Penalaan gitar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rangkaian gitar dengan penalaan piawai.
Audio penalaan piawai

Penalaan gitar ialah penetapan pic kepada tali terbuka gitar, termasuk gitar akustik, gitar elektrik dan gitar klasik. Penalaan diterangkan oleh nada tertentu yang dihasilkan nota dalam muzik Barat. Mengikut konvensyen, not disusun daripada tali nada terendah (iaitu, not bunyi bes paling dalam) kepada tali nada tertinggi (iaitu, not bunyi tertinggi), atau tali paling tebal kepada yang ternipis, atau yang terendah hingga tertinggi. Ini kadangkala boleh mengelirukan pemain gitar pemula, kerana tali nada tertinggi dirujuk sebagai tali pertama, dan tali nada terendah ialah tali ke-6.

Penalaan piawai mentakrifkan pic tali sebagai E, A, D, G, B, dan E, daripada pic terendah (E2 rendah) ke pic tertinggi (E4 tinggi). Penalaan piawai digunakan oleh kebanyakan pemain gitar, dan penalaan yang kerap digunakan boleh difahami sebagai variasi pada penalaan piawai.

Istilah penalaan gitar mungkin merujuk kepada set pic selain daripada penalaan piawai, juga dipanggil bukan piawai atau alternatif.[1] Terdapat ratusan talaan ini, selalunya dengan varian kecil talaan yang telah ditetapkan. Komuniti pemain gitar yang berkongsi tradisi muzik yang sama sering menggunakan gaya penalaan yang sama atau serupa.

Standard dan alternatif[sunting | sunting sumber]

Dalam penalaan piawai, kord C-major memiliki pelbagai bentuk oleh kerana pertiga major tak sekata di antara tali G dengan B. Bentuk-betuk ini ditunjukkan seperti di atas.

Piawai[sunting | sunting sumber]

Penalaan piawai ialah penalaan yang paling kerap digunakan pada gitar enam tali, dan pemuzik menganggap penalaan ini secara lalai jika penalaan tertentu (atau scordatura) tidak disebut. Dalam tatatanda pic saintifik,[2] talaan piawai gitar terdiri daripada not berikut: E2A2D3G3B3E4 .

Gitar ialah sebuah alat transposisi; yakni muzik gitar dicatatkan satu oktaf lebih tinggi daripada pic sebenar. Ini adalah untuk mengurangkan keperluan garis lejar dalam muzik yang ditulis bagi alat muzik, dan dengan itu, memudahkan pembacaan nota semasa bermain gitar.[3]

Penalaan standard menyediakan penjarian yang agak mudah (pergerakan tangan fret) untuk memainkan skala piawai dan kord asas dalam semua kekunci utama dan kecil. Pemisahan tali pertama (E) dan kedua (B), serta pemisahan antara tali ketiga (G), keempat (D), kelima (A) dan keenam (E rendah) dengan selang lima semiton (perempat sempurna) membolehkan pemain gitar memainkan skala kromatik dengan setiap empat jari tangan yang bermain mengawal salah satu daripada empat fret pertama (jari telunjuk pada fret 1, jari kelingking pada fret 4, dsb.) hanya apabila tangan berada di kedudukan pertama.[4]

Nota terbuka tali kedua (B) dan ketiga (G) dipisahkan oleh empat semiton (pertiga major). Corak penalaan perempat (rendah), suatu pertiga utama, dan satu perempat ini diwarisi oleh gitar daripada instrumen pendahulunya, viol. Pertiga utama yang tidak teratur memecahkan corak penjarian skala dan kord, supaya pemain gitar perlu menghafal pelbagai bentuk kord untuk setiap kord. Skala dan kord dipermudahkan dengan penalaan pertiga major dan semua perempat, yang merupakan penalaan biasa yang mengekalkan selang muzik yang sama antara nota tali terbuka berturut-turut.[1]

Alternatif[sunting | sunting sumber]

Penalaan alternatif merujuk kepada sebarang susunan nota tali terbuka selain daripada penalaan piawai. Ini menawarkan pelbagai jenis bunyi dalam atau deringan, suara kord dan penjarian pada gitar. Penalaan alternatif adalah lazim dalam muzik rakyat, di mana gitar mungkin dipanggil untuk menghasilkan nota atau kord yang berterusan yang dikenali sebagai dron. Ini sering memberikan muzik rakyat suasana menghantui dan meratap oleh kerana suasana dan sekitaran yang dibuat oleh nota.[5] Penalaan alternatif menukar penjarian kord biasa semasa bermain gitar, dan ini boleh memudahkan permainan kord tertentu sambil meningkatkan kesukaran memainkan kord lain pada masa yang sama.

Beberapa penalaan digunakan untuk lagu tertentu, dan mungkin dinamakan sempena tajuk lagu itu. Terdapat ratusan talaan ini, walaupun banyak adalah sedikit variasi daripada talaan alternatif lain. Beberapa penalaan alternatif digunakan secara kerap oleh komuniti pemain gitar yang berkongsi tradisi muzik yang sama, seperti muzik rakyat Amerika atau Celtic.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Brown, J. (2020). 11 alternate tunings every guitarist should know. Retrieved from https://www.guitarworld.com/lessons/11-alternate-tunings-every-guitarist-should-know
  2. ^ "Online guitar tuner". TheGuitarLesson.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 August 2013. Dicapai pada 27 August 2013.
  3. ^ "Transposing Instruments – Music Theory Academy" (dalam bahasa Inggeris). 18 January 2013. Dicapai pada 24 September 2019.
  4. ^ Creativeguitarstudio. (2015). GUITAR THEORY: Chromatic Chord Progressions [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=1DlStHAEg8w
  5. ^ Brennan, Maureen (2008). "Linen lites - drThe drones of swedish folk music". Dirty Linen: 15.
  6. ^ Caluda, Glenn (5 May 2014). "Open Tunings for Folk Guitar". The American Music Teacher. 63 (5): 54. Dicapai pada 1 November 2020.