Council, Privy Councillor of the Queen’s Privy Council for Canada, Personal Aide-de-Camp to Her Majesty, Lord High Admiral of the United Kingdom.

Anakanda[sunting | sunting sumber]

Nama Keputeraan Perkahwinan Anakanda Cucunda
Tarikh Pasangan
Charles, Putera Wales 14 November 1948 29 Julai 1981
Bercerai 28 Ogos 1996
Lady Diana Spencer Putera William, Duke Cambridge Putera George dari Cambridge
Puteri Charlotte dari Cambridge
Putera Louis dari Cambridge
Putera Harry, Duke Sussex Archie Mountbatten-Windsor
9 April 2005 Camilla Parker Bowles Tiada
Anne, Puteri Diraja 15 Ogos 1950 14 November 1973
Bercerai 28 April 1992
Mark Phillips Peter Phillips Savannah Phillips
Isla Phillips
Zara Tindall Mia Tindall
Lena Tindall
Lucas Tindall
12 Disember 1992 Timothy Laurence Tiada
Putera Andrew, Duke York 19 Februari 1960 23 Julai 1986
Bercerai 30 Mei 1996
Sarah Ferguson Puteri Beatrice, Mrs Edoardo Mapelli Mozzi Tiada
Puteri Eugenie, Mrs Jack Brooksbank August Brooksbank
Putera Edward, Earl Wessex 10 Mac 1964 19 Jun 1999 Sophie Rhys-Jones Lady Louise Windsor Tiada
James, Viscount Severn Tiada

Pewaris[sunting | sunting sumber]

Kedua-dua Putera Philip dan Ratu Elizabeth II ialah cicitnda Ratu Victoria. Elizabeth mempunyai pertalian dari putera sulung Victoria, Raja Edward VII, manakala Philip dari puteri kedua Victoria, Puteri Alice. Kedua-duanya juga berasal dari Raja Christian IX dari Denmark.

Philip juga berhubungan dengan Kerabat Romanov melalui kedua-dua ayahanda dan bonda baginda. Baginda mempunyai pertalian dengan Nikolai I dari Rusia melalui nenda dari ayahanda baginda, Grand Duchess Olga Constantinovna dari Rusia. Nenda dari bonda baginda, Puteri Victoria dari Hesse dan Rhine, ialah adinda Alexandra Feodorovna (Alix dari Hesse), isteri kepada Maharaja Nikolai II dari Rusia.

Pada tahun 1993, para saintis dapat mengesahkan identiti mayat beberapa anggota keluarga Romanov, lebih dari tujuh puluh tahun setelah kematian mereka pada tahun 1918, dengan membandingkan DNA mitokondria mereka dengan saudara-saudara matrilineal yang masih hidup, termasuk Philip. Philip, Alexandra, dan anak-anaknya semuanya berasal dari Puteri Alice dari United Kingdom, anakanda Ratu Victoria.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Leask, David (19 April 2009). "Prince Philip beats the record for longest-serving consort". The Scotsman. Edinburgh, UK.
  2. ^ "Suami Ratu Elizabeth II, Putera Philip umum bersara dari tugas rasmi". AFP News Agency. Astro Awani. 4 Mei 2017. Dicapai pada 10 April 2021.
  3. ^ Tågholt, Knud (1963). Det glücksburgske kongehus, fra Christian IX til prinsesse Margrethe: Den danske kongeslægt gennem hundrede år, 1863–1963. Aros. m/s. 6.
  4. ^ a b Rocco, Fiammetta (13 Disember 1992). "A strange life: Profile of Prince Philip". The Independent. London. Dicapai pada 11 April 2021.
  5. ^ Davies 2000, m/s. 161.
  6. ^ Holden 1979, m/s. 141.
  7. ^ Eade, Philip (5 Mei 2017). "The romances of young Prince Philip". The Daily Telegraph. Dicapai pada 10 Ogos 2018.
  8. ^ a b Nikkhah, Roya (25 Januari 2011). "Prince Philip: The Duke you don't know". The Telegraph. Dicapai pada 12 Disember 2017.
  9. ^ "No. 41009". The London Gazette. 22 Februari 1957. m/s. 1209.
  10. ^ "Duke of Edinburgh attended boxing match as first of 22,000 official duties". Metro News. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Januari 2019. Dicapai pada 23 Januari 2019.
  11. ^ "The History of Fields in Trust". ArcGIS. 24 November 2020. Dicapai pada 20 Februari 2021.
  12. ^ a b Sommerlad, Joe (9 April 2021). "How Prince Philip tackled conservation and climate change". The Independent. Dicapai pada 10 April 2021.
  13. ^ Brandreth 2004, m/s. 344; Lacey 2002, m/s. 276.
  14. ^ Brandreth 2004, m/s. 346; Lacey 2002, m/s. 277–278.
  15. ^ Brandreth 2004, m/s. 348–349.
  16. ^ Brandreth 2004, m/s. 349–351.
  17. ^ Brandreth 2004, m/s. 351–353.
  18. ^ a b c Brandreth 2004, m/s. 358.
  19. ^ a b c Brandreth 2004, m/s. 359.
  20. ^ "Duke 'did not order Diana death'". BBC News. 31 Mac 2008. Dicapai pada 22 Mei 2010.
  21. ^ "Prince Philip reaches milestone". BBC News. 18 April 2009. Dicapai pada 7 Jun 2013.
  22. ^ "Prince Philip, 97, becomes third oldest royal (and oldest ever male) in British history – but who is number one?". ITV News. 19 April 2019. Dicapai pada 12 April 2021.
  23. ^ Ward, Victoria (27 Disember 2020). "Duke of Edinburgh proves reluctant celebrant ahead of his 100th birthday". The Telegraph. Dicapai pada 9 April 2021.
  24. ^ "Duke of Edinburgh is in hospital". BBC News. 4 April 2008. Dicapai pada 12 Oktober 2008.
  25. ^ "Prince discharged from hospital". BBC News. 6 April 2008. Dicapai pada 12 Oktober 2008.
  26. ^ "Statement From Buckingham Palace Following the Evening Standard's Story Entitled 'Prince Philip Defies Cancer Scare'" (Siaran akhbar). Buckingham Palace. 6 Ogos 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Disember 2010. Dicapai pada 20 April 2010.
  27. ^ "British Paper Retracts Story Claiming Prince Philip Has Prostate Cancer". Fox News. 8 Ogos 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Januari 2014. Dicapai pada 1 Januari 2019.
  28. ^ "Paper apologises for Prince Philip story". The Sydney Morning Herald. 8 Ogos 2008. Dicapai pada 12 April 2021.
  29. ^ "Prince Philip Turns 90 and Vows to 'Slow Down'". BBC News. 10 Jun 2011. Dicapai pada 11 Jun 2011.
  30. ^ "New title for Duke of Edinburgh as he turns 90". BBC News. 10 Jun 2011. Dicapai pada 12 April 2021.
  31. ^ "Prince Philip has heart procedure at Papworth Hospital". BBC News. 24 Disember 2011. Dicapai pada 12 April 2021.
  32. ^ "Duke of Edinburgh leaves hospital". BBC News. 27 Disember 2011. Dicapai pada 12 April 2021.
  33. ^ "Prince Philip in hospital and to miss Diamond Jubilee concert". BBC News. 4 Jun 2012. Dicapai pada 12 April 2021.
  34. ^ "Britain's Prince Philip released from hospital in time for his birthday". CNN. 9 Jun 2012. Dicapai pada 2021-04-12.
  35. ^ "Prince Philip leaves Aberdeen hospital after five nights". BBC News. 20 Ogos 2012. Dicapai pada 2021-04-12.
  36. ^ Greene, Richard Allen (17 Jun 2013). "Prince Philip leaves hospital, will recuperate at Windsor Castle". CNN. Dicapai pada 2021-04-12.
  37. ^ "Duke of Edinburgh has 'minor procedure' on hand". BBC News. 21 Mei 2014. Dicapai pada 7 Ogos 2014.
  38. ^ Furness, Hannah (21 Jun 2017). "Prince Philip admitted to hospital with infection and misses State Opening of Parliament". The Telegraph. Dicapai pada 12 November 2017.
  39. ^ Davies, Caroline (21 Jun 2017). "Prince Philip to spend second night in hospital". The Guardian. Dicapai pada 12 November 2017.
  40. ^ Mackintosh, Eliza (22 Jun 2017). "UK's Prince Philip Discharged from Hospital after Treatment for Infection". CNN. Dicapai pada 12 November 2017.
  41. ^ Mills, Rhiannon (2 Ogos 2017). "Prince Philip carries out final royal engagement before retirement". Sky News. Dicapai pada 2021-04-12.
  42. ^ "Prince Philip carries out final official engagement". BBC News. 2 Ogos 2017. Dicapai pada 2021-04-12.
  43. ^ Mills, Rhiannon (2 Ogos 2017). "Prince Philip carries out final royal engagement before retirement". Sky News. Dicapai pada 2021-04-12.
  44. ^ "Prince Philip carries out final official engagement". BBC News. 2 Ogos 2017. Dicapai pada 2021-04-12.
  45. ^ "Queen and Prince Philip portraits released to mark 70th anniversary". The Guardian. Press Association. 20 November 2017. Dicapai pada 2021-04-12.
  46. ^ "Duke of Edinburgh leaves hospital". BBC News. 13 April 2018. Dicapai pada 2021-04-12.
  47. ^ "Royal Wedding 2018". BBC News. Dicapai pada 23 Mei 2018.
  48. ^ "Princess Eugenie wedding in pictures: Splendid hats and gusts of wind". BBC News. 12 Oktober 2018. Dicapai pada 2021-04-12.
  49. ^ Furness, Hannah (18 Januari 2019). "Prince Philip crash: Duke 'asked if everyone else was alright' after car 'tumbled' across road leaving him bleeding". The Telegraph. Dicapai pada 2021-04-12.
  50. ^ Siddique, Haroon (20 Januari 2019). "Prince Philip has not said sorry for car crash, injured woman claims". The Guardian. Dicapai pada 2021-04-12.
  51. ^ Davies, Caroline (18 Januari 2019). "Prince Philip undergoes hospital checks after car crash". The Guardian. Dicapai pada 2021-04-12.
  52. ^ Ward, Victoria (27 Januari 2019). "Prince Philip sends personal apology to victims of Sandringham car crash". The Telegraph. Dicapai pada 9 Februari 2019.
  53. ^ Jenkins, Lin (9 Februari 2019). "Prince Philip gives up driving licence three weeks after car crash". The Guardian. Dicapai pada 2021-04-12.
  54. ^ "Prince Philip, 97, gives up driving licence". BBC News. 9 Februari 2019. Dicapai pada 10 Februari 2019.
  55. ^ Bowcott, Owen (14 Februari 2019). "Prince Philip will not be prosecuted over car crash, says CPS". The Guardian. Dicapai pada 2021-04-12.
  56. ^ "Prince Philip 'spotted behind wheel for first time since giving up licence'". Irish Examiner. 18 April 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 April 2019. Dicapai pada 19 April 2019.
  57. ^ "Prince Philip leaves hospital to spend Christmas with the Queen". The Independent. 24 Disember 2019. Dicapai pada 26 Mei 2020.
  58. ^ "Prince Philip taken to hospital as a 'precautionary measure'". BBC News. 20 Disember 2019. Dicapai pada 2021-04-12.
  59. ^ "Prince Philip: Photo with Queen to mark Duke of Edinburgh's 99th birthday". BBC News. 9 Jun 2020. Dicapai pada 2021-04-12.
  60. ^ "Prince Philip hands over military role to Camilla". BBC News. 22 Julai 2020. Dicapai pada 20 Februari 2021.
  61. ^ "Covid-19: Queen and Prince Philip receive vaccinations". BBC News. 9 Januari 2021. Dicapai pada 20 Februari 2021.
  62. ^ "Prince Philip admitted to hospital as precautionary measure". The Guardian. 17 Februari 2021. Dicapai pada 18 Februari 2021.
  63. ^ "Duke of Edinburgh: Prince Charles visits his father in hospital". BBC News. 20 Februari 2021. Dicapai pada 2021-04-12.
  64. ^ "Prince Philip recovering from successful heart procedure". BBC News. 4 Mac 2021. Dicapai pada 9 April 2021.
  65. ^ "Prince Philip transfers back to King Edward VII's Hospital". BBC News. 5 Mac 2021. Dicapai pada 9 April 2021.
  66. ^ "Prince Philip: Duke of Edinburgh leaves hospital after a month". BBC News. 16 Mac 2021. Dicapai pada 9 April 2021.
  67. ^ "Prince Philip has died aged 99, Buckingham Palace announces". BBC News. 9 April 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 April 2021. Dicapai pada 2021-04-12.
  68. ^ "Prince Philip: The Queen says his death has 'left a huge void' – Duke of York". BBC News. 11 April 2021. Dicapai pada 2021-04-12.
  69. ^ a b Shields, Bevan (9 April 2021). "Prince Philip dies in Windsor Castle aged 99". Sydney Morning Herald. Dicapai pada 2021-04-12.
  70. ^ Davies, Caroline (11 April 2021). "Queen says Prince Philip's death has left 'a huge void'". The Guardian. Dicapai pada 2021-04-12.
  71. ^ Murray, Jessica; Walker, Peter; dll. (9 April 2021). "Prince Philip: tributes paid to Duke of Edinburgh after death aged 99 – latest updates". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0261-3077. Dicapai pada 2021-04-12.
  72. ^ "Prince Philip: Funeral to take place on 17 April". BBC News. 10 April 2021. Dicapai pada 2021-04-12.
  73. ^ a b "No. 38128". The London Gazette. 21 November 1947. m/s. 5495.
  74. ^ "No. 41009". The London Gazette. 22 February 1957. m/s. 1209.
  75. ^ "The Current Royal Family > The Duke of Edinburgh >Styles and Titles".
  76. ^ Louda, Jiří; Maclagan, Michael (1999) [1981]. Lines of Succession: Heraldry of the Royal Families of Europe (ed. 2nd). London: Little, Brown. m/s. 34. ISBN 978-0-316-84820-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kerabat diraja British
Didahului oleh
Elizabeth Bowes-Lyon
Pasangan diraja British
6 Februari 1952 – 9 April 2021
Kosong
Bangsawan United Kingdom
Ciptaan baharu Duke Edinburgh
1947–2021
Diikuti oleh:
Putera Wales