Perang Iraq di Provinsi Anbar (2003-2011)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kempen ketenteraan Anbar terdiri daripada pertempuran antara tentera Amerika Syarikat, bersama-sama dengan pasukan Kerajaan Iraq, dan pemberontak Sunni di Al Anbar, barat Iraq . Perang Iraq berlangsung dari 2003 hingga 2011, tetapi majoriti kempen pertempuran dan pemberontakan di Anbar berlaku antara April 2004 dan September 2007. Walaupun pertempuran pada mulanya melibatkanpeperangan hebat di bandar terutamanya antara pemberontak dan Marin AS, pemberontak pada tahun-tahun kemudiannya tertumpu pada serangan hendap kepada pasukan keselamatan Amerika Syarikat dan Iraq dengan alat letupan buatan sendiri (IED), serangan berskala besar ke atas pos tempur dan pengeboman kereta. Hampir 9,000 orang rakyat Iraq dan 1,335 orang rakyat Amerika terbunuh dalam kempen itu, kebanyakannya di Lembah Sungai Euphrates dan Segitiga Sunni di sekitar bandar Fallujah dan Ramadi . [1]

Al Anbar, satu-satunya wilayah yang didominasi Sunni di Iraq, menyaksikan pertempuran kecil padapencerobohan awal. Berikutan kejatuhan Baghdad, provinsi ini telah diduduki oleh Divisyen Ke-82 Airborne Tentera AS . Keganasan bermula pada 28 April 2003 apabila 17 orang rakyat Iraq terbunuh di Fallujah oleh tentera AS semasa demonstrasi anti-Amerika . Pada awal tahun 2004 Tentera AS melepaskan perintah muhafazah kepada Marin. Menjelang April 2004 muhafazah telah melakukan pemberontakan berskala penuh. Pertempuran ganas berlaku di Fallujah dan Ramadi menjelang akhir tahun 2004, termasuk Pertempuran Fallujah Kedua . Keganasan meningkat sepanjang tahun 2005 dan 2006 apabila kedua-dua pihak bergelut untuk menakluk Lembah Sungai Euphrates Barat. Pada masa ini, Al Qaeda di Iraq (AQI) menjadi kumpulan pemberontak Sunni utama wilayah itu dan menjadikan ibu kota wilayah Ramadi sebagai kubu kuatnya. Kor Marin mengeluarkan laporan perisikan pada akhir 2006 yang mengisytiharkan bahawa muhafazah akan hilang tanpa komitmen tambahan tentera yang ketara.

Pada Ogos 2006, beberapa puak yang terletak di Ramadi dan diketuai oleh Sheikh Abdul Sattar Abu Risha mula membentuk apa yang akhirnya akan menjadi Kebangkitan Anbar, yang kemudiannya menyebabkan puak-puak itu memberontak terhadap AQI. Kebangkitan Anbar membantu mengubah arus menentang pemberontak sepanjang tahun 2007. Pasukan puak Amerika dan Iraq menguasai semula Ramadi pada awal 2007, serta bandar lain seperti Hīt, Haditha dan Rutbah . Pertempuran yang sengit masih berlaku sepanjang musim panas 2007, terutamanya di kawasan pedalaman di barat Lembah Sungai, disebabkan sebahagian besarnya berdekatan dengan sempadan Syria dan rangkaian pintu masuk semula jadi yang luas untuk pejuang asing memasuki Iraq, melalui Syria. Pada Jun 2007, AS mengalihkan sebahagian besar perhatiannya ke Muhafazah Anbar timur dan mendapatkan bandar Fallujah dan Al-Karmah .

Pertempuran kebanyakannya telah berakhir pada September 2007, walaupun tentera AS mengekalkan peranan penstabilan dan penasihat sehingga Disember 2011. Meraikan kemenangan itu, Presiden George W. Bush terbang ke Anbar pada September 2007 untuk mengucapkan tahniah kepada Sheikh Sattar dan tokoh puak terkemuka yang lain. AQI membunuh Sattar beberapa hari kemudian. Pada September 2008, kawalan politik telah dipindahkan ke Iraq. Kawalan ketenteraan telah dipindahkan pada Jun 2009, berikutan penarikan pasukan tempur Amerika dari bandar . Tentera Marin digantikan oleh Tentera AS pada Januari 2010. Tentera Darat telah menarik balik unit tempurnya menjelang Ogos 2010, hanya meninggalkan unit penasihat dan sokongan. Pasukan terakhir Amerika meninggalkan gabenor itu pada 7 Disember 2011.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Iraq Coalition Casualties: Fatalities by Province". Operation Iraqi Freedom. Iraq Coalition Casualty Count (iCasualties.org). Dicapai pada 10 December 2011.